شناسهٔ خبر: 45273800 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر میراث فرهنگی از بازار زرگران یزد دیدن کرد

یزد - ایرنا - وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر شنبه به همراه استاندار و نماینده مردم شهرستان‌های یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی از بازار زرگران یزد بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا در این بازدید مونسان با اهداء لوح تقدیر از تعدادی از زرگران و هنرمندان طلاسازان پیشکسوت استان یزد تقدیر کرد. 

همچنین در این بازدید از سوی اتحادیه صنف طلا، جواهر، نقره و ساعت استان و بازاریان زرگران یزد از پیگیری و  تلاش های  وزیر میراث فرهنگی در زمینه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و همچنین انتخاب این شهر به عنوان شهر زیورالات سنتی با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد. 

بازار زرگران یکی از راسته‌های تشکیل‌دهنده مجموعه بازار خان یزد است که در بخش شمالی خیابان قیام (روبروی مجموعه امیرچخماق) واقع شده، در این راسته غالباً مغازه‌های طلافروشی و زرگری  قرار دارد.

یزدی ها از قدیم در حرفه زرگری و شیوه استخراج طلا تبحر خاصی داشتند تا جایی که استانهای دیگر برای قالب گیری، طلای خود را به یزد می آوردند و این نشان دهنده این است که از گذشته زرگری یک شاخص اقتصادی مهم در یزد بوده است که به همین دلیل در بهمن ماه سالجاری یزد عنوان شهر ملی  زیور آلات سنتی  معرفی شد.

افتتاح چند طرح گردشگری. بازدید از بافت تاریخی یزد، افتتاح گرمخانه مسجد جامع کبیر، بازدید از چند اقامتگاه بوم گردی و سفر به شهرستان اردکان از دیگر برنامه های سفر ۲ روزه علی اصغر مونسان به یزد است.

 استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری مرکز ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است.

استان یزد ۲ هزار ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت ۷۴۳ هکتار با مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نظر شما