شناسهٔ خبر: 45279690 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

جمهوری اسلامی نوشت: زمان استقرار صلح در منطقه

صاحب‌خبر -

شفقنا – روزنامه جمهوری اسلامی درسرمقاله خود با عنوان«زمان استقرار صلح در منطقه» این گونه آورده است:

یکی از پیامدهای سقوط خفت‌بار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و یاغی آمریکا، اینست که با رفتن او زخم پدید آمده بر پیکر مجموعه کشورهای عربی جنوب خلیج فارس تا حدودی التیام پیدا کرد و قطر به این مجموعه بازگشت.
ترامپ در سفر به عربستان در اوائل دوران ریاست جمهوری خود توانسته بود با ارائه یک طرح فریبکارانه تحت عنوان «ائتلاف علیه تروریسم» کشورهای جنوب خلیج فارس را برای یک حرکت ضدامنیت منطقه‌ای تحریک کند و چون قطر حاضر نشد زیر بار این خواسته برود، عربستان و تعدادی از کشورهای عربی همجوار اقدام به تحریم همه‌جانبه و محاصره آن کردند. در آن شرایط سخت، ایران و ترکیه به یاری قطر شتافتند و تحریم‌ها و محاصره‌ها را خنثی کردند و طرح مورد نظر ترامپ را با شکست مواجه ساختند. در عین حال، این تحریم‌ها و محاصره‌ها تا آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید ادامه داشت ولی در آستانه کنار رفتن او از قدرت، دولت عربستان برای کنار گذاشتن تحریم‌ها و محاصره‌ها پیشقدم شد و قطر به مجموعه کشورهای همسایه خود بازگشت.
ازجمله پیامدهای التیام یافتن زخم پدید آمده بر پیکر مجموعه کشورهای عربی جنوب خلیج فارس این بود که محمدبن‌عبدالرحمان آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر هفته گذشته گفت: وقت آن فرا رسیده است که کشورهای عضو شورای همکاری به مذاکره با ایران روی آورند. وی خواستار برگزاری اجلاسی با حضور سران کشورهای عضو شورای همکاری و جمهوری اسلامی ایران شد و گفت امیدوار است این اتفاق بیفتد و به چنین رویدادی اعتقاد دارد.
پیشنهاد وزیر امور خارجه قطر با استقبال همتای ایرانی وی دکتر محمدجواد ظریف مواجه شد که گفت: همانطور که همواره گفته‌ایم، راه‌حل مشکلات منطقه‌مان، همکاری برای تشکیل مشترک یک منطقه قدرتمند، باثبات و مستقل از تحمیل‌های بیگانگان است. هرچند عربستان، درصدد ایجاد تردید برآمده، ولی به نظر می‌رسد پیشنهاد وزیر امور خارجه قطر، از پشتوانه‌ منطقه‌ای و برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای برخوردار است که دولت‌های عربی منطقه در جریان آن قرار دارند. این پیشنهاد، قطعاً به نفع تمام کشورهای منطقه است و اجرائی شدن آن می‌تواند صلح و امنیت منطقه خلیج فارس را تضمین کنند.
نکته بسیار مهم اینست که تجربه چند دهه اخیر به روشنی ثابت کرده است ایران هرگز درصدد تعرض به منافع همسایگان خود نیست و همواره خواهان امنیت، صلح و ثبات در منطقه بوده است. اکنون سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باید به این نتیجه قطعی رسیده باشند که جمهوری اسلامی ایران، قدرت بزرگی در منطقه خاورمیانه است که حتی ترامپ با تمام تلاشی که برای به زانو درآوردن آن کرد نتوانست حتی ذره‌ای به خواسته‌های خود برسد. مهم‌تر اینکه جمهوری اسلامی ایران با فداکاری‌های سردار قاسم سلیمانی و یاران شجاعش توانست بر توطئه‌ سنگین آمریکا در منطقه که از طریق داعش و سایر گروه‌های تروریستی تکفیری تدارک دیده بود غلبه کند و امنیت را به کشورهائی که مورد تعرض قرار گرفته بودند بازگرداند. صدور دستور ترور سردار سلیمانی توسط ترامپ به دلیل این بود که این سردار قهرمان توانسته بود تمام نقشه‌های آمریکا را نقش بر آب کند و شرارت‌های تروریست‌ها و حامیانشان را با شکست مواجه سازد. سرانجام نیز جمهوری اسلامی ایران حتی بعد از شهادت سلیمانی قدرتمندانه به راه خود در حفاظت از ثبات و امنیت منطقه ادامه داد و ترامپ با رسوائی تمام سقوط کرد.
اکنون این ایران اسلامی قدرتمند است که دست دوستی به سوی همسایگان عرب خود دراز کرده و به آنها اطمینان می‌دهد که فشردن دست ایران به نفع آنهاست. اگر پیشنهاد وزیر امور خارجه قطر اجرائی شود، با توجه به حسن‌نیتی که دولتمردان جمهوری اسلامی دارند قطعاً تمام مشکلات منطقه حل خواهد شد و تمام ملت‌ها می‌توانند در نهایت امنیت و صلح و ثبات زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. شرایط جهانی نیز با در نظر گرفتن تحولاتی که در غرب به‌ویژه آمریکا پیش آمده، زمینه را برای رها شدن دولت‌های منطقه از یوغ بیگانگان فراهم ساخته است.

نظر شما