شناسهٔ خبر: 45288967 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست داخلی

ادامه واکنش روحانیون اصولگرا و اصلاح طلب به توهین جنجالی یک روحانی به رئیس جمهور/حوزه حامی مسئولان است/با لباس روحانیت تیشه به ریشه دین نزنیم

عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد که برخی حرکات و اظهارنظرهای اختلاف برانگیز علیه مسوولان کشور، ارتباطی با حوزه علمیه ندارد و حوزه حامی مسوولان است.

صاحب‌خبر -

آیت الله مرتضی مقتدایی، با اشاره به برخی اظهارنظرها از طرف برخی افراد ملبس به لباس روحانیت گفت: در گوشه و کنار حوزه، افرادی هستند که تفکرات خاص خود را دارند و این تفکرات را گاهی بروز می دهند و صحبت هایی در بین خود دارند، این مربوط به حوزه نیست. حوزه علمیه هر کجا احساس کند مشکلی وجود دارد، آنچه از دستش برآید را برای کمک به نظام و مسوولان انجام خواهد داد و در این زمینه کوتاهی نمی کند و برخی موضع گیری ها و صحبت ها از طرف برخی افراد و گروه هایی که ممکن است حوزوی هم باشند، اینها مربوط به حوزه نیست.

وی تاکید کرد: حوزه علمیه قم یکپارچه و طرفدار و حامی نظام است و حمایت از نظام اسلامی و مسوولان برای رفع مشکلات مردم را وظیفه خود می‌داند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: به این افراد نصیحت می کنم که شما هم به امت اسلامی و به مسوولان محترم که همه در مقام حمایت دین، نظام و حفظ وحدت هستند، کمک کنید و کاری نکنید که باعث اختلاف و دو دستگی بین مردم، مسئولان و نظام شوید.

آیت الله مقتدایی گفت: متاسفانه گاهی از گوشه و کنار مطالبی مطرح می شود که به به نظر می رسد که بعضی از افراد، در امر حفظ وحدت اسلامی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تاکید و عنایت داشتند، توجه ندارند و اقدامات آنها در منافات با حفظ وحدت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: ما امروز دشمنان سرسختی داریم که از هر فرصت و روزنه ای برای ضربه زدن به نظام اسلامی استفاده می کنند، آنها تحریم های ظالمانه ای برای فلج کردن مردم ایران اعمال کردند ولی به لطف خداوند با تدابیر رهبر معظم انقلاب، تلاش مسوولان و مقاومت مردم آنها ناکام شدند، ما امروز باید برای خنثی شدن این توطئه ها به مسوولان کمک کنیم.

آیت الله مقتدایی یادآور شد: دشمنان از وحدت و یکپارچی مردم ایران عصبانی هستند و اگر یک راه مخالف وحدت و دوگانگی در کشور پیدا کنند از همانجا نفوذ می کنند، بنابراین همه ما باید مراقب رفتار، کردار و گفتار خود باشیم و زمینه اختلاف بین مردم و مسوولان را فراهم نکنیم.

با لباس روحانیت تیشه به ریشه دین نزنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی، درباره ناسزاگویی و توهین به رییس‌جمهوری در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: اصولا هرگونه ناسزاگویی، توهین و بیان سخنان خارج از نزاکت عرفی، نسبت به هر کسی که مخاطب آن توهین باشد، عملی ناپسند و قبیح بوده و خلاف آموزه‌های دینی و موازین اخلاقی است.

بنابر گزارش ایرنا، فعال اصلاح‌طلب اظهار کرد: کسی که مرتکب اقدام توهین‌آمیز از طریق به‌کاربردن الفاظ رکیک می‌شود، از نظر شرعی، مرتکب فعل حرام شده و براساس قواعد مذهبی قابلیت تعزیر شرعی دارد و از نظر قوانین جاری کشور هم مرتکب عمل مجرمانه شده و مشمول مجازات قانونی می‌شود.

رهامی افزود: حال اگر مخاطب این اقدام و رفتار توهین‌آمیز، از مقامات و مسوولان کشور، مانند امام خمینی(ره) مقام رهبری و یا اینکه ریاست جمهوری و یا کارکنان ادارات و نهادها و ارگان‌های نظامی و انتظامی و شهرداری‌ها و امثال آنها باشد، که در حین انجام وظیفه و یا بخاطر انجام وظیفه، مورد اهانت واقع شده‌اند، مجازات توهین کننده، طبق مواد ۵۱۴ و ۶۰۹ قانون تعزیرات مصوب ۱۳۷۵، تشدید می‌شود.

عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها تصریح کرد: اصولا رفتارهای توهین‌آمیز و تند با مردم، برخلاف سیره پیامبر اکرم(ص) و اولیای معظم اسلام است و ‌کسی که مرتکب این رفتارها می‌شود، معلوم است با سیره نبی مکرم اسلام(ص) و اولیای دین آشنایی ندارد.

وی عنوان کرد: امیرالمومنین(ع) براساس آنچه که در خطبه ۲۰۶ نهج‌البلاغه از ایشان نقل شده است، در گرماگرم جنگ صفین، وقتی شنید که بعضی از اصحاب ایشان به معاویه و یاران او ناسزا می‌گویند، شدیدا ناراحت شدند و فرمودند من کراهت دارم از اینکه شما افرادی فحاش و ناسزاگو باشید، بعد فرمودند شما بجای ناسزاگویی، اعمال و رفتار آنها را بیان کنید و اینگونه برایشان دعا کنید که «پروردگارا خون ما و خون آنها را محفوظ بدار و بین ما و آنها صلح و آشتی برقرار فرما.»

با سخنرانی‌های توهین‌آمیز اعصاب و روان جامعه را تخریب می‌کنند

رهامی خاطرنشان کرد: متاسفانه بعضا مشاهده می‌شود در شرایطی که مردم کشور به علت مشکلات عدیده، چون همه‌گیری کرونا، و گرفتاری مردم در بیمارستان‌ها و منازل بخاطر شیوع این بیماری، و آثار سنگین تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا و گرانی و بیکاری و امثال آن شدیدا دچار فرسایش روانی شده‌اند و بیش از هر زمان نیازمند آرامش و صلح و صفا و آشتی ملی در سطح تمامی جامعه ایرانی هستیم، عده‌ای با رفتار نسنجیده خود، اسباب ناراحتی و به‌ هم ریختن اعصاب مردم را فراهم می‌کنند، و با سخنرانی‌های تند و توهین‌آمیز، گویا تیشه به دست گرفته و با آن اعصاب و روان جامعه را تخریب می‌کنند.

استاد حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه یادآور شد: ناسزا گویی و رفتار توهین‌آمیز از طرف هر شخصی که باشد، زشت و ناپسند است، و اگر از کسانی باشند که به تریبون‌های عمومی دسترسی دارند و در مقام ارشاد مردم هستند و خود را در جایگاه مربی و معلم جامعه مطرح می‌کنند، زشت‌تر و ناپسندتر است، زیرا آثار زیانبار آن، بعلت جایگاه آن افراد تشدید می‌شود و ممکن است مردم را نسبت به مبانی دینی و اخلاقی بی‌اعتقاد سازد.

وی اظهار کرد: کسانی که ملبس به لباس روحانیت هستند یا در جایگاه معلم و استاد و یا بعنوان مسولین و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، بیش از سایرین باید مواظب اعمال و رفتار خود و اطرافیان خود باشند، مردم کوچکترین رفتار و گفتار خلاف شون اجتماعی و نزاکت عمومی آنان را زیر نظر دارند، و اگر کسی تسلط به رفتار و کردار خود ندارد، نباید به لباس روحانیت ملبس شود، همچنین نباید مسولیتی در نظام اسلامی بعهده بگیرد، زیرا او با رفتار نامناسب خود تیشه به ریشه دین و بنیادهای اخلاقی می‌زند.

نظر شما