شناسهٔ خبر: 45281168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار حوزه

طرح ملی پایتخت صحیفه‌ سجادیه ایران آغاز به کار کرد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

نجباء برای عتبات مقدسه خط قرمز کشید

سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء در گفتگویی تلویزیونی با شبکه "الاتجاه" عراق اعلام کرد این جنبش اطلاعاتی در دست دارد که ثابت می‌کند گروه تروریستی داعش در حال بازیابی خود است. مهندس «نصر الشَمَّری» ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان عملیات تروریستی اخیر در بغداد، با استناد به داده‌های اطلاعاتی هشدار داد: داعش به‌دنبال هدف قرار دادن نجف، کربلا و پایتخت است. هم‌اکنون تروریست‌ها در منطقه کمربند بغداد مشغول آماده‌سازی دو خودروی انتحاری هستند. از پنج عنصر انتحاری، تنها دو نفر خود را منفجر کرده و سه نفر دیگر هنوز زنده‌اند. وی با انتقاد از عجز دولت در مهار تروریست‌ها، تأکید کرد: ما در مقاومت اسلامی نُجَباءاطلاعاتی در دست داریم و آماده همکاری با دستگاه‌های امنیتی هستیم. سخنگوی نُجَباء در ادامه از تلاش تروریست‌ها برای رسیدن به کربلا از طریق صحرای الانبار خبر داد و خاطرنشان ساخت: یکی از دو عامل انتحاری عملیات اخیر، از مرز سوریه و درست از نقطه‌ای به خاک ما نفوذ کرد که در اقدامی شبه‌عمد، یگان‌های عراقی از آن نقطه جابجا شده بودند! الشَمَّری در پایان با لحنی تهدیدآمیز، تصریح کرد: امنیت کشور و حفظ جان شهروندان عراقی، خط قرمز ماست. گروه‌های مقاومت اسلامی جنگ را به زمین کسانی می‌برند که می‌خواهند عراق را به آتش بکشند.

رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین علوی سبزواری پیام تسلیت دادند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم پارسا حجةالاسلام والمسلمین علوی سبزواری را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیّدمحمّدحسن علوی سبزواری رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به عموم مردم عزیز سبزوار تسلیت عرض می‌کنم. همراهی آن عالم ربانی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت و با فعالیت‌های انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنه‌ی ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسی‌های مردمی است. علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت میکنم.

طرح ملی پایتخت صحیفه‌ سجادیه ایران آغاز به کار کرد

 آغاز رسمی طرح ملی یزد پایتخت صحیفه سجادیه، روز دوشنبه ششم (بهمن ماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،معاون قرآن و عترت ، نماینده محترم ولی فقیه، استاندار محترم استان یزد و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان یزد برگزار می‌شود. گفتنی است این مراسم راس ساعت ۱۴ با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.

مبلّغ فعال شیعه بروندی درگذشت

حجت الاسلام والمسلمین شیخ «ابراهیم کیکومو» از روحانیون شیعه فعال در کشور "بروندی" دار فانی را وداع گفت. مرحوم شیخ ابراهیم کیکومو در سال ۱۹۶۴ م. در شهر "رومگه" واقع در کشور بروندی در شرق قاره آفریقا به دنیا آمد. ایشان درس های ابتدایی ومتوسطه را در شهر خود به پایان رساند و بعد از دریافت مدرک دیپلم در "مدرسه الثقافة الاسلامیة" به فراگیری علوم دینی مشغول شد. وی بعد از اتمام این مقطع به کشور سودان مهاجرت نمود و به تحصیل در سطوح عالیه پرداخت. پس از بازگشت از سودان، بر اثر مطالعاتی که انجام داده بود به مذهب اهل بیت (علیهم السلام) رهنمون گشت و شیعه شد. این اتفاق در سال ۱۹۹۰ م. رخ داد و سرنوشت او را عوض کرد. وی که مشغول به فعالیت در زمینه تبلیغ معارف قرآن و عترت در کشورش گردیده بود، به همراه دوستانش "مؤسسه شیعه اثنی عشریه" را در سال ۱۹۹۹ م. تأسیس کرد و نیز نایب رئیس مؤسسه شد. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ «ابراهیم کیکومو» در سال ۲۰۰۴ به ریاست "مجلس علمای شیعه اثنی عشریه بروندی" و نیز "مؤسسه اهل البیت علیهم السلام" این کشور انتخاب شد. این فعالیت ها برای سالیان طولانی ادامه داشت تا اینکه متأسفانه ایشان در سال ۲۰۱۹ م. به بیماری هپاتیت c مبتلا گردد. این روحانی مستبصر و مبلغ فعال، سرانجام صبح روز ۲۴ دی ۱۳۹۹ (۱۳ ژانویه ۲۰۲۱) در سن ۵۷ سالگی ندای حق را لبیک گفت و جان به جان آفرین تسلیم کرد.     

مسجد در مرزی مورد هتک حرمت قرار گرفت

یک مقام مسوول روز شنبه اعلام کرد که یک مسجد ترک‌تبار در نزدیکی مرز دانمارک و آلمان مورد حمله اسلام‌هراسی قرار گرفته و فردی به نوشتن عبارات توهین‌آمیز و تهدیدکننده بر روی دیوارهای این مسجد اقدام کرده است هوریست توکای، رئیس انجمن مسجد ، به خبرنگاران گفت که وی جمعه ساعت ۶ عصر از مسجد در شهر اوبنرو واقع در استان سوددانمارک خارج شده است. وقتی حدود ساعت ۱۱ صبح شنبه هنگامی که بار دیگر به مسجد برگشته، متوجه وجود نوشته‌های توهین آمیز قرآن، درباره کتاب مقدس مسلمانان روی دیوار شده است. این مسجد که زیر چتر بنیاد اسلامی ترک‌تبار دانمارکی فعالیت می‌کند ، به دلیل شیوع ویروس کرونا تا حدی بسته بوده است. وی گفت که مقامات مسجد این حادثه را به پلیس گزارش دادند. به گفته او مقامات تحقیقات را آغاز کردند و دوربین های نظارتی را در منطقه بررسی می‌کنند. توکای حمله را محکوم کرد و گفت که نوشته‌ها پاک شده و خوشبختانه خسارت دیگری به مسجد شناسایی نشده است.

نماینده رهبر انقلاب در امور دانشجویان ایرانی اروپا منصوب شد

پیرو درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی به عنوان نماینده رهبر انقلاب در ارتباط با انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا و همچنین امور دانشجویان ایرانی در اروپا منصوب شد. مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین جواد اژه‌ای، در دهه شصت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد) را تأسیس کرد و دو دهه رئیس سمپاد بود. وی نماینده سابق رهبر انقلاب در امور دانشجویان اروپا بود که در پی ابتلا به کرونا، در سن ۷۲ سالگی درگذشت. گفتنی است: معاونت امور اساتید معارف نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (سال ۱۳۷۲)، معاون پژوهشی حوزه علمیه قم (‌۱۳۷۸ – ۱۳۸۰)، معاون امور بین‌الملل جامعة الزهراء‌(س) (‌۱۳۸۰ – ۱۳۶۹)، معاون آموزش و رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفتر تبلیغات اسلامی (‌۱۳۸۸ـ ۱۳۸۶)، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (‌۱۳۸۹) بخشی از سوابق اجراییحجت‌الاسلام والمسلمین واعظی است.

گروه‌های اسلامی با منشور مکرون مخالفت کردند

سه گروه مسلمان اعلام کردند که از حمایت از منشور ضد افراط‌گرایی که از سوی مقامات فرانسوی و پس چند حمله تروریستی در این کشور تهیه شده امتناع می‌کنند. شورای مسلمانان فرانسه (CFCM)، نهادی که تقریباً ۲۰ سال پیش برای ایجاد امکان گفت‌وگو بین دولت و جامعه مسلمانان تأسیس شد، به طور گسترده‌ای از این منشور استقبال کرد. پنج فدراسیون از هشت فدراسیون این شورا روز یکشنبه این منشور را امضا کردند. با این حال، سه گروه دیگر روز چهارشنبه گفتند که نمی‌توانند به همکاران خود بپیوندند. این سه گروه در بیانیه‌ای تأکید کردند: ما معتقدیم که بعضی از بخش‌های موجود در متن ارسالی منشور موجب تضعیف پیوندهای اعتماد بین مسلمانان فرانسه و ملت خواهد شد. این سه گروه که شامل دو گروه سازمان‌های فرانسوی ـ ترکی و یک گروه آموزشی و فرهنگی هستند، اعلام کردند که مایلند فقط پس از یک مشورت گسترده و دموکراتیک با سایر اعضا این منشور را امضا کنند. امانوئل مکرون در نوامبر سال گذشته پس از سر بریده شدن معلمی در خارج از مدرسه که به پیامبر اسلام (ص) توهین کرده بود کارزاری با ادعای مبارزه با ترویج اسلام سیاسی در فرانسه، به راه انداخت. این کارزار منجر به بسته شدن برخی مساجد و انجمن‌های اسلام‌گرا با ادعای مبارزه با افراطی‌گری شد.

مسجد دوران اولیه اسلام کشف شد

مسجدی متعلق به دوران اولیه اسلام ، در سواحل دریاچه طبریه واقع در سرزمین‌های اشغالی فلسطین کشف شد. باستان شناسان در فلسطین معتقدند که بقایای یکی از قدیمی ترین مساجد جهان را در سواحل دریاچه پیدا کرده اند. این مسجد که در زیر ویرانه‌های ساختمانی یافت شده است در اصل مربوط به دوره بیزانس است، و احتمالا در اوایل سال ۶۳۵ میلادی توسط یکی از اصحاب حضرت محمد (ص) که فرمانده ارتش‌های اسلامی بوده که در قرن هفتم شام را فتح کردند ، تاسیس شده باشد این مسجد در حومه شهر طبریه در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطی، مشرف به ساحل غربی دریاچه طبریه یافت شد.

جهان علیه نقض حقوق مسلمانان شکایت کرد

۳۶ سازمان جامعه مدنی از ۱۳ کشور جهان با ارسال نامه مشترکی به سازمان ملل متحد خوست تا اقدامات لازم برای جلوگیری از نقض حقوق مسلمانان در فرانسه را اتخاذ کنند. این سازمان ها در نامه خود از پرونده حمایت دولت فرانسه از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر(ص) و لایحه جنجالی «مبارزه با اسلام جدایی طلب» به شورای حقوق بشر شکایت کردند. «CAGE» یکی از سازمان هایی که این شکایت را امضا کرده اند، در بیانیه ای اعلام کرد: فرانسه به اسلام هراسی تشویق کرد و تبعیض ضد مسلمانان را افزایش داد. در این بیانیه آمده است: رفتار دولت فرانسه تحت بند حمایت ضمنی از چاپ کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر(ص) قرار دارد. سیاست های ضد اسلامی دولت فرانسه به تدریج روز به روز گسترش می یابد، به همین دلیل خواهان پایان دادن به این سیاست ها هستیم. این شکایت شامل شهادت افرادی است که مورد حملات اسلام هراسی قرار گرفتند. این سازمان ها اعلام کردند: این رفتارها به کرامت مسلمانان لطمه می زند و حقوق اساسی آنها را نقض می کند. این سازمان های غیر دولتی از فرانسه خواستند تا لایحه مبارزه با جدایی طلبی را لغو کنند و قوانینی برای ممنوعیت تبعیض و تدابیری برای مبارزه با تعصب مذهبی در این کشور وضع کنند. پارلمان فرانسه روز دوشنبه بررسی درباره پیش نویس قانون اصول ترویج ارزش های جمهوری را با هدف در محدود کردن مسلمانان آغاز کرد.

ریاض مفتی داعش را آزاد کرد

منابع آگاه می‌گویند که دادسرای جنایی در عدن به دستور مقامات مسئول در دولت جدید «عبدربه منصور هادی» در این شهر بنا بر دستورات صادره از سوی ائتلاف متجاوز به یمن، جمعه شب (۲۲ ژانویه) مفتی داعش را آزاد کردند. به نوشته پایگاه خبری یمنی «YNP»، منابع آگاه می‌گویند که سرانجام ائتلاف سعودی موجب آزادی «ابوبکر البریکی» که در بسیاری از جنایات تروریستی مشارکت داشته، شد و این عضو خطرناک داعش در روز تعطیل رسمی آزاد شد. به گفته این منابع، «سامح الزوکا» از اعضای دادسرای کیفری عدن به عنوان معاونت این دادسرا در ۱۸ ژانویه جاری انتخاب شد تا در نخستین ماموریتش، البریکی را در روز تعطیل رسمی آزاد کند. وی از سرکرده‌های داعش و مفتی آن برای انجام حملات تروریستی متعدد در عدن، لحج، ابین و تعز بود که در سال ۲۰۱۰، پس از برنامه‌ریزی برای انفجار ورزشگاه «۲۲ می» در جریان مسابقات جام قهرمانی خلیج فارس دستگیر شده بود. کشورهای ائتلاف سعودی متجاوز به یمن، از زمان حمله به این کشور تاکنون، علاوه بر حمایت از القاعده و داعش با پول، سلاح، پشتیبانی لجستیک، مراقبت‌های پزشکی و تسهیل در حرکت آن، پوشش هوایی نیز برای فعالیت‌های تروریستی آنها فراهم کردند. پیشتر، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن با ارائه جدیدترین دستاوردها علیه القاعده و داعش طی عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در این کشور و روابط این دو گروه تروریستی با کشورهای متجاوز و خائن علیه یمن، به سازمان ملل و شورای امنیت نامه‌های جداگانه‌ای فرستاده بود. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز با بیان اینکه جامعه بین المللی به وجود القاعده و داعش در بدنه دولت مستعفی یمن واقف است، گفت سازمان ملل باید مواضع منطقی در چارچوب احترام به شرافت،حاکمیت و منافع یمن اتخاذ کند به گونه‌ای که صلح و امنیت بین المللی را استحکام بخشد.

دفتر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بسته شد

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و پنجمین فجر تلاوت شب گذشته، سوم بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دانشمند، شهرام گیل‌آبادی؛ رئیس خانه تئاتر و جمعی از چهره‌های مختلف فرهنگی، قرآنی، خیرین و هنرمندان در تالار همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد. مراسم اختتامیه با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حداقل تعداد افراد برگزار شد. فینال فینالیست‌های جشنواره پانزدهم تلاوت مجلسی با قرائت زیبای آیاتی از سوره مبارکه انسان از سوی مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد. یکی از بخش‌های زیبای این مراسم حضور کاروان زیر سایه خورشید بود که با حضور خود در این آیین و حمل پرچم حرم مطهر امام رضا(ع) فضای مراسم را معطر به عطر رضوی کردند. اختتامیه جشنواره تلاوت مجلسی «فجر تلاوتحمیدرضا نقاشیان، رئیس جشنواره تلاوت مجلسی با بیان اینکه همه اذعان داریم که قرآن همه چیز است، اما نسبت به عظمت آن آگاهی درست و دقیقی نداریم، اظهار کرد: امروز قرآن برای زندگی پاک بشریت، مانیفستی بی‌همتاست، چراکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هیچ شفیعی در قیامت جایگاه قرآن را ندارد».وی افزود: جشنواره تلاوت که امروز پانزدهمین دوره اختتامیه آن را برگزار می‌کنیم بر این اصل و اهمیت پا به عرصه ظهور نهاد تا بتواند در تحقق‌ بخشیدن به‌خواست رضای خدای متعادل در پیاده‌سازی تمدن اسلامی در حد خود نقش ایفا کند، برآنیم که باشیم و بر این کرسی استوار باشیم تا با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و دستورات ایشان در تبیین آموزهای قرآن مسیر روشنی را برای خود و جامعه ایجاد کنیم. رئیس جشنواره تلاوت مجلسی و فجر تلاوت با تأکید بر اینکه امروز این مسابقات می‌تواند راهی مؤثر در مسیر اهداف متعالی آموزه‌های قرآن کریم را به ما نشان دهد، گفت: معتقدیم مشارکت مردمی در تولید ادبیات قرآنی از ضروریات‌ این مسیر است. ایمان راسخ داریم که ترویج انس با قرآن در جوانان و نوجوانان می‌تواند راهگشای درک پیشتازی در پایه‌ریزی تمدن اسلامی باشد. نقاشیان تصریح کرد: در همه عرصه‌های فکری و ستادی مسئولینی داریم که باید در ترویج هنرهای مرتبط با قرآن در جهت کاربردی‌سازی آن در سنین مختلف کار کنند و همه در این مسیر لازم التکلیف هستیم؛ لذا ما نیز بدون هیچ تعمدی نه تنها در جغرافیای کشور که در ابعاد جهانی در مسیر توسعه جشنواره تلاوت اقدام می‌کنیم. دفتر پانزدهیمن جشنوراه تلاوت‌های مجلسی بسته شدبخش بعدی این مراسم رقابت پایانی قاریان برتر جشنواره برای کسب مقام نخست برترین مرتل سال کشور بود. این بخش با سه داور ویژه قرآنی ازجمله محمدرضا پورزرگری، مهدی‌ غلام‌نژاد و جعفر فردی و همچنین سه داور ویژه مردمی شامل اصغر همت، بازیگر سینما و تئاتر، حجت‌الاسلام والمسلمین دانشمند و شهرام گیل‌آبادی داوری شد که یکی از اتفاقات جالب و کم‌نظیر در انتخاب قاری برتر سال و مراسم اختتامیه بود. دفتر پانزدهیمن جشنوراه تلاوت‌های مجلسی بسته شدامین عبدی، حسین شالچی، سعید عبدی، سیدمحمد طاهایی، ابراهیم عقیلی و سیدجاسم موسوی به عنوان نفرات برتر جشنواره تلاوت‌های مجلسی و راه‌یافتگان به مرحله فجر تلاوت (مرحله فینال) با هم رقابت کردند که در پایان، برگزیدگان این و سایر بخش‌های مختلف و نفر برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره، معرفی و تجلیل شد. دفتر پانزدهیمن جشنوراه تلاوت‌های مجلسی بسته شداجرای تواشیح، توسط گروه بین‌المللی هدی بخش دیگری از این برنامه بود. در ادامه ابتهال‌خوانی محمدامین کهن، نوجوان قرآنی کشور و ابتهال‌خوانی حسن خانچی به این مراسم شور و حال دیگری بخشید. همچنین تلاوت زکریا الزیرک قاری مراکشی در این مراسم به عنوان نفر برگزیده اولین دوره بخش بین‌الملل جشنواره پخش شدالبته بخش بین‌الملل جشنواره تلاوت‌های مجلسی امسال برای اولین‌بار به صورت آزمایشی برگزار شد و پس از اعلام فراخوان جشنواره استقبال جالبی از آن به عمل آمد تا جایی که ۱۵۰ اثر از نقاط مختلف جهان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. در اولین دوره بخش بین‌الملل جشنواره تلاوت‌های مجلسی چهره‌هایی، چون عبدالفتاح طاروطی، احمد ابوالقاسمی و سیدعباس انجام، سعید مسلم از تونس و حسین همدان از لبنان آثار را قضاوت کردند و مهدی دغاغله رئیس هیئت داوران بود. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به عنوان دیگر سخنران مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلسی «فجر تلاوت»، در بخش‌هایی اظهار کرد: شاید یکی از ستم‌هایی که از سوی ما مسلمانان بر قرآن روا شده، رویکرد انحصارگرایانه به قرآن بوده است. اگر در درون بپذیریم که قرآن به همه تعلق دارد، علی‌القاعده باید برای افزایش حضور قرآن و مخاطبان قرآن در جامعه بیش از پیش تلاش کنیم. خدمت به قرآن این نیست که آن را تنها محدود به ماه رمضان و مجالس ترحیم برای آمرزش مردگان کنیم. قرآن نباید تنها زینت‌بخش مجالس سوگ ما باشد. سؤال اینجاست که چرا نباید قرآن را در شادی‌ها، جشن و سرور و مناسبت‌های مهم زندگی و در متن زندگی باشد؟ چه کسی گفته است که قرآن را باید تنها در جمع محدود خواند؟ آیا این ستم به قرآن نیست؟رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: وقتی که هنر تلاوت در کنار قرآن قرار می‌گیرد و توانمندی انسان در تلاوت آن با به کارگیری موسیقی استفاده می‌شود، قرآن شنیده‌تر می‌شود. ما باید بتوانیم از هنرهایی که امکان بسط و گسترش مفاهیم بلند قرآن کریم را دارد، بیشتر استفاده کنیم و امروز این وظیفه برعهده قاریان محترم و کسانی است که صوت زیبا دارند و این یکی از اتفاقات ارزشمند این جشنواره است تا بتواند قرآن را به خانه‌های مردم و جامعه بکشاند. این گامی قابل ستایش است. عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم در بخش‌هایی با تأکید بر اینکه قرآن، عامل بیداری از غفلت و یادآور حقیقت است به ضرورت فلسفه قرائت، کتابت و حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: همراه شدن با کاروان قرائت، کتابت و حفظ، ما را در مسیر تلاش برای تحقق وجود لفظی قرآن قرار می‌دهد و تلاش برای کتابت قرآن تلاش برای تحقق وجود کتبی قرآن است. همچنین تلاش برای قرائت قرآن تلاش برای وجود صوتی و لفظی قرآن است که در نهایت در مقابل تحریف‌پذیری آن کمک معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: کتابت، قرائت و حفظ قرآن کریم زمینه‌ای را فراهم می‌کند که پیام‌های متعالی و ارزشمند قرآن را بارها و بارها ببینیم و به سمع دیگران برسانیم و این علوم از این جهت ارزش بسیاری دارد. همه این‌ها زمینه فهم بیشتر از قرآن را فراهم می‌کند که اگر این‌ها نباشد ما از بسیاری از نعمات برخوردار نخواهیم شد. آخرین سخنران این مراسم داود جعفری، دبیرکل پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بود که و ضمن ارائه گزارشی از مجموع آرای مردمی این جشنواره گفت: جشنواره تلاوت‌های مجلسی چند سال قبل در حسینیه صاحب‌الزمانی (عج) تهران و همچون کودکی نوپا کار خود را آغاز کرد و کم کم در سطح تهران و سپس در کل کشور به کار خودش ادامه داد. مجمع قرآنی صاحب‌الزمانی (عج) تهران متشکل از عده‌ای کوچک از بچه‌های هیئت قرآنی بود که امروز این هیئت تبدیل به یک جوان بروند شده که پا به عرصه بزرگ جهانی گذاشته است. وی افزود: امسال بالغ بر سه میلیون بار این جشنواره دیده شد و بخش وسیعی از این دیدن در حوزه بین الملل بوده است. امروز یک اتفاق بزرگ از یک جلسه کوچک رخ داد که نشان‌دهنده اتکا و اطمینان به جوانان بود. ما اینجا یک نمونه کوچک از اتفاق جهانی هستیم که در جهت منویات مقام معظم رهبری حرکت کردیم. ایشان فرمودند ما باید امروز در صدد ساختن تمدّن خود باشیم و باور کنیم که این ممکن است؛ لذا کاری کنید که اگر مردم دیگر بلاد خواستند به یک علم دست پیدا کنند از طریق زبان فارسی آن را بیاموزند. دبیرکل پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی گفت: برای داوری آثار حدود دو میلیون ۷۰۰ هزار نفر به شش نفر پایانی رأی دادند که نشان‌دهنده حمایت مردمی از این جشنواره است. پایان‌بخش این برنامه تقدیر و معرفی از برگزیدگان و رونمایی از لوح فشرده دوره ترتیل بیان وحی بود.

 شیخ زکزاکی و همسرش به کرونا مبتلا شدند

انجمن اسلامی حقوق بشر در لندن از رئیس‌جمهور نیجریه و سازمان ملل درخواست کرد با توجه به ابتلای همسر شیخ زکراکی به کرونا هر چه سریع‌تر آن‌ها را از زندان آزاد کنند. در پی مثبت اعلام شدن نتیجه آزمایش کرونای همسر شیخ زکزاکی، این انجمن با ارسال نامه‌ای به محمد بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه از او خواسته است تا رهبر جنبش اسلامی و همسرش را که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند آزاد کند. این انجمن همزمان طی نامه‌ای به سازمان ملل متحد درخواست کرده است که این نهاد بین‌المللی برای انجام این موضوع بر دولت نیجریه فشار آورد. هفته گذشته نتیجه آزمایش کرونای معلمه زینت، همسر شیخ زکزاکی که به همراه همسرش در زندان ایالتی کادونا به‌ سر می‌برد، مثبت اعلام شد. در این نامه آمده است با توجه به شرایط بیماری و سن معلمه زینت، کرونا وی را در معرض خطر بیماری شدید یا مرگ قرار می‌دهد. شیخ زکزاکی خود از بسیاری بیماری‌های زمینه‌ای رنج می‌برد که در صورت ابتلا به کرونا جان وی را در معرض خطر قرار می‌دهد. ازدحام بیش از حد در زندان‌های نیجریه که در حال حاضر با بیش از ۱۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند، به معنای گسترش سریع ویروس در زندان‌ها است. تابستان سال گذشته این کشور ۷ هزار و ۸۰۰ زندانی را از زندان‌های سراسر کشور آزاد کرد تا فشارها را کاهش دهد و به مبارزه با بیماری بپردازد. بسیاری از آزادشدگان با حکم بوهاری آزاد شدند. با این حال، رئیس‌جمهور نیجریه به تقاضای کمیته بین‌المللی حقوق بشر برای آزادی خانواده زکزاکی عمل نمی‌کند. این شرایط با توجه به اینکه این زوج هرگز به ارتکاب جرمی محکوم نشده‌اند و برخلاف حکم دادگاه سال ۲۰۱۷ که دستور آزادی آنها را صادر کرده است به صورت غیرقانونی در زندان نگه داشته می‌شوند، بیشتر غیر قابل قبول به نظر می‌رسد. این انجمن خواستار تلاش برای آزادی فوری شیخ زکزاکی و همسرش به دلایل بشردوستانه است تا آن‌ها بتوانند از مراقبت و محافظت مورد نیاز فوری برخوردار شوند.

آیت الله شبیری زنجانی به بیت آیت الله علوی سبزواری  پیام تسلیت دادند

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی در تماسی تلفنی با بیت مرحوم آیت الله سبزواری، مراتب تسلیت حضرت آیت الله شبیری زنجانی را ابلاغ کردند. در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است: در پی درگذشت آیت الله حاج سید محمد حسن علوی سبزواری(ره)، طی تماس تلفنی با بیت آن عالم ربانی، مراتب تسلیت آیت الله العظمی شبیری زنجانی به مردم متدین سبزوار و به خصوص آن بیت شریف، و اظهار تاثر ایشان از فقدان آن عالم بافضیلت و خدمتگزار، به ایشان ابلاغ شد. مرحوم آیت الله علوی سبزواری، عمر با برکت خویش را در راه نشر علوم اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردان صرف نمود و با پرهیزکاری و اخلاق حسنه و منش ساده زیستی، معارف نورانی اسلام را ترویج کرد و در امور خیر و قضای حوائج مومنین، ساعی بود. رضوان الله علیه.  

 پاپ به بغداد پیام تسلیت فرستاد

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، کشته و زخمی شدن ده ها تن در انفجارهای انتحاری پایتخت عراق را به رئیس جمهوری این کشور تسلیت گفت. دفتر اطلاع رسانی «برهم احمد صالح»، رئیس جمهوری این کشور شامگاه روز (پنج شنبه) با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که پاپ «فرانسیس اول»، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در پیامی، کشته و زخمی شدن بیش از ۱۴۰ نفر در دو انفجار انتحاری صبح امروز در میدان «الطیران» در مرکز شهر بغداد را به وی تسلیت گفته است. بنا بر اعلام دفتر اطلاع رسانی صالح، در این پیام تسلیت که کاردینال «پیترو پارولین»، دبیر دولت واتیکان آن را برای رئیس جمهوری عراق فرستاده، آمده که پاپ فرانسیس هنگام شنیدن خبر وقوع انفجارهای میدان الطیران، اندوهگین شده و ضمن مخالفت با این اقدام زشت و شنیع، برای کشته های این حادثه و خانواده های آنها، زخمی ها و همچنین پرسنل اورژانس که از این مجروحان مراقبت می کنند، دعا می کند. دبیر دولت واتیکان در این پیام همچنین آورده که رهبر مسیحیان کاتولیک جهان ضمن درخواست از همگان برای ادامه تلاش در راستای پشت سر گذاشتن خشونت با برادری، همبستگی و صلح، از خداوند متعال می خواهد که برای عراق و مردم آن نعمت و برکت نازل کند. یادآور می شود که «حسن التمیمی»، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق عصر امروز اعلام کرد که آمار قربانیان دو انفجار انتحاری میدان الطیران به ۳۲ کشته و ۱۱۰ زخمی افزایش یافته که ۳۶ تن از آنها در بیمارستان های شهر بغداد تحت درمان هستند در حالی که مجروحان دیگر ترخیص شدند. پیش از آن نیز سرلشکر «خالد المحنا»، سخنگوی وزارت کشور عراق در رابطه با جزئیات حمله تروریستی میدان الطیران شهر بغداد گفته بود: عامل انتحاری نخست پس از آن که تظاهر کرد که بیمار است و مردم دور وی جمع شدند، خود را منفجر کرد در حالی که عامل انتحاری دوم نیز پس از تجمع مردم برای انتقال مجروحان، خود را منفجر کرد.

 دفتر آیت الله سیستانی انفجارهای بغداد  را محکوم کرد

دفتر آیت الله حسینی سیستانی با انتشار بیانیه ای دو انفجار بغداد را محکوم کرد. دفتر مرجعیت عالی آیت الله سید علی حسینی سیستانی (مدّ ظلّه العالی) روز پنجشنبه هفتم جمادی الثانی ۱۴۴۲ قمری مصادف با دوم بهمن در محکوم کردن دو انفجار بغداد بیانیه ای بدین شرح صادر نمودند: بسم الله الرّحمن الرّحیم إنا لله و إنّا إلیه راجعون یکبار دیگر تروریستها در یک صحنه وحشتناک که هر وجدان آگاه را به درد می ‌آورد، با دو انفجار یک تجمع غیرنظامیان بی گناه را در میدان الطیران شهر بغداد مورد هدف قرار دادند که دهها شهید و چندین برابر آن زخمی برجای گذاشت. ضمن عرض تسلیتها و صادقانه ترین همدردی ها با خانواده های معظم شهدای معظم از درگاه خداوند متعال می‌ خواهیم که مجروحان را شفای عاجل عنایت فرماید و از نهادهای امنیتی ذیصلاح می خواهیم تا تلاش و کوشش بیشتری را در برقراری امنیت و خنثی سازی نقشه های دشمنان در کمین نشسته این مردم مظلوم مبذول دارند. و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.

 بایدن لغو ممنوعیت مهاجرتی مسلمانان را امضا کرد

 «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی بعد از مراسم تحلیف، به کاخ سفید رفت تا اولین روز کاری خود را در دفترش موسوم به «اتاق بیضی» شروع کند. به نوشته رسانه‌های آمریکایی، بایدن در اولین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ۱۷ دستور اجرایی با هدف باطل کردن اقدامات «دونالد ترامپ» امضا کرد. از جمله مهمترین این دستورات اجرایی می‌توان به به لغو ممنوعیت مسافرتی و مهاجرتی از کشورهای دارای اکثریت مسلمان، بازگشت به توافق آب‌وهوایی پاریس، اجباری شدن استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و پایان وضعیت اضطراری در مرز آمریکا-مکزیک، اشاره کرد. بایدن حین امضای این دستورات، به رسانه‌ها گفت: «امیدوارم دستوراتی که امضا کردم، مسیر [مقابله] با همه‌گیری کووید۱۹ و تغییرات اقلیمی را تغییر دهد».وی همچنین درباره یادداشت ترامپ روی میزش توضیح داد: «ترامپ برای من یک نامه بسیار دوستانه نوشته بود، اما تا قبل از اینکه با او صحبتی داشته باشم، جزئیات نامه را نمی‌گویم».خبرنگار سابق شبکه «سی‌بی‌اِس» نیز گزارش داد که بایدن، بر خلاف ترامپ که چهار سال دستورات اجرایی را با یک ماژیک مشکی بزرگ امضا می‌کرد، با خودکارهای معمولی این دستورها را صادر کرد. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز در واکنش به دستور بایدن برای بازگشت آمریکا به توافق پاریس گفت: «من به گرمی از تصمیم رئیس‌جمهور بایدن برای عضویت مجدد در توافق پاریس درباره تغییرات اقلیمی استقبال می‌کنم».

طرح پایش سراسری طلاب حوزه‌های علمیه آغاز شد

حجت الاسلام سیدحسن حسینی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهارکرد: این طرح در راستای رزمایش معاونت تهذیب و تربیت، از ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۹ مرحله نخست طرح سراسری پایش قرائت قرآن و نماز طلاب در ۱۰ حوزه استانی (آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، بناب، زنجان، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان و یزد) شروع و در هفته‌های بعد از سایر حوزه‌های استانی آغاز خواهد شد. مدیر اداره قرآن و حدیث حوزه های علمیه افزود: جلسه توجیهی و هماهنگی شروع طرح در ۱۰ حوزه علمیه فوق الذکر پیش از اجرا به صورت ویدیو کنفرانس با حضور معاونین و اساتید مجری طرح در این حوزه‌ها صورت گرفت که طی آن، در بخش اول، توضیحات کاملی در مورد اصل طرح و فرم‌های پیوستی آن ارائه شد و در بخش دوم جلسه، نظرات و پیشنهادات مجریان طرح در این حوزه‌ها مطرح گردید و در این زمینه و پیرامون آن، پرسش و پاسخ و تبادل نظر صورت گرفت. حجت الاسلام حسینی به تبیین گام‌های اجرایی طرح پایش اشاره کرد و اظهارداشت: «ابلاغ به استانها و مدارس علمیه کشور»، «توجیه و تبیین طلاب توسط مدیران مدارس»، «دعوت از اساتید مورد تأیید مدیریت قرآن و حدیث معاونت تهذیب ستاد»، «اجرای طرح توسط دارالقرآن‌های استانی طبق دستورالعمل ابلاغی»، «ارائه نتایج به دارالقرآن‌های استان و سپس به ستاد»، «تحلیل محتوای نتایج توسط استان و ستاد»، «ارزیابی اجرای طرح در مدرسه توسط دارالقرآن‌های استان و ستاد» و «اعلام نتایج به مدیر حوزه های علمیه» از جمله فرایند انجام این طرح است. وی یادآور شد: طرح پایش سراسری قرائت قرآن و نماز طلاب به منظور ارزیابی و تعیین نرخ سواد قرآنی و همچنین شناسائی وضعیت موجود طلاب در قرائت قرآن و نمازصورت گرفته و مهمترین اهداف آن، زمینه سازی برای ارتقاء سطح قرآنی – حدیثی طلاب و شناسایی افراد مستعد  قرآنی و نیز ظرفیت‌های حوزه‌های استانی در سال اول اجرا شده و در سال‌های بعد به صورت‌های دیگری اجرا خواهد شد.

آیت‌الله علوی‌گرگانی تحریم آستان قدس رضوی را محکوم کرد

حضرت آیت‌الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی در بیانیه ای اقدام آمریکا در تحریم آستان قدس رضوی را محکوم کرد. متن بیانیه بدین شرح است: باسمه تعالی جهان در حالی شاهد افول قدرت سیاسی و فروریختن هیمنه آمریکا است که هنوز با خوی استکباری خود قصد تسلط بر کشورهای دیگر و فشار ناجوانمردانه بر آنها دارد. زمانی که دنیا نظاره گر یک نمایش سیاسی مفتضحانه در آمریکا بود، دولت آمریکا اقدام به تحریم آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی شیعه در دنیا نمود. آن کشور در حالی با اهرم پوسیده تحریم کشورها و نهادها را آزار میدهد که خود در حال سقوط و انحطاط از درون است. آستان قدس رضوی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته عملا همت خود را در راه تعالی فرهنگ دینی و خدمت به زوار و مستضعفین و ترویج امور دینی و مسائل مربوط به آن می کند و تحریم آن نهاد نشانه دشمنی و ترس آمریکا از گسترش اسلام و تشیع در دنیا می باشد. اینجانب ضمن محکوم نمودن تحریم آستان قدس رضوی از خداوند متعال سقوط مستکبرین و فرج و گشایش را برای مستضعفین از خداوند مسئلت می نمایم.

امام جمعه حرف دل مردم را زد

بعد از تعطیلی ۱۲ هفته ای نماز جمعه در استان کرمانشاه، امروز بار دیگر نماز جمعه در کرمانشاه به امامت آیت الله مصطفی علما با حضور نمازگزاران و رعایت کامل پروتکل های اجتماعی برگزار شد. امام جمعه کرمانشاه در خطبه های این هفته نماز جمعه کرمانشاه اظهار داشت: در آمریکا ما دو نوع دولت داریم، یکی دولت در سایه و پشت پرده و دیگری دولت علنی که این دولت پیاده کننده سیاست های پلید دولت پنهان است. آیت الله علما در ادامه سخنان خود تاکید کرد: با صراحت می توان گفت که بایدن، ترامپ، بوش و دیگر رؤسای جمهور آمریکا همگی به نوعی مجری سیاست های دولت پنهان ایالات متحده هستند. نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه گفت: این روزها صبحت های بسیاری از مذاکره با آمریکایی ها و غربی ها بیان می شود که باید گفت تا زمانی که تحریم به صورت یکجا برداشته نشود، مذاکره ای در کار نخواهد بود. امام جمعه کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: همه به ویژه مسؤولان به خوبی از سابقه ننگین آمریکایی ها در ایران مطلع هستند، آمریکایی ها از زمان مصدق تاکنون شیوه ای خاص در مقابل ملت ایران اتخاذ کرده اند، بنابراین می طلبد که همه درباره توطئه های آمریکایی ها با بصیرت عمل کنیم. آیت الله علما در ادامه سخنان خود با تقدیر از برگزار کنندگان رزمایش بزرگ ارتش در هفته های گذشته، اظهار داشت: دولت ها و کشورهای منطقه باید قدرت بالای نظامی و دفاعی ایران را به خوبی درک کنند زیرا این ایرانی ها هستند که امنیت را به منطقه می آورند نه نیروهای مزدور آمریکایی. نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به ایام فاطمیه، عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) تا قیامت معلم و آموزگار جامعه بشریت است و کارهایی که این بزرگ بانوی اسلام انجام داد بهترین الگو برای همه ماست خطیب جمعه کرمانشاه در ادامه خطبه های این هفته نماز جمعه این شهر، بیان داشت: امام خمینی(ره) با تأسی به مکتب فاطمه زهرا(س) و ائمه اطهار (ع) در مقابل رژیم پهلوی قرار گرفت و توانست دو قدرت غررب و شرق را عملا به زانو درآورد. نماینده ولی فقیه در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه این انقلاب حاصل خون هزاران شهید است، گفت: برخی ها در جامعه فکر می کنند که این انقلاب به سادگی به دست آمده است در حالی که این انقلاب ثمره خون شهدای بسیاری همانند سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاده است. آیت الله علما در پایان به زندگی نامه و سابقه مبارزات سیاسی مرحوم آیت الله مصباح یزدی اشاره و تاکید کرد: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از قدمای مبارزان انقلاب اسلامی و مؤسسان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود و جایگاه بسیار والایی در بین مردم داشتند تا جایی که در زمان رحلت ایشان، رهبر معظم انقلاب در تکریم و تجلیل از شخصیت ایشان یک بیانیه بلند را صادر کردند زیرا آیت الله مصباح از همان سال ۴۲ از علما و فضلای زمان بود

نظر شما