شناسهٔ خبر: 45290543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قالیباف:

قدرت‌های بزرگ قابل اعتماد نیستند/ اقتصاد باید به دست مردم اداره شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قدرت‌های بزرگ که درون آنها خوی استکبار، تکبر و دوری از انسانیت است قابل اعتماد نیستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش  خبرنگار مجلس گروه  سیاسی باشگاه  خبرنگاران  جوان، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: می‌توان از اتفاقاتی که در سال‌های گذشته رخ داد یک درس بزرگ بگیریم، آن درس این است که نمی‌توان به قدرت‌های بزرگ اعتماد کرد، زیرا قدرت‌های بزرگ خوی استکباری و دور از انسانیت دارند و نمی‌شود به آن‌ها اطمینان کرد، آن چیزی که ما درس می‌گیریم این است که باور کنیم خودمان باید قوی شویم باید باور کنیم به این که به علم و اندیشه و خلاقیت تفکر جوانان خودمان ایمان بیاوریم و فرصت‌ها را برای آن‌ها فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گفته می‌شود راه مقابله با آمریکا کار است یک شعار نیست، گفت: باور انقلاب رهبری و امام خمینی این بود که اقتصاد باید به دست مردم اداره شود.

قالیباف ادامه داد: امروز افتخار می‌کنم در جمعی هستم که پارلمان بخش خصوصی نام دارد و ما کنار هم نشستیم برای بهبود وضعیت صحبت می‌کنیم. این باور امام راحل و رهبر انقلاب است که اقتصاد باید با دید مردم اداره شود، خوشحالم که دغدغه‌های دوستان تئوری نیست بلکه جنبه ملموس و میدانی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما تنها نباید به مسئله بپردازیم، بلکه شناخت مسئله اساس بحث است و از طرفی تکرار کردن یک موضوع در جا زدن است، اگر دو سوم جلسه بحث می‌کنیم یک سوم جلسه تصمیم بگیریم که برای حل آن مسئل چه کنیم.

قالیباف ادامه داد: وقتی نگاه کلی به در‌های پشت سر داشته باشیم یک دهه را با اقتصاد دولتی، شبه دولتی و یک دهه را اقتصاد تا مولد سپری کرده‌ایم که قطعا محسنات و مضرات داشته نتیجه آن تورم دو رقمی بوده که اکنون این موضوع برای ما عادی شده است.

وی افزود: اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی و دولت‌های ما رانت جو هستند، این واقعیتی است که وجود داشته و تا امروز ادامه داشته است، البته اقتصاد بخش خصوصی درگیر همین فرهنگ شده است.

قالیباف گفت: ما عوامل مدیریتی داریم که در آن سوء مدیریت و تضاد منافع وجود دارد، امروز در بخش خصوصی بیش از همه بخش‌ها تضاد منافع حس می‌شود.

رئیس مجلس بیان کرد: بخشنامه‌ها در یک دوره صادر می‌شوند و یک عده از آن عبور می‌کنند و در دوره بعد راه سایرین مسدود می‌شود.

وی بیان کرد: در پایان سال ۹۹ هستیم، البته هم اکنون با یک پاندمی سختی در دنیا رو به رو هستیم که این دنیا را با تکنولوژی و صنعت به شدت غافلگیر کرد، این پاندمی توانست در اندک زمانی برنامه‌های طراحی شده را در هم بکوبد، از نظر اقتصادی توانست فروش نفت را به صفر برساند و گردشگری را تعطیل کند و اقتصاد‌ی که سال‌ها با یک مکتب اداره می‌شد را مجبور کرد تصمیمات متفاوتی را اتخاذ کنند.

بروکراسی بر دست و پای مردم، تولید و اقتصاد زنجیر انداخته است

قالیباف با بیان اینکه در این قرن خوی استکباری از ترامپ دیدیم، افزود: ترامپ از تمام تعهدات بین المللی عبور و فشار‌های غیرقانونی به ملت‌های جهان و به ملت خود وارد کرد که کشور ما نیز از این تصمیمات دچار آسیب شد.

وی افزود: نابسامانی‌ها در حوزه اصلاح ساختار بودجه باید اصلاح شود؛ در یکی از سازمان‌های مهم اقتصادی گزارش‌هایی دریافت کردم که در طول یکسال در حوزه مسائل تجارت بیش از ۲۶۰بخش نامه صادر شده بود، آن هم جایی که بخش نامه‌های آن باید ثبات چند ساله داشته باشد.

قالیباف افزود: بروکراسی بر دست و پای مردم، تولید و اقتصاد زنجیر انداخته و باید اصلاح شود و ما باید این کار‌ها را با هم پیش ببریم.

رئیس مجلس خطاب به اعضای اتاق بازرگانی گفت: در‌های مجلس به رویی شما باز است و ما نظارت محور کمیسیون محور حرکت می‌کنیم و چهار حوزه تحول را پیگیر هستیم؛ شما می‌توانید با استفاده از نرم افزار «مجلس یار» در تصمیمات و جلسات ما مشارکت کنید.

وی اظهار کرد: مجلس جایی است که باید شفاف باشد و وقتی تصمیمی گرفته شد، حرف و سخنی نباشد و آن را به نحو احسن پیاده سازی کنیم؛ من به شما قول می‌دهم پنج ساله رو به رو در برنامه هفتم به نحوی رقم بزنیم که با همه برنامه‌ها متفاوت باشد؛ گرچه تحریم به ما ضربه زد، اما ظرفیت‌های بسیاری ساخت.

قالیباف تصریح کرد: امسال بودجه به گونه‌ای است که در آن رکورد زده‌ایم و نمونه آن فاصله بین افزایش هزینه‌ها که ۴۶ درصد است و درآمد‌ها که ده دصد است، یعنی ۳۶ درصد فاصله در این بین وجود دارد.

رئیس مجلس گفت: بودجه سال آینده کسری دارد و این کسری باید از محلی تامین شود؛ وقتی کسری بودجه از محل نفت تامین می‌شود، مشکلات شروع می‌شود.

وی افزود: ما در حوزه مالیات‌ها دچار مشکلات جدی هستیم و برخی به راحتی فرار مالیاتی دارند. یک تولیدکننده نمی‌تواند فرار مالیاتی داشته باشد، بنابراین این نابه‌سامانی‌ها در حوزه ساختار بودجه باید اصلاح شود.

قالیباف بیان کرد: در ۵ سال پیش رو در زمینه برنامه‌های توسعه‌ای به گونه قدم برمی‌داریم که در تنطیم برنامه این برنامه متفاوت از برنامه‌های دیگر باشد.

رئیس مجلس با اشاره به نابه‌سامانی‌های بازار بورس اظهار کرد: باید در بازار بورس رقابت حقیقی و واقعی شکل بگیرد.

قالیباف با اشاره به بازدید روز گذشته خود از شرکت‌های خصوصی حوزه نفت بیان کرد: در بخش استاندارد سازی ما باید برای تولیدات داخلی و صنعتی به استاندارد سازی توجه کنیم، ولی حواسمان باشد کسانی که در جا‌هایی برای استاندارد سازی قرار می‌گیرند در راستای تضاد منافع یکی را تایید و دیگری را  تکذیب نکنند.

مجلس هیچ چیز پنهانی ندارد

وی ادامه داد: ما در شهرداری با دو تحریم مواجه بودیم یکی تحریم خارجی و دیگری تحریم دولت وقت؛ این در حالی بود که باید کار را به پیش می‌بردیم، لذا با نگاهی به این تجربه و در زمانی که همه اقتصاد ما نفت آلودگی یافته و تمام دولت‌ها نیز رانت جو شده‌اند باید کار را از جایی شروع و اصلاح کرد.

رئیس مجلس تاکید کرد: مردم پدیده‌هایی همچون تورم، گرانی، رکود و بیکاری را می‌بینند و حس می‌کنند، مردم به راحتی فقر و تبعیض را دیده و از آن‌ها آسیب می‌بینند.

قالیباف ادامه داد: مردم ما نوسانات ارزی را در قیمت‌ها می‌بینند و هر کسی نسبت به سهم خودش از نبود ثبات در اقتصاد آسیب می‌بیند و این سزاوار نیست.

وی تاکید کرد: مجلس هیچ چیز پنهانی و طبقه بندی ندارد؛ همگان باید همه چیز را بدانند و خیلی شفاف نیز از جزئیات مطلع شوند.

قالیباف افزود: یکی از اقداماتی که باید انجام شود تعیین تکلیف پروژه‌های نیمه تمام است از این رو در برنامه هفتم توسعه برای این پروژه‌ها برنامه‌ریزی خواهیم کرد. گذاشتن پول‌ها در بانک و گرفتن سود و عدم پرداخت مالیات، مشکلات تورمی، نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی را به وجود آورده است این در حالی است که ما قریب به صد هزار پروژه نیمه تمام را یک تا ۲۰ یا ۲۵ ساله را رها کردیم.

وی گفت:برای رفع این مشکلات روش‌هایی وجود دارد، مردم با پول‌های خرد تا کلان در این پروژه‌ها اگر منفعت اقتصادی داشته باشد، مشارکت خواهند کرد البته به شرطی که رفتار مشابه در بازار بورس اتفاق نیفتد و نبینیم سهام‌های حقوقی در برخی نقاط با قیمت بالا فروخته و در پایین‌ترین قیمت خریداری می‌شود، بازار بورس شفاف‌ترین بازار رقابت حقیقی و واقعی است و زمانی که بنگاهداری دچار مشکلاتی است یا سرمایه خارجی در حداقل وضعیت نسبت به سرمایه داخلی به سر می‌برد ما نباید به بدترین شکل از آن استفاده کنیم، زیرا نتیجه آن کیک اقتصاد ۳۴ درصد کوچکتر می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: سلیقه‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد، اما اقتصاد منطق خود را دارد. عزت کشور، منافع ملی و حل مشکلات مردم ذائقه سیاسی نمی‌شناسد و هر فرد با انصاف و باغیرت دلش به خاطر مردم می‌سوزد و شب خوابش نمی‌برد.

رئیس مجلس بیان کرد: در روز‌های اخیر جلسه‌ای با مسئولان سازمان هواپیمایی داشتم؛ شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تحریم‌ها و شرایط پیش رو مشکلاتی داشتند و وقتی منطق درست حاکم نباشد آن‌ها چگونه می‌توانند رقابت کنند؟ اقتصاد در بخش‌های مختلف تنظیم‌گری مثل صنعت خودرو دچار اشکال جدی است و راهکار آن تنظیم برنامه عملیاتی از طرف فعالان اتاق بازرگانی است.

وی گفت: پیش از این از آقای شافعی خواستیم مشخص کند که در حوزه واردات و صادرات چه تعداد شرکت و فعالان دارای گارانتی اتاق هستند تا بتوان برای این دسته از فعالان که مورد اطمینان هستند، یک «خط سبز»، ایجاد کرد و غل و زنجیر را از پای آن‌ها باز کرد. متأسفانه افرادی هستند که با کارت بازرگانی ۱۸۰ میلیون دلار صادرات انجام دادند، اما هیچ مالیاتی پرداخت نکردند که باید با آن‌ها برخورد شود. نباید اجازه داد دلالان به راحتی کار کنند و تولیدکنندگان امکان فعالیت نداشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تحریم‌ها سخت است، گفت: ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم، اما منطق ما رفع تحریم نباید باشد؛ کشور نشان داد که می‌تواند با کمک بخش خصوصی ارز مورد نیاز را تأمین کند.

قالیباف گفت: ممکن است برخی بخواهند برچسب‌هایی به بخش خصوصی بچسبانند، اما فساد امروز در کشور ناشی از رفتار بخش خصوصی نیست بلکه ناشی از بخشنامه‌های غیرمنطقی و تصمیمات همچون ارز ۴۲۰۰ تومانی است و این رانت و فساد‌ها از تبعیض و تصمیمات کلیدی متمرکز و تمرکزگرایی نشأت می‌گیرد که ما در مجلس به آن‌ها باید توجه کنیم.

قالیباف متذکر شد: ما می‌توانیم تعرفه و حتی تعرفه‌های بالا بگذاریم، اما باید مسیر کاهندگی را در نظر بگیریم، زیرا تعرفه رانت ایجاد می‌کند و مانع رشد تولید می‌شود یا موجب تبدیل تولید به رانت می‌شود؛ لذا هر کجا در تنظیم‌گری بخواهیم محدودیت بگذاریم باید به سمت کاهندگی حرکت کنیم.

وی تأکید کرد: بن‌بستی روبه‌روی ما نیست؛ ما باید با رفتار‌های معقول و برآمده از خرد در مجلس تصمیم بگیریم، ما نیازمند اعتمادسازی هستیم، اعتماد بزرگترین سرمایه اجتماعی هر جامعه‌ای است، اما متأسفانه ما اعتمادسازی را نمی‌دانیم.

قالیباف گفت: اقتصاد بیش از هر چیزی به اعتماد و آرامش در جامعه نیاز دارد و ثبات در اقتصاد و سپس رشد اقتصادی و آسایش جامعه به همین موضوع برمی‌گردد که در یک قدمی ما است.

انتهای پیام/

نظر شما