شناسهٔ خبر: 45284681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بستۀ مطالعاتی شمارۀ دو ؛ ادبیات پایداری

به مناسبت آغاز «نمایشگاه مجازی کتاب» بستۀ مطالعاتی رجانیوز در موضوع ادبیات پایداری با معرفی نُه اثر منتشر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی رجانیوز به مناسبت آغاز «نمایشگاه مجازی کتاب» بستۀ مطالعاتی رجانیوز در حوزه‌های مختلف به عموم مردم معرفی می‌شود. در این بخش نُه اثر در حوزۀ ادبیات پایداری معرفی می‌شود.

 

  1. پوتین قرمزها

این کتاب دربردارنده خاطرات «مرتضی بشیری»، بازجو و مدیرمسیول جنگ روانی قرارگاه خاتم الانبیا است. از جذابیت های خاطرات بشیری روایت جلسات بازجویی از نیروهای عراقی است که در خلال این خاطرات، مطالبی از اتفاقات تاریخی نقل می شود که فجایع رخ داده در جنگ تحمیلی را بیشتر نمایان می کند.

  1. بابارجب

این کتاب شرح زندگی «طوبی زرندی» همسر جانباز شهید «رجب محمدزاده» معروف به بابارجب است که در ۳۴ فصل سامان یافته است. این اثر در انتشارات ستاره‌هات منتشر شد و سردار علی فضلی در آیین رونمایی از آن گفت: آن شبی که کتاب را مطالعه می‌کردم، اشک می‌ریختم، همسرم پرسید چه شده؟ پاسخ دادم گوشه کوچکی از حماسه بزرگی را که یک همسر شهید رقم زده می‌خوانم.

  1. مربع‌های قرمز

این اثر به خاطرات حاج حسین یکتا، از دوران کودکی تا پایان دفاع مقدس پرداخته و برهه حضور وی در دفاع مقدس در این کتاب برجسته شده است. کتاب «مربع های قرمز»، عنوان سؤال برانگیزی است که جلد کتاب نیز بر اساس آن طراحی شده است. مهر ماه سال 99 همزمان با  هفتۀ دفاع مقدس نیز تقریظ رهبر انقلاب بر این اثر منتشر شد.

  1. تنها گریه کن

تنها گریه کن ؛ روایت زندگی اشرف سادات منتظری ، مادر شهید محمد معماریان است ، که به تازگی از سوی انتشارات حماسه یاران به چاپ رسیده است. این اثر کوشیده تصویری کوتاه و مختصر از یک عمر زندگی و ولایت‌پذیری و فرمان‌برداری زنی را نمایش دهد که در تاریخ انقلاب رشد کرد و اثرگذار شد.

  1. زنده باد کربلا

شهید ثاقب ‌حیدر با نام جهادی «کربلا»، در روستای بورکی منطقه پاراچنار پاکستان به دنیا آمد. محیط مذهبی پاراچنار و فرهنگ شیعی مردم منطقه به ویژه خانواده ثاقب، از همان کودکی در جان و روح او رسوخ کرد و با تمام شور و شیطنت ‌های بی ‌پایانی که داشت، پا به ‌پای پدرش در هیئت‌ ها و فعالیت ‌های دینی و مذهبی شرکت می ‌کرد.

با شروع جنگ‌ های داخلی پاکستان و حمله وهابیت به منطقه شیعه‌ نشین پاراچنار، ثاقبِ سیزده ساله اسلحه به دست گرفت و برای دفاع از مردم بی ‌پناه و مظلوم به پا خاست. مخالفت خانواده به خاطر سن کم، تأثیری در اراده او نداشت و گاه با پدر در یک جبهه می ‌جنگید. ثاقب در این جنگ‌ ها بارها مجروح شد و از همان زمان شجاعت و شهامت بی‌ نظیر او زبانزد همه بود.

  1. مهاجر سرزمین آفتاب

کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، جدیدترین اثر حمید حسام و مسعود امیرخانی که روایت خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بایی)، یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران است. این کتاب به روایت خاطرات کونیکویامامورا می ​پردازد. وی تنها مادر شهید است که اصالتی ژاپنی دارد و فرزند شهیدش جوان نوزده سال ه​ای بود که هم در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت ‌های زیادی داشت و هم در زمان جنگ تحمیلی با وجود سن کم، راهی جبهه​ ها شد تا از اسلام و ایران دفاع کند که در عملیات والفجر یک، در منطقه فکه به شهادت رسید.

  1. دلتنگ نباش

کتاب دلتنگ نباش بخش‌هایی از زندگی شهید مدافع حرم روح الله قربانی از زبان همسر شهید خانم زینب فروتن است که حاصل مصاحبه‌های مولف زینب مولایی با ایشان و نزدیکان شهید روح الله قربانی است. این کتاب مدتی قبل توسط رهبر انقلاب امضا شده بود.

  1. چریک تنها

شهید اندرزگو از نظر دوست و دشمن اعجوبه ای تکرار نشدنی است . او شاگردی از شاگردان مکتب امام عزیز بود که فعالیت گسترده ای انجام داد تا دریای انقلاب به ساحل امن و پیروزی نزدیک شود و نظام شاهنشاهی برچیده شود. کتاب چریک تنها زندگی‌نامۀ این شهید عزیز است که به‌طور اجمالی به آن پرداخته شده است.

  1. کوهستان آتش

کتاب «کوهستان آتش» 10 فصل اصلی دارد که به ترتیب عبارت ‌اند از: «تلاش برای برون ‌رفت از بن ‌بست»، «جنوب قفل شد؛ به غرب فکر کنید»، «تجدید سازمان در قلاجه»، «عملیات والفجر -3 کمین کومه‌له»، «شناسایی بمو-دربندی‌ خان؛ پرسه در یال ‌ها و شیارها»، «تدارک نبرد بزرگ»، «فرجام یک رؤیا؛ لغو والفجر 5»، «کوخلان؛ عزیمت به راه‌ کارهای سوخته»، «جدال در شرق پنجوین» و «تمام همّت؛ در مصافِ ماهرعبدالرشید». پس از این‌ فصول هم بخش‌ های «عکس‌ ها، اسناد و نقشه‌ ها»، «فهرست منابع» و «نمایه» آمده ‌اند.

 

 

نظر شما