شناسهٔ خبر: 45276537 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

آشفته بازار کنونی واکسن کرونا مرهون بی‌برنامگی دولت ترامپ است

به نوشته سی‌ان‌ان، کارشناسان آمریکایی معتقدند در دولت پیشین هیچ برنامه مدونی برای اجرای نظامند واکسیناسیون کرونا صورت نگرفته است.

صاحب‌خبر -

 کارشناسان آمریکایی کمبود اطلاعات و عدم پشتیبانی مالی را علت اصلی آشفته بازار کنونی واکسن کرونا در این کشور معرفی کردند.

مایکل اوسترهلم، مدیر مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های عفونی در دانشگاه مینه سوتا در این باره می‌گوید کمبود اطلاعات و پشتیبانی مالی باعث شده است که ایالت‌های آمریکا در زمینه توزیع مناسب واکسن کرونا با دشواری مواجهه شوند.

این مقام آمریکایی متذکر می‌شود: من در مینه سوتا واجد شرایط دریافت واکسن کرونا هستم، ولی نمی‌توانم به آن دسترسی پیدا کنم. من می‌خواهم ناامیدی خود را با صراحت و شفاف به اشتراک بگذارم.

اوسترهلم که به عنوان عضو هیئت مشاوره انتقال ویروس کرونا خدمت می‌کند، گفت: ایالت‌ها اطلاعات یا منابع لازم برای برنامه ریزی برای واکسیناسیون را ندارند. ما میزان واکسن در دسترس و زمان بندی برای واکسیناسیون نداریم و همین برنامه ریزی را برای کلینیک‌ها بسیار دشوار می‌کند.

به گفته این کارشناس آمریکایی در زمینه استخدام نیروی اضافی در جهت ایجاد نظام واکسیناسیون کارآمد پشتیبانی اندکی صورت گرفته است. مردم از برنامه‌های نرم افزاری نامید شده اند.

اوسترهلم یادآور شد که او تنها عضو تیم مشاوره کرونا بوده و در تمام مدت دولت ترامپ هرگز طرحی (در جهت واکسیناسیون نظامند) مشاهده نکرده است، حتی یک صفحه از یک طرح که از سوی دولت ترامپ تهیه شده باشد، در دست نیست. این نه یک نظر حزبی بلکه یک حقیقت است.

اندکی پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر آمریکا بود که شرکت فایزر اعلام کرد واکسن کرونایی که تولید کرده به کارآیی و اثربخشی ۹۰ درصدی رسیده است، هر چند کارایی واکسن کرونای آمریکایی این روز‌ها محل تردید است. گزارش‌ها حاکی از بروز عوارض جدی و خطرناک و مواردی از مرگ ناشی از دریافت واکسن فایرز است.

 

نظر شما