شناسهٔ خبر: 45274720 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار کوتاه

صاحب‌خبر -

 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین علوی سبزواری

آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم پارسا حجةالاسلام والمسلمین علوی سبزواری را تسلیت گفتند.
در پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است: درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای سیّدمحمّدحسن علوی سبزواری رحمةالله‌علیه را به خاندان مکرم و بازماندگان و ارادتمندان آن مرحوم و به عموم مردم عزیز سبزوار تسلیت عرض می‌کنم. همراهی آن عالم ربانی با حرکت مبارزان در دوران طاغوت و با فعالیت‌های انقلابی در دوران جمهوری اسلامی، حسنه‌ ارزشمندی در محاسبات الهی و قدرشناسی‌های مردمی است. علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

دستگیری جاعل اسناد قضایی در یک پرونده مهم مالی

مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح از دستگیری فردی که با جعل مهر و مدارک قصد داشت، وثیقه جعلی کلان برای یکی از متهمان پرونده‌های مهم مالی فراهم کند، خبر داد. به گزارش ایسنا به نقل از سازمان قضایی نیروهای مسلح علیرضا بیگمرادی مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: پس از اشرف اطلاعاتی حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص ساخت یک عدد مهر و تهیه اوراق اداری با آرم این سازمان، بلافاصله موضوع در دستور کار کارشناسان حفاظت و اطلاعات قرار گرفت و با اجرای یک سری اقدامات اطلاعاتی، فرد مظنون شناسایی شد. وی افزود: در بازرسی از این شخص، مهر و اوراق جعلی سازمان قضایی نیروهای مسلح کشف و متهم دستگیر و به همراه پرونده، تحویل مرجع قضایی شد.
مدیرکل حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در تحقیقات به‌عمل آمده مشخص شد، متهم قصد داشته با استفاده از اوراق جعلی، در قالب نیابت قضایی به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان محمودآباد و متعاقباً ارجاع امر به کانون کارشناسان رسمی این شهرستان، ملکی را به قیمت بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن کارشناسی و مقدمات تودیع وثیقه برای آزادی یکی از متهمان پرونده‌های مالی را فراهم کند. به گفته بیگمرادی نحوه ارتباط فرد دستگیر شده با متهمان پرونده در دست بررسی است. وی تلفن ۱۵۸۰ را برای ارتباط شهروندان با حفاظت و اطلاعات سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام کرد.
 
۲۰ اسفندماه 
زمان رسیدگی به پرونده محکومان آبان ماه

وکیل مدافع محمد رجبی یکی از  متهمان حوادث آبان ماه از تعیین زمان رسیدگی به پرونده موکل خود و دو نفر دیگر از متهمان این پرونده در روز ۲۰ اسفندماه خبر داد. 
حسین تاج در گفت وگو با ایسنا در این باره گفت:  جلسه رسیدگی به پرونده محمد رجبی و امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی ۲۰ اسفندماه در شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی شهسواری برگزار خواهد شد.  تاج ۴ دی ماه سال جاری  به ایسنا گفته بود که  پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی آبان ۹۸، برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

ارتباط اروپا و آمریکا در دوره بایدن 
فرصت و چالشی برای ایران

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به برنامه‌های بایدن نسبت به اروپا و همچنین ایران گفت: ایران باید از فرصت‌ها و چالش‌های به وجود آمده با در نظر داشتن منافع خود حرکت کرده و استفاده کند. نوذر شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تحولات اخیر آمریکا و اقدامات اخیر ترامپ گفت: در مورد ترامپ باید گفت هیچ منطق تحلیلی نمی‌تواند رفتار ترامپ را تحلیل کند جز آنچه به ویژگی شخصیتی این فرد بر می‌گردد. در واقع یک بستر و زمینه ای در داخل آمریکا وجود دارد و آن گرایش‌های راست افراطی است که با ویژگیهای ترامپ انطباق پیدا کرد و حاصل این کار هم عدم پذیرش نتیجه انتخابات عدم تمایل به ترک کاخ سفید و یا تحویل ندادن کیف هسته ای آمریکا توسط ترامپ بوده است.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین در رابطه با نگاه بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام هم گفت: این گونه نیست که تصور کنیم بایدن به طور مستقیم به برجام بر می‌گردد و از همان نقطه‌ای که آمریکا خارج شد مجددا اجرای تعهدات خود را آغاز بکند.
وی تصریح کرد: حتی اگر بایدن بخواهد چنین کاری را انجام دهد در عمل به صورت مشروط به برجام بر می‌گردد به این معنا که از استراتژی کمتر در مقابل کمتر استفاده می‌کند یعنی امتیاز کمتری می‌دهد تا در مقابل ایران هم فعالیت‌هایش را کمتر کند. شفیعی معتقد است: در واقع در دوره بایدن آمریکا برای بازگشت به برجام از ایران هم امتیاز می‌گیرد آن هم بدون قید و شرط  و از ایران می‌خواهد که غنی‌سازی را متوقف کرده و به استانداردهای سابق طبق برجام برگردد و در ازای بازگشت به برجام هر طور که می‌خواهد امتیاز می‌گیرد و این چشم انداز نگاه بایدن به برجام است. این استاد دانشگاه ادامه داد: از دیدگاه بایدن هر گونه بازگشت به برجام باید خروجی اش بحث برنامه‌های موشکی  ایران و کاهش نفوذ ایران در خاورمیانه باشد و این طرحی است که در گروههای تینگ تنگ آمریکا بحث شده و می‌شود.

باید دخالت دولت در بورس به حداقل برسد

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مهمترین تبعات ریزش بورس را اعتمادسوزی عنوان کرد و گفت: دولت تبعات نقش مخرب خود را در بورس ببیند و در این زمینه تغییر رویه دهد. مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت فعلی بورس گفت: ابتدا باید ببینیم در بورس چه اتفاقاتی طی یک سال اخیر رخ داده است. بورس مثل هر بازاری از شرایط کلان اقتصاد تاثیر می‌پذیرد. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی منفی است، رشد بورس ناشی از رشد اقتصادی نبود، بلکه مانند جهش قیمتی که در دارایی‌های دیگر مثل مسکن و خودرو داشتیم، ناشی از افزایش قیمت ارز بود. چنان که در شرایط فعلی سقوط شاخص کل تاحد زیادی به افت نرخ ارز بر می‌گردد. 
وی معتقد است: متاسفانه دولت در مدیریت بازارها از جمله بورس خیلی منفعل و بلکه کاسبکارانه عمل کرد. وقتی این تصور شکل می‌گیرد که دولت می‌خواهد با رشد بورس و عرضه سهام دولتی، بخشی از کسری بودجه را جبران کند، طبیعی است که مردم هم برای حفظ ارزش پول خود، وارد این عرصه می‌شوند. بدتر از همه سیگنال بیمه‌گری بورس بود. 
این عضو شورای اقتصاد ادامه داد: دعوت به بورس و جملاتی از این دست که همه چیز خود را به بورس بسپارید، این پالس را به مردم می‌داد که دولت از بورس حمایت می‌کند. در حالی که دولت و سازمان بورس باید از ابتدای رشد عجیب شاخص که کاملا مشخص بود حبابی است و همزمان با سیل ورود مردم به بورس، تدبیر می‌کرد و اجازه چنین نوسان عجیب و بی سابقه‌ای نمی‌داد که شاخص کل طی ۵ ماه ۴ برابر شود و سپس نصف!

مبنای سنجش ارزش کالا و خدمات، طلا باشد نه دلار

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کار اصولی و درست این است که مبنای سنجش ارزش کالا، خدمات و ارز را طلا قرار دهیم، ریال و دلار سر جای خودشان باشند، اما خط کش مقایسه و سنجش، طلا باشد.
حجت‌الاسلام حسین میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این‌که چرا با وجود پایین آمدن نرخ دلار، قیمت کالاهای اساسی کاهش نیافته و حتی در برخی موارد افزایش هم یافته است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد پایین آمدن نرخ دلار یک کار ساختگی است و ربطی به شاخص‌های اقتصادی ندارد و برخی از دولتمردان با مقاصد سیاسی نرخ دلار را پایین آورده‌اند و بر اساس شاخص‌های اقتصادی این کاهش رخ نداده است. وی افزود: کار اصولی و درست این است که مبنای سنجش ارزش کالا، خدمات و ارز را طلا قرار دهیم و کاری به ارز و ریال نداشته باشیم. اگر مبنای سنجش‌ها را طلا قرار دهیم به یک ثبات اصولی در اقتصاد کشور می‌رسیم. برای مثال هم‌اکنون یک دلار معادل ۲۰ هزار تومان است و به جای این‌که بگوییم یک دلار چند هزار تومان می‌شود بگوییم چه مقدار طلا می‌شود و ریال را هم بر مبنای طلا قرار دهیم. این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، گفت: سایر اجناس هم باید بر مبنای ارزش طلا سنجش شود که البته به این معنا نیست که پول را تبدیل به طلا کنیم، بلکه باید مبنای سنجش ارزش کالا و خدمات را طلا در نظر بگیریم. ریال و دلار سر جای خودشان باشند، اما خط کش مقایسه و سنجش، طلا باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما