شناسهٔ خبر: 45283388 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تقسیم سهمیه سوخت معادن به خانه معدن زنجان واگذار شود

گروه استان‌ها- رئیس خانه معدن استان زنجان با بیان اینکه همانند چند استان کشور، باید سهمیه سوخت معادن به خانه معدن زنجان واگذار شود، گفت: اجازه تخریب محیط زیست را به هر قیمتی نداریم.

صاحب‌خبر -

آرمین سلسانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در زنجان، در خصوص فعالیت‌های خانه معدن اظهار داشت: خانه معدن زیر مجموعه اتاق بازرگانی است و تقریبا در تمام استان‌ها با حمایت خانه معدن ایران نمایندگی دارد. در این مجموعه‌ها فعالیت معدنی استان‌ها بررسی می‌شود و بعد از بررسی مشکلات آن‌ها را به مرکز ارجاع داده و در پی حل مشکلات آن‌ها قدم برمی‌داریم. 

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در خانه معدن استان انجام می‌شود، افزود: شورای معادن استان با همکاری سازمان صمت برگزار می‌شود و ما از این طریق در جریان ریز مشکلات معدن کاران قرار می‌گیریم. در این شورا که با ریاست استاندار و حضور اداره‌کل منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی برگزار می‌شود مشکلات معدن‌کاران مطرح شده و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود.

رئیس خانه معدن استان زنجان با اشاره به حضور خانه معدن در کارگروه تعامل استان تصریح کرد: در آن کارگروه نیز به نوعی فعالیت معدن‌داران استان بررسی می‌شود. به دلیل اینکه زنجان یک شهر معدنی بوده و ظرفیت بالایی دارد، خانه معدن استان در کمیته‌های فراوانی که در خانه معدن ایران برگزار می‌شود حضور داشته و مسائل معادن استان را پیگیری می‌کند. 

وی عنوان کرد: کمیته‌های هماتیت، سرب و روی، خاک‌های صنعتی، سیلیس و محیط زیست کمیته‌هایی هستند که در واقع با فعالیت های معدنی بین سازمان‌های مرتبط تعامل دارند و در حقیقت فعالیت‌هایی که در خانه معدن انجام می‌شود از همه جوانب مشکلات معدن‌کاران را چه عضو خانه معدن باشند چه نباشند پیگیری می‌کند.

سلسانی با بیان اینکه در دو استان کشور تقسیم سهمیه سوخت معادن بر عهده خانه معدن آن استان است گفت: طبق تعاملات انجام شده با سازمان صمت درخواست ما این است که تقسیم سهمیه سوخت معادن استان زنجان نیز به خانه معدن واگذار شود چرا که به واسطه ارتباط با معدن‌کاران در جریان میزان نیاز آن‌ها هستیم و قطعا این امتیاز نتیجه مثبتی برای فعالیت‌های معدنی در استان خواهد داشت.

وی اذعان کرد: خانه معدن استان 70 عضو حقوقی دارد که البته عضو‌گیری همچنان در حال توسعه است و برنامه خانه معدن این است که همه‌ معادن عضو خانه معدن باشند، در این راستا می توانیم با تمام نیرو در استان فعالیت کنیم.

در ادامه رئیس خانه معدن استان زنجان گریزی به بحث مخرب بودن فعالیت‌های معدنی زد و با اشاره به سنتی بودن سیستم معدن‌کاری در کشور، گفت: ایراداتی به فعالیت‌های معدنی در کشور وارد است اما نکته مهم این است که باید این را در نظر بگیریم که نمی‌شود همه معدن‌داران را با یک دید نگاه کرد، به هرحال اینکه گفته می‌شود فعالیت‌های معدنی ذات تخریبی دارند درست است.

وی افزود: با این حال این مسئله به این مفهوم نیست که اجازه داریم به راحتی طبیعت را تخریب کنیم بلکه باید اصول علمی و معدن‌کاری رعایت شود و این منافاتی با موضوع تخریب معدن‌کار ندارد.

سلسانی با اشاره به بحث احیا معادن خاطرنشان کرد: نمی‌توان صرفا منابع طبیعی را متهم کم‌کاری کرد چرا که آن‌ها هم بودجه مشخصی را سالانه دریافت می‌کنند و به نظر می‌رسد بودجه اختصاص یافته به حقوق دولتی صرف پروژه‌های دیگر در محل دیگر می‌شوند و عملا شاید بازگشت آن برای بخش احیای معادن اتفاق نمی‌افتند.

وی با اشاره به موفق بودن پروژه انگوران در بحث احیا افزود: به اعتقاد بسیاری از افراد، همه استان توسط پهنه‌های معدنی احاطه شده است و اگر وارد سامانه کاداستر شویم مشاهده خواهیم کرد که اکثر نقاط استان پروانه بهره‌برداری معدنی دارد اما بحثی که وجود دارد این است که چند درصد از مساحت استان به عنوان سین کار استخراجی معدن در نظر گرفته شده است.

این مسئول تصریح کرد: بر این اساس مساحت کار با فعالیت‌های دیگری که در حال انجام‌اند نظیر فعالیت‌های جهاد کشاورزی و تخریب اداره راه‌سازی برای ساخت زیرساخت‌ها قابل قیاس نیست، در واقع این تخریب‌ها اجتناب ناپذیرند و فعالیت معدنی زنجیره‌ای از بابت فعالیت‌های اشتغالزایی ایجاد می‌کند در نتیجه نباید فقط تخریب را در نظر گرفت. 

انتهای میام/ش

نظر شما