شناسهٔ خبر: 45273715 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاخیر در تحویل واکسن کرونا،سایه مرگبار گونه جدید و موج نگرانی در اروپا

لندن – ایرنا – یافته‌های جدید دانشمندان درباره مرگبارتر بودن گونه جدید ویروس کرونا با منشاء انگلیس، در حالی موجی از نگرانی را در قاره سبز افزایش داده که شرکت‌های تولید کننده واکسن یکی پس از دیگری نسبت به تاخیر در تحویل واکسن این بیماری هشدار می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا، شرکت داروسازی آسترازنکا که واکسن محققان دانشگاه آکسفورد را تولید می‌کند اعلام کرد که به دلیل افت تولید در یک مرکز، محموله‌ها با تاخیر و حجم کمتر تحویل می‌شود. شرکت فایزر-بینوتک هم پیشتر در بیانیه مشابهی از تاخیر در تحویل واکسن کرونا خبر داده و این مساله را به تغییرات در یکی از مراکز تولید واکسن نسبت داده بود.

کمیسر بهداشتی اروپا امروز در توئیتی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای تحویل واکسن کرونا تاکید و تصریح کرد که این مساله مایه نگرانی عمیق اروپاست.

آمار دقیقی از حجم محموله‌های جدید این دو شرکت در دست نیست اما یک مقام اروپایی که خواست نامش ذکر نشود در گفت وگو با رویترز پیش بینی کرد که در سه ماهه نخست امسال ۶۰ درصد از حجم محموله‌ها کم شود. به این ترتیب شرکت آسترازنکا به جای ۸۰ میلیون دوز، ۳۱ میلیون دوز واکسن کرونا به ۲۷ کشور اروپایی تا پایان مارس تحویل خواهد داد.

اتحادیه اروپا قرار است درخواست برای مجوز استفاده اضطراری واکسن آسترازنکا را ۱۰ بهمن بررسی کند. کمیسیون اروپا بالغ بر ۴۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش خرید کرده است.

رسانه‌های اتریشی امروز گزارش دادند که تنها ۶۰۰ هزار دوز از ۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا قرار است تا مارس تحویل و مابقی یک ماه بعد تسویه ‌شود. «رودولف انشوبر» وزیر بهداشت اتریش با ابراز تاسف از این مساله گفت که هرگونه تاخیر در این رابطه «غیر قابل قبول است و ما آمادگی پذیرش آن را نداریم.  ‌می جنگیم تا تحویل واکسن در اسرع وقت انجام ‌شود.»

کمبود واکسن فایزربینوتک هم که کمیسیون اروپا ۶۰۰ میلیون دوز از آن را پیش خرید کرده موجی از نارضایتی را در میان کشورها به همراه داشته است.

در اسپانیا مقام های  این کشور ناگزیر روند واکسیناسیون را متوقف کردند، چون فقط نیمی از محموله سفارش داده شده واکسن فایزر-بیوان‌تک را که انتظار داشتند، دریافت کردند. بخش‌های زیادی از ایتالیا هم واکسیناسیون را متوقف کرده تا مطمئن باشد می‌تواند نوبت دوم واکسن افرادی که در حال حاضر نوبت اول را دریافت کردند، تامین کند.

همچنین مقام های بهداشتی جمهوری چک هشدار دادند که مشکلات ناشی از کاهش توزیع واکسن می‌تواند تبعات بیشتری داشته باشد. این در حالیست که مجارستان اولین کشور اروپایی است که قرارداد خرید واکسن اسپوتنیک وی از روسیه را امضا کرده است.

شارل میشل رییس شورای اروپا روز جمعه  پس از پایان نشست سران کشورهای عضو اتحادیه تصریح کرد که مقام‌های اروپا در حال بررسی را هکارهای جلوگیری از وقفه توزیع واکسن کرونا هستند. وی افزود: تمام مسیرها و ابزارهای ممکن برای ضمانت توزیع این واکسن بررسی خواهد شد. اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا هم توضیح داد  که همچنان امیدوار است که ۷۰ درصد کل جمعیت اروپا تا تابستان واکسینه شوند.

غوغای کرونای انگلیسی

گسترش افسارگسیخته گونه‌ مسری‌تر ویروس کرونا با منشاء انگلیس، موجی از نگرانی و وحشت را در اروپا ایجاد کرده است. فون درلاین دیروز در جمع خبرنگاران، اوضاع را بشدت بحرانی توصیف و عنوان کرد که دلایلی محکمی برای نگرانی نسبت به گونه‌ مسری‌تر کرونا وجود دارد و ما باید در واکنش به این مساله متمرکز و مصمم‌تر عمل کنیم.

گفته می‌شود گونه انگلیسی کرونا ۷۰ درصد مسری‌تر و ۳۰ درصد نسبت به ویروس اصلی مهلک‌تر است. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز جمعه در نشست خبری روزانه دولت گفت: امروز مطلع شدیم که گونه جدید کرونا علاوه بر آنکه سریع‌تر منتشر می‌شود... اکنون ظاهراً شواهدی موجود است که این گونه جدید-یعنی گونه‌ای که اولین بار در لندن و جنوب شرق [انگلستان] کشف شد- ممکن است با درجات بالاتر مرگ و میر مرتبط باشد.

انگلیس نخستین بار روز ۲۴ آذرماه از یافت شدن نوع جدید ویروس کرونا با  قدرت شیوع سریع‌تر در این کشور خبر داده بود. این درحالیست که دانشمندان این کشور سه ماه پیش از آن، این ویروس را شناسایی کرده بودند. گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش شدید مرگ و میر در انگلیس بر اثر کرونا شیوع این ویروس جدید بوده است.

انگلیس محدودیت‌های سختگیرانه‌ای را برای تردد به این کشور به اجرا گذاشته است، اما هنوز نشانه‌ای از کاهش تردد در فرودگاه‌های این کشور دیده نمی‌شود. دیروز سفیر اسبق انگلیس در آمریکا تصویری را از هیترو، فرودگاه اصلی انگلیس در توئیتر منتشر کرد که مسافران بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در صف گذرنامه ایستاده‌اند. «پیتر وستمکات» با انتقاد از این وضعیت در توئیتی نوشت: فقدان تهیه هوا، تاخیرهای طولانی و جولان کرونا.

حزب اصلی مخالف دولت هم نسبت به این مساله واکنش نشان داده و به شدت ابراز نگرانی کرده است. «نیک تامس سایوندز» وزیر کشور کابینه در سایه انگلیس هشدار داد که رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی خطر شیوع گونه مهلک‌تر ویروس کرونا را بیشتر می‌کند.

بیشتر روزنامه ها و جراید کثیر الانتشار انگلیس هم امروز صفحه نخست خود را به اخبار ویروس جدید اختصاص دادند. برخی رسانه‌های دیداری و شنیداری تلاش کردند تا از طریق گفت‌وگو با دانشمندان جو ملتهب داخل کشور را آرام کنند.

با این حال انتشار آمار بالای ابتلا و مرگ‌و میر ناشی از کرونا گواهی است که این روزها مردم انگلیس و کشورهای همسایه را بشدت نگران کرده است.

نظر شما