شناسهٔ خبر: 45282222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت و گو با مهر مطرح شد:

کتاب کالای مصرفی و یکبار مصرف نیست که بتوان آن را مجازی ارائه کرد

شیراز- داریوش نویدگویی، ناشر شیرازی از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به شکل مجازی خرسند نیست و گفت: کتاب کالای مصرفی و یکبار مصرف نیست که بتوان آن را مجازی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

داریوش نویدگویی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: مادامی که نمایشگاه در ارتباط مستقیم و حضوری با مخاطب نباشد در این رویداد شرکت نمی‌کنم.

این ناشر قدیمی شیراز که سال‌ها در نمایشگاه کتاب تهران نقش پررنگی داشته با اشاره به اینکه در این رویداد مجازی شرکت نیافته است، افزود: در فضای مجازی به شیوه مرسوم نمایشگاه‌های کتاب که در ارتباط مستقیم با مخاطب هستیم نمی‌شود به فعالیت پرداخت.

مدیر انتشارات نوید شیراز با بیان اینکه لطف نمایشگاه کتاب، ورق زدن آثار توسط مخاطب است و چهره در چهره قرار گرفتن ناشران با اهالی فرهنگ و هنر است، گفت: می‌شود نمایشگاه کتاب را در شیراز بر اساس تقسیم بندی موضوعی به شکل حضوری برگزار کرد و شیوه نامه‌های بهداشتی را هم رعایت کرد.

این ناشر برگزیده چندین دوره نمایشگاه کتاب تهران یکی از مشکلات برگزاری نمایشگاه تهران بر بستر فضای مجازی را نبود زیرساخت‌های لازم دانست و گفت: ارسال کتاب به شهرستان‌ها سخت است و چون این تجربه نخست برگزارکنندگان به این شیوه است بسیاری از مشتریان کتاب‌ها ممکن است تا مدتها در انتظار رسیدن مرسوله بمانند.

نویدگویی با یادآوری اینکه در سال‌های گذشته حضور مردم و قرار گرفتن در فضای نمایشگاه شور و هیجان به حوزه فرهنگ و هنر می‌بخشید، عنوان کرد: برنامه‌های جنبی و نشست‌های اهالی ادب و فرهنگ در طول نمایشگاه با حضور مخاطبان فضای آشنایی با کتاب را گسترش می‌داد در حالی که اکنون چنین رویکردی در نمایشگاه مجازی دیده نمی‌شود.

او که طی ۲ دوره برپایی نمایشگاه کتاب تهران مسئول فعالیت‌های فرهنگی نمایشگاه به شمار می‌رفت به خبرنگار مهر، گفت: در نمایشگاه کتاب بسیاری از مردم به نیت سرگرمی حضور می‌یابند، اما همین موضوع موجب می‌شود که در بطن فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی قرار بگیرند و علاقه شأن به کتاب افزایش یابد.

نویدگویی در عین حال پیرامون مشکلاتی که در برگزاری مجازی نمایشگاه کتاب تهران پیش آمده و بسیاری را سرخورده از حضور و تهیه کتاب بدین شیوه کرده است، تصریح کرد: مطمئناً این موضوع در نمایشگاه‌های استانی و محدودیت‌های حاصل از آن بیشتر نمود خواهد یافت و نبود زیرساخت‌های لازم آن را شدت می بخشد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کتاب یک سرمایه گذاری سالانه است، گفت: وجود نمایشگاه کتاب شور و هیجان فرهنگی ایجاد می‌کند.

مدیر انتشارات نوید با این حال پیشنهاد می‌کند که می‌شد با توجه به شیوع کرونا کتاب را به شکل ایستگاهی در اختیار مردم گذاشت و آنان را به مطالعه در طول دوران قرنطینه دعوت کرد.

وی با گلایه از عدم توجه رسانه ملی به کتاب و ترویج کتابخوانی، اظهار کرد: مردم به دلیل خانه نشینی طولانی و نبود برنامه‌های سرگرم کننده از سوی رسانه ملی کمتر رغبتی به کتابخوانی هم دارند و این موجب خستگی آنان شده است در حالی که می‌شد با تولید برنامه‌های کتاب محور توسط شبکه استانی صدا و سیما مردم را به کتابخوانی ترغیب کرد.

نویدگویی از جمله دلایل شرکت نیافتن در نمایشگاه مجازی کتاب تهران را توسط برخی ناشران مطرح شهرستانی از جمله انتشارات نوید را فنی و نبود زیرساخت‌های لازم عنوان کرد و افزود: باید یک راه حل مناسب‌تری برای این منظور در نظر گرفت و شاید یکی از این راه حل‌ها برگزاری نمایشگاه به شکل موضوعی است.

مدیر انتشارات نوید شیراز دیگر مشکل این نمایشگاه را تأخیر در پرداخت هزینه‌های فروش به ناشران عنوان کرد و گفت: معمولاً کتاب ممکن است از نظر فنی مشکلاتی از جمله صفحات سفید یا صحافی داشته باشد، بنابر این ناشر ناچار است این مشکلات را به جان بخرد و از سویی خریدار هم به دردسر می‌افتد.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که از اول بهمن ماه آغاز بکار کرد، دوشنبه ۶ بهمن به کار خود پایان می‌دهد.

نظر شما