شناسهٔ خبر: 45283967 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آب منطقه‌ای فارس:امکان تامین آب همه کشتزارهای زیرسددرودزن فراهم نیست

شیراز - ایرنا - مدیر نگهداری تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای فارس با بیان اینکه کشاورزان امسال بیش از آنچه مصوب شده در زیر دست سد درودزن محصول کاشته‌اند گفت: این شرکت بسیار تلاش کرد تا برای تامین آب مشارکت و همراهی داشته باشد اما تامین آب برای همه کشتزارهای زیر سد درودزن امکان‌پذیر نیست.

صاحب‌خبر -

وحید صالحی ، یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا به بیان مشکلات به وجود آمده بعد از عملیات اخیر رهاسازی آب از سد درودزن مرودشت پرداخت و افزود: شرکت آب منطقه ای فارس، عملیات تحویل میزان آب مصوب در کارگروه آب کشاورزی استان به ریاست استانداری را انجام می دهد اما کشاورزان خواستار دریافت میزان آب بیشتری هستند که به دلیل عدم تناسب بین آب موجود و سطح زیاد زیرکشت در این منطقه، اجابت خواست کشاورزان میسر نبوده است.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت زمستانه اراضی پایین دست سد درودزن حدود ۴۷ هزار  هکتار باید باشد و این میزان را کارگروه آب کشاورزی استان مشخص کرده است اما  در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار هکتار ،کشت صورت گرفته است و قطعا این مسئله، مشکلاتی را برای تحویل آب به وجود خواهد آورد.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه ای فارس با یاد آوری اینکه تا تناسبی بین آب موجود و سطوح  زیرکشت نباشد ، مشکلات به قوت خود باقی خواهند بود گفت:بدیهی است که عمل به توصیه کارشناسان متخصص کشاورزی در زمینه روش های آبیاری و سایر اقدامات تخصصی،بهره وری را افزایش خواهد داد.

صالحی افزود: عملیات تحویل آب در ابتدای کانالهای درجه سه به کشاورزان از ۲۶ دی ماه ۹۹ آغاز شده است و شرکت آب منطقه ای فارس این عملیات را تا تحویل میزان آب مصوب کارگروه آب کشاورزی استان( حدود ۹۰ میلیون مترمکعب) انجام خواهد داد.

مدیر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی آب منطقه ای فارس،  با اشاره به شبکه آبیاری و زهکشی پایین دست سد درودزن گفت: از عمر این شبکه بیش از سی سال می گذرد و با این حال با توجه به امکانات و اعتبارات موجود، تعمیر و بازسازی این شبکه همه ساله به صورت مستمر، از اعتبارات  طرح مرمت و بازسازی و بخشی هم از  اعتبارات درون سازمانی ، صورت می گیرد.

صالحی ادامه داد: به دلیل وسعت شبکه آبیاری و زهکشی مذکور و طول کانالهای آن و عدم کفایت اعتبارات ، عملیات ترمیم و بهسازی این شبکه نیازمند توجه مسئولین استانی و ملی است تا بتوان مشکلات را به حداقل رساند.

سد درودزن در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال شیراز در شهرستان مرودشت قرار دارد .

نظر شما