شناسهٔ خبر: 45281800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

بستۀ مطالعاتی شمارۀ یک ؛ زندگی‌نامۀ علما

به مناسبت آغاز «نمایشگاه مجازی کتاب» بستۀ مطالعاتی رجانیوز با موضوع زندگی‌نامۀ برخی از علما معرفی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی رجانیوز به مناسبت آغاز «نمایشگاه مجازی کتاب» بستۀ مطالعاتی رجانیوز در حوزه‌های مختلف به عموم مردم معرفی می‌شود. در این بخش هفت اثر که به شرح حال و زندگی‌نامۀ علما و بزرگان پرداخته است معرفی می‌شود.

 

 

  1. خون دلی که لعل شد

کتاب «خون دلی که لعل شد» حاوی خاطرات حضرت آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است. این کتاب ترجمۀ فارسی کتاب «إنّ مع الصّبر نصراً» است که پیش از این به زبان عربی در بیروت منتشر و توسط سید حسن نصرالله معرفی شده بود. آنچه کتاب حاضر را از کتاب‌های مشابه متمایز می‌کند، بیان حکمت‌ها، درس‌ها و عبرت‌هایی است که به فراخور بحث‌ها بیان شده و هر کدام از آن‌ها می‌تواند چراغ راهی برای آشنایی مخاطب کتاب بویژه جوانان عزیز با فجایع رژیم منحوس پهلوی، و همچنین سختی‌ها، مرارت‌ها و رنج‌های مبارزان و در مقابل پایمردی‌ها، مقاومت‌ها، خلوص و ایمان انقلابیون باشد. زندگی‌نامه خودنوشتِ حضرت آیت الله خامنه‌ای، تصاویر مرتبط، و نمایه‌های مختلف از دیگر بخش‌های این کتاب است.

 

 

  1. ذوالشهادتین امام

شرح مستند از زندگی و خاطرات استاد از تولد تا سال ۱۳۶۸ می باشد فتح بابی در حوزه تاریخ نگاری انقلاب و شخصیت هایی که جز عناصر مهم انقلاب بوده اند می نماید.

حسن روزی‌طلب نویسندۀ کتاب در مقدمه بیان کرده است:  تابستان سال ۱۳۹۲، دغدغه‌ای قدیمی من را به ساختمان موسسه امام خمینیرضوان‌الله‌علیه در بلوار امین شهر مقدس قم کشاند تا روایتگر زندگی پرفراز و نشیب رئیس این موسسه باشم. پس از مذاکراتی کوتاه، حجمی از گفتگوهای آیت الله مصباح یزدی با آقای قطبی، رئیس دفتر وقت ایشان که در سال های ۱۳۷۰-۱۳۶۹ انجام شده بود، در اختیار اینجانب قرار گرفت.  این گفتگوها مبنای متن پیش رو شد. همچنین در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ۱۳ جلسه گفتگو (بدون تاریخ) با ایشان موجود بود که با متن اصلی مطابقت داده شده است. همچنین دو گفتگو از آیت الله مصباح یزدی در نشریه وزین یادآور به اهتمام جناب آقای محمد رضا کایینی منتشر شده بود که به خصوص گفتگوی مربوط به گروه فرقان بسیار کارآمد بود. چند گفتگوی پراکنده در توصیف شرح حال استاد نیز در مجلات دیگر منتشر شده بود که بخش هایی از آن  در متن کتاب قرار گرفته است.

 

  1. نا

«نا» در عربی به‌معنای «ما» است؛ ضمیر اول شخص جمع یا متکلم مع‌الغیر. «نا» یادآورِ سه‌گانۀ شهید صدر است که بیشتر، او را به آنها می‌شناسند: فلسفتنا، اقتصادنا و مجتمعنا.

مریم برادران ساعت‌ها و روزها، خوانده و دیده و شنیده و سپس با قلمی روان و صمیمی به روایتِ خوانده‌ها و دیده‌ها و شنیده‌هایش از زندگی مردی پرداخته که او را تنها با نام دو کتابش فلسفتنا و اقتصادنا می‌شناخته.

کتاب «نا» روایتی نه‌چندان بلند، اما واقع‌نما، مستند و پرجزئیات از شهید صدر است که با دوری از زیاده‌پردازی و اغراقگری، در شانزده فصل به شرح زندگی او پرداخته است.

نویسنده در طول نوشتن این کتاب با خانوادۀ شهید صدر به‌ویژه همسر بزرگوار شهید در ارتباط بوده و از دقت و سخنان آنان بهره برده است.

 

 

  1. کهکشان نیستی

کهکشان نیستی نام رمانی است که بر اساس حیات 81 ساله‌ی آیت الحق سید علی قاضی طباطبایی توسط محمد هادی اصفهانی در شهر نجف اشرف به رشته ی تحریر آمده است، نویسنده در آن سعی نموده که زندگی آیت الله سیدعلی قاضی را ازبدو ورود به نجف و آشنایی ایشان با اساتیدشان و همچنین نحوه تربیت و سیر و سلوک و تربیت شاگردان ایشان را به طور مستند داستانی به رشته تحریر درآورده و به تصویر کشد. «کهکشان نیستی» بیش از آن که یک رمان باشد، در واقع یک داستان تاریخی است که اِلمان‌های رمان را هم داراست. کتاب 75 فصل است و هر فصلی از قول یک گوینده بیان می‌شود

 

 

4.العبد

کتاب «العبد» شرح احوالات و زندگانی جامع فقه و عرفان حضرت آیت الله محمدتقی بهجت فومنی(ره) است.

این کتاب از 10 فصل با عناوین: آیه لطف، در محضر قاضی، همای ملکوت سیر، چون خاک، اخلاق عارفانه، کوه کتمان، شکوه علمی، آستان جانان، الفبای عاشقی، سیره سلوکی تشکیل شده است. کتاب حاضر توسط انتشارات شمس الشموس منتشر شده است.

 

  1. مرغ غریب عشق

«مرغ غریب عشق» تازه ‌ترین اثر نصرالله قادری با محوریت زندگی شهید مهدی شاه آبادی از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار کتاب شده است. در این کتاب تمام روایت ‌ها از زبان خود شهید در یک بیداری که به خواب رفته و از جزیره مجنون و در لحظه شهادت شروع و تا تولد بیان می‌ شود. در واقع تمام لحظات زندگی، عشقی که شهید به «یوما»، مادر خود دارد، ازدواج، درس و ... را در بر می‌ گیرد. همه موارد بر اساس و بنیان تصویر پیش رفته و قابلیت ساخت فیلم را نیز دارد. به گفته نویسنده کتاب «مرغ غریب عشق» نوع خاصی از رمان را ارائه می ‌کند. در این رمان عکس، دستخط، تصاویر، اسناد و ... به چشم می‌ خورد. این نوع از رمان شکل جدید است که در دهه اخیر در اروپا و آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

  1. نخل و نارنج

اثرگذاری شیخ مرتضی انصاری بر جریان فقه شیعه مشهور است و تلاش مثال زدنی و ستودنی او در تربیت شاگردانی که ساختار علمی دین را قوت بخشیدند و شاگردان آن ها بعدها دنیا را تکان دادند بر همه مشخص است. شاگردانی که این عالم تربیت کرد، پرچمدار مبارزات سیاسی تاریخ سازی در خاورمیانه شدند؛ به عنوان نمونه میرزا محمدحسن شیرازی عهده دار زعامت دینی شیعیان شد و توانست در برابر قرارداد استعماری عصر ناصرالدین شاه فتوای مهم تحریم تنباکو را صادر کند و مردم را به مقاومت فرابخواند.

وحید یامین پور در نخل و نارنج به سراغ روایت داستانی زندگی و زمانه شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری رفته است.

 

 

  1. بانو امین اصفهانی

کتاب «بانو امین اصفهانی» شرح زندگی بانوی مجتهده نصرت بیگم امین اصفهانی است که به سبب قرار گرفتن در میان دو سده اخیر، بین دو گونه زندگی و طرز تفکر سنتی و متجدد رابطه مستقیمی برقرار کرده است. زندگی بانو امین نمونۀ عملی از زندگی زن مسلمان ایرانی است که در راه کسب علم و دانش به سختی کوشیده است. به ویژه آنکه در این کوشش دستورات قرآن وسیرة عملی ائمة معصوم(ع) را مبنای فکری و کاری خود قرار داده است؛ از میان حوزه‌های گوناگون علم، علوم دینی را برگزید و در سایه مجاهدت‌های فراوانش به درجۀ اجتهاد رسید.

 

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سایت www.tehranbookfair.ir برگزار می‌گردد.

 

 

نظر شما