شناسهٔ خبر: 45278292 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اعتباری برای جبران خسارت اراضی تخریبی ناشی از سیل به لرستان اعلام نشده است

گروه استان‌ها- رئیس جهاد کشاورزی لرستان گفت: تاکنون اعتباری برای جبران خسارت اراضی تخریبی ناشی از سیل به لرستان اعلام نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد اسفندیار حسنی مقدم شامگاه شنبه در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه در رابطه با میزان زمین‌های آبی کشاورزی در استان لرستان اظهارداشت: در استان لرستان حدود  10 تا 11 درصد آب های روان کشور وجود دارند که بخش زیادی از این روان آب خارج می‌شود و باید گفت سطح زیر کشت زمین‌های آبی در استان حدود 185 هزار هکتار و زمین‌های دیم نیز حدود  500 هزار  هکتار است ولی سهم لرستان از تخصیص آب حدود یک میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: سهم استان لرستان با داشتن 11 درصد آب‌های  کشور و 4.7 درصد  زمین‌های کشور از آب حدود  نیم درصد است و شاید شاه بیت  اصلی توسعه نیافتگی استان لرستان همین امر است، وزارت نیرو در رابطه با تخصیص آب سختگیری‌های خودش را دارد ولی مسئولان و مجمع نمایندگان استان با جدیت پیگیر افزایش تخصیص آب استان هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره میزان پرتی محصولات کشاورزی استان عنوان کرد: در محصولات زراعی حدود 10 درصد و در محصولات باغی و سبزی میزان پرتی حدود 30 درصد است و بر اساس آخرین برآورد کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی حدود از 2.2 میلیون تن محصول زراعی حدود 100 هزار تن با ارزش ریالی بالغ بر 300 میلیارد تومان به ضایعات تبدیل می‌شود و بیشتر این پرتی محصولات مربوط به شهرستان‌ای جنوبی  همچون پلدختر است.

وی در رابطه با مصوبه ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی تقریبا معترض هستیم بیان  کرد: براساس مصوبات هیئت دولت کشت برنج در استان‌های غیر شمالی محدود و ممنوع شود ولی کشت محصول برنج در استان لرستان با متوسط عملکرد حداقل 3 تن با کیلویی 25 هزار تومان از یک هکتار 75 میلیون تومان درآمد ناخالص برای کشاورزان  دارد و تقریبا  با مصوبه  هئیت دولت مخالف هستیم ولی نسبت به استفاده از آب‌های زیر زمینی صد درصد مخالف هستیم.

حسنی مقدم گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 780 هزار هکتارسطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان است که 185 از این میزان هزار هکتار آبی و مابقی آنها  دیم است، جهت انجام سیستم‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی این آمادگی را داریم که زمین‌های کشاورزان را به این سیستم مجهز کنیم.

وی در رابطه به سطح زیر کشت زعفران در استان لرستان تصریح کرد: بر اساس آخرین آمارسطح زیر کشت زعفران استان  420 هکتار با تولید هزار و 400 کیلو گرم زعفران است. جهت حمایت کشاورزان به کشت زعفران و گیاهان دارویی برنامه‌های از جمله قرار دادن بخشی از هزینه کشت در اختیار کشاورزان در دستور کار داریم.

رئیس جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: در زمینه بسته‌بندی زعفران 7 فقره  مجوز تاسیس واحدهای بسته بندی در استان صادر و 3 برند لاهوت، نازنین و طلای سرخ زعفران نیز صادر شده  که خوشبختانه  کیفیت زعفران استان نسبت به زعفران سایر نقاط کشور برتر است و همچنین سطح زیر کشت باغات استان حدود 42 هزار  هکتار است که حدود 310 هزار تن از این باغات محصول برداشت می‌شود و سطح زیر  کشت محصول برنج  استان نیز حدود 11 هکتار است که از این میزان سطح زیر کشت  حدود 40 هزار تن محصول برداشت می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های استان  لرستان به دلیل داشتن شرایط اکولوژی  و اقلیمی بیش از  200 هزار هکتار اراضی شیب دار قابل کشت در استان داریم که در آخرین  برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در گام اول برای استان 60 هزار هکتار باغ دیم برای استان طی برنامه  5 ساله در نظر گرفته شد که این عدد برای استان اصلاح شد و 12 هزار هکتار در نظر گرفته شد تاکنون 7 هزارهکتار باغات دیم در اراضی شیبدار در استان احداث شده است.

حسنی مقدم افزود: در سیل سال گذشته به بیش از 2 هزار و 200 نقطه از زیر ساخت‌های بخش  کشاورزی استان به ارزش ریالی بالغ بر هزار و 400  میلیارد تومان  خسارت وارد شد  که در راستای جبران خسارت 31 هزار پرونده توسط سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و 120  میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب‌های آنها واریز شده  است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان عنوان کرد: حدود 111 میلیارد  تومان اعتبارات عمرانی برای تکمیل  زیر ساخت‌های کشاورزی، حدود 160  میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان و حدود 160 میلیارد تومان جهت استمهال  وام‌هایی که کشاورزان خسارت دیده از سیل به مدت سه سال پرداخت شده است ولی  اعتباری  جهت جبران خسارت  اراضی تخریب شده بر اثر سیل تاکنون  اعلام نشده است.

وی در رابطه با اجرای طرح حدنگار یا کاداستر بیان  کرد: طرح حدنگار  یا کاداستر یکی از  مهمترین برنامه‌های جهاد کشاورزی است که در سنوات گذشته تاکنون حدود 40 هزار هکتار قرار داد بسته شده  که از این تعداد نقشه 36 هزار هکتار  تهیه و 28 هزار هکتار نیز جانمایی شده ودر حال انجام و تاکنون برای این طرح 2 میلیارد تومان هزینه شده است.

حسنی مقدم با اشاره به میزان گوشت سفید و قرمز تولید شده در استان گفت : در استان لرستان تولید حدود 78 هزار تن گوشت مرغ، 28 هزار تن ماهی و حدود 30 هزار تن  تا پایان سال پیش بینی شده است که زمینه آبزی پروری در نظر داریم تا پایان سال 1404ظرفیت  تولید را به 50 تن ارتقاء دهیم.

انتهای پیام/645/ ت

نظر شما