شناسهٔ خبر: 45276114 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

ارزش ضایعات محصولات زراعی لرستان۳۰۰ میلیارد تومان است

خرم‌آباد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تن محصول زراعی در لرستان تولید می شود که حدود ۱۰۰ هزارتن آن معادل ۳۰۰ میلیارد تومان به ضایعات تبدیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اسفندیار حسنی مقدم شامگاه شنبه در نشست خبری مجازی درباره میزان ضایعات محصولات کشاورزی افزود: در محصولات زراعی میزان ضایعات حدود ۱۰ درصد و در محصولات باغی و صیفی میزان ضایعات به ۲۰ تا ۳۰ درصد می رسد که بیشترین ضایعات در شهرستان های جنوبی مانند پلدختر است و برای مدیریت این قضیه نیاز به سردخانه و بسته بندی داریم.

سهم آب لرستان حدود نیم درصد است

وی در پاسخ به این سوال که با وجود ۱۰ درصد روان آبهای جاری کشور در لرستان، تنها ۲۳ درصد زمین‌های این استان آبی هستند،گفت: ۱۰ تا ۱۱ درصد آب های روان کشور در لرستان و خروجی روان آبهای استان ۱۳ میلیارد مترمکعب است که هشت میلیارد مترمکعب آن در لرستان تولید می شود.

وی ادامه داد: حدود ۱۸۵ هزار هکتار زمین های لرستان آبی و سطح زیر کشت زمین های دیم بیش از ۵۰۰ هزار هکتار است ولی سهم ما از تخصیص آب در بخش کشاورزی که به عنوان یک مطالبه یک میلیارد مترمکعب است در صورتی که اگر متوسط هشت هزار مترمکعب برای یک هکتار زمین آبی در نظر بگیریم فقط زمین های آبی ۱.۷ میلیارد مترمکعب آب نیاز دارند و اگربخواهیم میانگین زمین های دیم را به  آبی تبدیل کنیم نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار با شیب زیر ۱۲ درصد که قابلیت آبی شدن دارند، نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: در سال هایی که فرهنگ سدسازی درکشور وجود داشته یعنی در دهه ۷۰ و ۸۰ در این استان غفلت صورت گرفته است.

کشت برنج در استان های غیرشمالی ممنوع

وی ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت بایستی کشت برنج در استان های غیرشمالی هم محدود و هم ممنوع شود در حالی که کشت محصول برنج در لرستان با متوسط عملکرد حداقل سه تن با کیلویی ۲۵ هزار تومان یعنی یک هکتار ۷۵ میلیون تومان درآمد ناخالص داردکه نسبت به این مصوبه معترض هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: در خصوص استفاده آب های زیرزمینی برای کشت برنج هر اقدامی باشد انجام می دهیم.

وی ادامه داد: براساس آمار ۷۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات کشاورزی لرستان است که ۱۸۵ هزار هکتار آن آبی و باقی دیم است و از زمین های آبی ۵۷ هزار هکتار آن به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است و در دولت تدبیر و امید ۳۰ هکتار آبیاری تحت فشار با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان انجام شده است و بالای ۳۱ درصد سطح زیر کشت ما به سامانه نوین آبیاری مجهز است و نسبت به میانگین کشوری بالاتر هستیم.

برداشت یک هزار و ۴۰۰ تن زعفران در لرستان

حسنی مقدم ادامه داد: براساس آخرین آمار محصول زعفران ما ۴۲۰ هکتار با یکهزارو ۴۰۰کیلوگرم میزان محصول برداشت شده زعفران از این سطح کشت است و برنامه کلانی برای توسعه گیاهان دارویی تدوین کرده ایم و بخشی از هزینه کاشت را در اختیار کشاورزان قرار می دهیم و تمام مسائل مربوط به آموزش و ارتقای دانش بهره برداران را آموزش خواهیم داد.

به گفته وی برای بسته بندی زعفران چندین مجوز تاسیس واحدهای بسته بندی زعفران صادر شده است و هفت فقره جواز تاسیس شده و سه برند در این زمینه وجود دارد که با توجه به  کیفیت محصول زعفران نسبت به سایر نقاط کشور ما خواهان توسعه کشت زعفران در استان هستیم.

وی اضافه کرد: سهمیه کودشیمیایی لرستان ۷۷ هزار تن کود سفید، ۲۵ هزار تن کود فسفات و پنج هزار تن انواع کودهای پتاس است که برای کودسفید خواهان افزایش آن هستیم.

حسنی مقدم افزود: سطح زیرکشت گندم دیم در استان ۲۰۰ هزار هکتار  و سطح زیرکشت گندم آبی استان ۵۰ هزار هکتار است، ما پتانسیل تولید ۵۰۰ هزار تن را داریم. ما برنامه جامع جهادکشاورزی را تا سال ۱۴۰۵ را تدوین کرده ایم و دیدگاه مان این است که در محصول زراعی گندم دیم و آبی متوسط عملکرد در هکتار را افزایش دهیم تا منجر به افزایش تولید شود.

وی ادامه داد: سطح زیرکشت چغندرقند استان ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار با ۳۵۰ هزار تن میزان تولید است.

وی با بیان اینکه به ازای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور در استان وجود دارد اضافه کرد:در خصوص ماشین های برداشت ۵۰۰ دستگاه کمباین نیاز داریم.

رییس جهادکشاورزی لرستان افزود: امسال حدود ۵۰۰ دستگاه تراکتور و ۳۰ دستگاه کمباین در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی درباره مکانیزه کردن محصولات کشاورزی و کاهش اشتغال در استان نیز اظهار داشت: مکانیزه کردن محصولات کشاورزی مسبب کاهش اشتغال می شود اما فواید مکانیزاسیون منجر به افزایش تولید ، سودآوری بیشتر، افزایش بهره وری و حتی بخشی از نیروهای انسانی در سایر زمینه ها فعالیت داشته باشند بنابراین انجام و اجرای مکانیزاسیون را مثبت می دانیم. اکنون ضریب مکانیزانسیون استان ۱.۷ اسب بخار و به ازای هر ۳۰ هکتار زمین یک دستگاه تراکتور وجود دارد.

جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی

حسنی مقدم درباره ساخت وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی نیز گفت: یکی از مشکلات ما در حریم شهرها و روستاها این است که کشاورزان مبادرت به ساخت و ساز غیرمجاز می کنند که هرگونه ساخت و ساز در اراضی جرم محسوب می شود.

وی ادامه داد: کشاورزان باید قبل از تغییر اراضی حتما مجوز بگیرند و در جایی که زمین حاصلخیز از کشاورزی به مسکونی تبدیل شود. ما قاطعانه ورود کردیم و از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری می کنیم.

پرداخت ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در سیل ۹۸

رییس جهادکشاورزی لرستان درباره سیل ۹۸ نیز گفت: سیل به ۲ هزار و ۲۰۰ نقطه از زیرساخت های بخش کشاورزی که برآورد آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.

به گفته وی سازمان جهادکشاورزی برای ۳۱ هزار نفر کشاورز تشکیل پرونده داد که ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به حساب این افراد پرداخت  شد.

وی تصریح کرد: ۱۱۱ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای تکمیل زیرساخت های خسارت دیده نیز تاکنون هزینه شده و ۱۶۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان و ۱۶۰ میلیارد تومان برای استمهال وام هایی که کشاورزان خسارت دیده از سیل داشتند به مدت سه سال پرداخت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در تصویب نامه دولت در سال ۹۸ اعتباری برای اراضی تخریب شده از سیل داده نشده که با تامین اعتبار از سوی دولت این کار هم  می شود.

وی درباره طرح کاداستر نیز گفت: این طرح خیلی مهم است و عملکرد سازمان جهاد کشاورزی حدود ۴۰ هزار هکتار در سنوات گذشته قرارداد بسته شد که ۳۶ هزار هکتار تهیه نقشه صورت گرفته است و ۲۸ هزار هکتار جانمایی شده و با همکاری اداره کل ثبت و اسناد است در حال انجام است و تاکنون برای این میزان ۲ میلیارد تومان هزینه شده است.

حسنی مقدم با بیان اینکه اکنون ۷۸ هزار تن گوشت مرغ ، ۲۸ هزار تن ماهی و حدود ۳۰ هزار تن گوشت قرمز در لرستان تولید می شود، اظهار داشت: برنامه افزایش تولید داریم تا پایان سال ۱۴۰۴ میزان ظرفیت تولید گوشت سفید ۵۰ هزار تن ارتقا داده شود.

وی درباره میزان تولید میوه استان نیز اظهار داشت: اکنون ۴۲ هزار هکتار سطح باغات استان است که ۳۱۰ هزار تن از این سطح محصول برداشت می شود و سطح زیرکشت برنج ۱۱ هزار هکتار که ۴۰ هزار تن محصول برداشت می شود.

وی ادامه داد: اینکه تمام سموم و کودشیمیایی را دولتی تامین کنیم خارج از اختیار سازمان جهادکشاورزی است اما با توجه به تحریم ها برای نهاده جو، ذرت، کنجاله سویا و روغن نباتی ارز دولتی و ۴۲۰۰ تومانی شده و قیمت تمام شده محصول متاثر از هزینه تولید است و می توانیم با این شیوه قیمت محصول را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت مرغ در کشور صنعتی است که بخشی از آن به ویژه برای تامین نهاده و خوراک مرغ  به خارج از کشور وابسته است ، اظهار داشت: برای هر قطعه مرغ که در طول ۴۵ روز به وزن ۲.۵ کیلوگرم می رسد ۳.۲ ذرت و ۱.۵ کیلوگرم کنجاله سویا برای این وزن نیاز دارد.

وی این مشکل و برخی صنوف مرغ فروشان را برای افزایش قیمت مرغ مقصر دانست و گفت: این گرانفروشی اشت و امیدواریم برای تامین نهاده های دامی تا پایان سال مشکلی نداشته باشیم. برای توزیع نهاده های دامی و نظامند کردن آن با همکاری دیگر دستگاهها سامانه رصد و پایش در سازمان را راه اندازی کرده ایم که ورودی و توزیع نهادها مشخص است تا انحراف آن را به حداقل برسانیم.

حسنی مقدم ادامه داد: سالانه ۱۰۰ هزار تن کودشیمیایی، ۲۵ هزار بذور اصلاح شده، یک میلیون اصله نهال و ۳۰۰ هزار تن نهاده های دامی  در استان توزیع می شود.

تولید در گلخانه ۱۰ برابر فضای آزاد است

رییس جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: یکی از ظرفیت های مدنظر ما کاشت محصولات گلخانه ای است چون میزان آب مصرفی کاهش و میزان تولید افزایش می یابد و تولید در فضای گلخانه حدود ۱۰ برابر بیشتر و میزان مصرف آب به یک دهم کاهش می یابد.

به گفته وی اکنون ۶۷ هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات گلخانه ای است و به ازای هر هکتار گلخانه ۱۴ نفر شغل ایجاد می شود در برنامه ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی باید سه درصد گلخانه ها در لرستان باشد که عدد سطح زیر کشت ما به یکهزار و ۸۰۰هکتار می رسد.

حسنی مقدم افزود: البته این میزان سطح کشت گلخانه ما رضایت بخش نیست و تقریبا در شرکت شهرک های کشاورزی ۲۷۴ هکتار سطح زیر کشت گلخانه ها تدوین شده است که قابل واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار تن سبزی وصیفی از محصولات گلخانه ای برداشت می شود، گفت: ۲۶۰ تن انواع گیاهان دارویی و ۳.۳ میلیون شاخه گل بریده تولید می شود که بخشی از این محصول به کشور روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

حسنی مقدم تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان، لرستان از نظر کشت گیاهان دارویی از بی نظیر ترین مناطق کشور و جان محسوب می شود و تنوع گیاهی بسیار زیادی را در این سرزمین دارا هستیم و در حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار انواع گیاهان دارویی در استان لرستان مورد کشت قرار گرفته است که ۱۴ هزار تن از این سطح در حال برداشت است.

وی ادامه داد: ستادی تحت عنوان ستاد گیاهان دارویی تشکیل داده ایم که خروجی آن منجر به تدوین برنامه ۱۰ساله ای برای توسعه گیاهان دارویی در استان شده است و در صورت تحقق آن سطح زیرکشت گیاهان دارویی ۱۸هزار هکتار افزایش خواهد یافت و ۴۵ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: در این زمینه به گیاهان موسیر، گل محمدی و زعفران از اولویت های ما در این زمینه  هستند و امیدوارم این برنامه با توجه به پیگیری های لازم در خصوص تامین اعتبار آن از سال آینده آغاز شود

ظرفیت سردخانه های لرستان ۲۰ هزار تن است

وی درباره صنعت بسته بندی میوه جات نیز گفت: برای محصولاتی که زمینه نگهداری دارند باید اقدامات جدی تر انجام شود، اکنون ظرفیت سردخانه های استان ۲۰ هزار تن در است و پنج هزار تن ظرفیت جدید تا پایان سال به آن اضافه خواهیم کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: در زمینه صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته بندی و فرآوری جای کار زیادی وجود دارد اما میزان مجوزهای صادر شده ۷۰۰ مجوز برای سرمایه گذاران این حوزه است که ۱۸۰ طرح آن به بهره برداری رسیده و ۲ هزار نفر مشغول به کارهستند که با این اقدام ۶۰۰ تن از محصولات تولید شده در لرستان وارد فاز صنایع تبدیل می شوند.

وی درباره باغات انار سیاب کوهدشت نیز گفت: اکنون انار سیاب با برندی تحت عنوان یاقوت سرخ سیاب به فروش می رسد و یک کارخانه تولید و فرآوری انار در منطقه احداث شده که پنج فقره جواز سردخانه دارد.

حسنی مقدم افزود: در اراضی ملی که طرح طوبی بر روی آنها اجرا می شود، سند زمین به نام کشاورز صادر نمی شود اما برگه واگذاری این زمین توسط اداره کل منابع طبیعی به عنوان متولی اراضی منابع ملی که جزء اموال عمومی محسوب می شوند در اختیار آن کشاورز و بهره بردار قرار می گیرد با یک پرداخت بهره مالکانه جزیی که از کشت و درآمد آن زمین یا باغ حاصل می شود.

وجود کشاورزی معیشتی و  خرده مالکی در لرستان

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان افزود: با توجه به متوسط سرانه مالکیت در استان لرستان، کشاورزی معیشتی و خرده مالکی را شاهد هستیم و شاید یکی از موانع توسعه کشاورزی استان همین نکته باشد، متوسط اراضی آبی کشاورزان ما حدو ۱.۵ هکتار و متوسط اراضی کشاورزی دیم استان در حدود پنج هکتار به عنوان سرانه مالکیت هر کشاورز است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ای تحت عنوان طرح جامع اطلاعات کشاورزی استان(سیاک) را داریم تمامی قطعات کشاورزی در حال مشاعی شدن هستند که متوسط قطعات ما به شکل کلی "هفت دهم" هکتار است اراضی ما بسیار خرد هستند و قطعات درشت و یکپارچه بالای ۱۰۰هکتار کمتر دیده می شودو لذا برنامه خاصی در این زمینه نمی توانیم داشته باشیم و اما یکپارچه سازی اراضی از اولویت های کاری  ما است و این مهم به سطح زیر کشت اضافه می کند.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت هایی که در استان لرستان وجود دارد به سبب شرایط اقلیمی و اکولوژی و محیطی استان لرستان، در  ۷۰ تا۸۰ درصد استان کوهپایه ها قرار دارند و در حدود۲۰ تا ۳۰ درصد را دشت ها تشکیل می دهند و از اراضی کوهپایه ای که قابل کشت هستند برآورد ما این است که شاید بالای ۲۰۰ هزار هکتار را شامل شوند. در برنامه های اقتصاد مقاومتی برای لرستان در گام اول ۶۰هزارباغ دیم طی برنامه پنج ساله در نظر گرفتند که پس از اصلاح این عدد به ۱۲ هزار هکتار کاهش یافت

حسنی مقدم افزود: در سال ۹۶ بحث توسعه اراضی باغات شیب‌دار در استان شروع شده است و تا کنون نیز حدود۷ هزار هکتار باغ در اراضی شیب‌دار احداث شده است که ۴ هزار هکتار آن توسط مدیریت باغبانی و ۳ هزار هکتار نیز بصورت باغات دیم یا جنگلداری اقتصادی توسط اداره کل منابع طبیعی احداث شده است.

رتبه دوم سطح زیر کشت جو در لرستان

وی اضافه کرد: استان لرستان رتبه دوم سطح زیرکشت تولید جو کشور را به خود اختصاص داده است که در حدود ۱۲۷ هزار هکتار برنامه کشت این محصول است که در واقع ۱۵۰هزار تن محصول از آن برداشت شود و البته نیاز ما مقداری بیش از این است. در کل کشور قریب به ۳۰۰ هزار تن محصول دامی مورد نیاز برای صنعت دامپروری از خارج کشور واردمی شود که ۱۴۰هزارتن ذرت، ۸۰هزار تن سویا، ۶۰هزار تن جو و ۲۰هزار تن سبوس بین دامداران ما توزیع می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی لرستان و توجه به اینکه کشت ذرت از کشت های آب بر محسوب می شود شاید کار خاصی نتوانیم انجام دهیم اما در زمینه محصول جو هم باید سطح زیر کشت و هم تولید را افزایش دهیم و نیز برای سال آینده ذخیره سازی از محل تولیدات استان را در دستور کار داشته باشیم.

فضای انبار لرستان مطلوب است

حسنی مقدم افزود: در زمینه فضای انباری در استان لرستان نسبت به سایر نقاط کشور در وضعیت مناسبی به سر می بریم و اما در زمینه فضای سردخانه ای با مشکل مواجه ایم لذا بخشی از سهمیه نهادهای دامی در انبارهای استان لرستان ذخیره می‌شود و تا صدور حواله ای که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور صورت می گیرد، سهم استان مورد نظر از انبارهای لرستان منتقل می شود که یکی از این استان ها، اصفهان است. در زمینه ظرفیت‌های سرخانه اما به عنوان مثال بخشی از ذخیره مرغ منجمد ما در استان های مجاور ذخیره می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در حدود ۲.۹ میلیون تن حجم محصولات کشاورزی ما است و ۱۵۵هزار بهره بردار، ۲۰۰هزار نفر شاغل و حدود ۷هزار میلیارد تومان گردش مالی این بخش است. شاید بتوان گفت که مهم ترین بخش تولید استان بخش کشاورزی و دامپروری است و در این شرایط تحریم با رشد بخش کشاورزی مواجه هستیم. در حدود ۸۵درصد نیازهای غذایی مردم در کشور توسط بخش کشاورزی تامین می شود.

ظرفیت بالای لرستان در بسته بندی حبوبات

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: در زمینه بسته بندی حبوبات دیم و آبی استان لرستان دارای ظرفیت های بسیار بالایی است.

به گفته وی برای تسهیل گری در بخش سرمایه گذاری علاوه صدور مجوز، توسط بانک های عامل، تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهیم داد. در زمینه بسته بندی حبوبات تا کنون ۳۵ مجوز در استان قادر شده است که ۹ مورد آن به بهره برداری رسیده اند و ظرفیت جذب ۲۰ هزار تن حبوبات را دارند و میزان تولید حبوبات در استان لرستان به بالای ۱۲۰ هزار تن می رسد.

لرستان پایانه صادراتی ندارد

وی در ادامه با بیان اینکه استان پایانه صادراتی ندارد، گفت: نداشتن پایانه جزء مطالبات ماست و پیگیر هستیم اگر سرمایه گذار باشد و امکان احداث آن وجود داشته باشد آن را پیگیری خواهیم کرد فعلا کار خاصی در این زمینه انجام نشده است.

وی همچنین درباره اشتغال زنان روستایی نیز گفت: در زمینه اشتغال زنان روستایی اقدامات خوبی صورت گرفته است و با یک صندوق بین المللی نیز همکاری می کنیم که این صندوق برای زنان روستایی که از کرونا آسیب دیده اند تسهیلات خوبی در نظر دارد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲۱نفر به عنوان نیروی شرکتی در مجموعه جهاد کشاورزی مشغول بکار هستند که با مشکلاتی از جمله پرداختی ها مواجه هستند و تلاش این است که برای سال آینده این مشکلات  با همکاری مدیریت برنامه ریزی استان برطرف شود.

وی درباره کشاورزان خسارت دیده از کرونا نیز گفت: مرغداری ها، پرورش دهندگان آبزیان برای ۱۷۶ نفر پرونده تشکیل شد که ۱۵۴ نفر توسط بانک های عامل تایید شد و ۵۰ نفر از بهره برداران خسارت دیده از کرونا مبلغ ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

نظر شما