شناسهٔ خبر: 45288596 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حضور 250 هزار داوطلب بسیجی در طرح «شهید سلیمانی»/ غربالگری دو میلیون نفر در شهر تهران

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: در طرح شهید سلیمانی 250 هزار داوطلب بسیجی شرکت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، شاهین محمدصادقی در برنامه «طبیب» با اشاره به دستاوردهای طرح شهید قاسم سلیمانی عنوان کرد: از آنجا که شهید قاسم سلیمانی هیچ‌گاه کاری را نیمه‌کاره رها نکرده و تا پایان آن را ادامه می‌داد انشاءالله طرحی هم که به نام ایشان مزین شده تا آخر و تا کنترل نهایی ادامه پیدا خواهد کرد، چنانکه بسیاری از استان‌ها عدد فوتی‌شان به صفر نزدیک شده و امیدواریم به روزی برسیم که هیچ فوتی در دنیا نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در ابتدا حجم و تعداد بیماران به حدی بود که همه مردم می‌دیدند که واقعا وزارت بهداشت با همه زحمتی که می‌کشید از پس این بیماری برنمی‌آمد و نیاز بود که دیگر ارگان‌ها نیز به کمک بیایند از این جهت بسیج به عنوان یک نهاد فراگیر که همه اقشار را در خود جای می‌دهد حسب امر مقام معظم رهبری و با فرماندهی سپاه به کمک آمد، در واقع ما برای کمک آمدیم و اولین‌بار از استان خراسان رضوی در 19 آبان شروع کردیم ولی طرح به طور رسمی از اوائل آذر به صورت فراگیر طرح آغاز شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی 100 درصد علمی است، اظهار کرد: تعدادی از دانشمندان کشور، نمایندگان سابق ایران در سازمان بهداشت جهانی، رؤسای دانشگاه‌ها و مسؤلان مختلف این طرح را در بسیج تهیه کردند و با تفاهمی که بین بسیج و وزارت بهداشت انجام شد به مرحله اجرا درآمد، اولین مرحله این بود که محور تصمیمات و اقدامات ما از درمان به بهداشت و پیشگیری برسد، در واقع برنامه ما مثل این بود که در ورودی شهر نشسته و سیل را در ورودی آن منحرف کنیم تا به شهر نرسد.

محمدصادقی همچنین تصریح کرد: در این طرح هدف اصلی پیشگیری بود، لذا به سراغ پیدا کردن بیماران رفتیم و هم مراقبان سلامت و شبکه بهداشت و درمان و هم نیروهای بسیج با همکاری هم وارد این طرح شدند و در حال حاضر 250 هزار نیروی بسیجی در این طرح شرکت دارند و بیمار یا فردی که از بیمارستان مرخص شده در تور مراقبتی آورده و از او خواهش می‌کنند در منزل بماند، در واقع قسمت اول بیماریابی فعال، دوم؛ پاسخگویی به شرایط و جداسازی و قسمت سوم این است که بسته‌های حمایتی را به آنها می‌رسانند. 

رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور با تأکید براینکه همه اقدامات و برنامه‌ها به صورت فعال انجام می‌شود، گفت: بیمار پس از شناسایی باید در منزل بماند و مراقبان سلامت سراغ او می‌روند، آموزش می‌دهند، تست می‌گیرند و حتی در صورت نیاز مایحتاج ضروری را هم به او می‌رسانند، مواردی زیادی هم داریم که افراد تمکن مالی دارند و ما از آنها خواهش می‌کنیم از خانه خارج نشوند و بسیجی‌ها و اعضای هلال احمر لیست مایحتاج را از آنها می‌گیرند تا افراد بیرون از خانه نیایند. 

وی با اشاره به اینکه این طرح در تغییر رنگ‌ شهرها بسیار مؤثر بود، ادامه داد: در این طرح مهمترین کار پیدا کردن بیمار و به حداقل رساندن تماس او با سایر افراد است، در واقع برنامه ما به جای تحت فشار گذاشتن 80 میلیون نفر پیدا کردن یک درصد جامعه است، لذا افراد مشکوک به بیماری می‌توانند با تماس با پایگاه‌های بسیج در مساجد، 4030، مراجعه به خانه‌های بهداشت خوداظهاری داشته باشند. ضمن اینکه علاقه‌مندان به همکاری با این طرح نیز می‌توانند با مراجعه  به پایگاه بسیج مساجد و پس از طی دوره آموزشی با ما همکاری کند.

این پزشک متخصص همچنین بیان کرد: مراقبان این طرح در تهران بیش از دومیلیون خانوار را تحت پوشش قرار دادند و در آذربایجان شرقی، ایلام و گیلان به تمام خانه‌ها مراجعه کردند. در واقع در برخی از استان‌ها فقط جاهایی رفتند که آلوده و قرمز بوده و در برخی از استان‌ها به همه خانه‌ها مراجعه کردند. اما آنچه از دستاوردهای این طرح به شمار می‌رود هم‌صدایی و هم‌آوایی همه اقشار و گروه‌ها و هماهنگی استاندار، رئیس دانشگاه، فرمانده سپاه، فرماندار و رئیس شبکه در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف است.

 رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی این بود که ایران هم مثل بسیاری از کشورها بالای 1000 مرگ را در سال 2021 تجربه کند، اما به واسطه حضور مردم، شبکه بهداشت و درمان و بسیجیان به جای 1000 فوتی به 69 فوتی رسیدیم و طرح شهید سلیمانی نشان داد که وقتی پای مصالح ملی و سلامت مردم وسط باشد با هماهنگی و همدلی می‌توانیم از هر بحرانی عبور کنیم. اما این را هم بدانیم که ویروس با کسی تعارفی ندارد، لذا مردم همچنان باید از برگزاری اجتماعات و دورهمی‌ها پرهز کنند تا به فضل الهی روز بدون ویرس را جشن بگیریم.

انتهای پیام/

نظر شما