شناسهٔ خبر: 45273616 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

وزیر دفاع ترکیه: موضع خود را در دریای اژه تغییر نخوهیم داد

«حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه شنبه‌شب گفت این کشور در دریای اژه حقوق و منافعی دارد و آنکارا مواضع خود را در این بخش از جغرافیا تغییر نخواهد داد. او در مراسم به آب انداختن ناو استانبول گفت ترکیه معتقد است که تصمیمات ناتو در برابر ترکیه به‌عنوان یک عضو قوی با روحیه ملی ما سازگار نیست و باید در این خصوص در دوره جدید تجدید نظر شود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «حلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه شنبه‌شب گفت این کشور در دریای اژه حقوق و منافعی دارد و آنکارا مواضع خود را در این بخش از جغرافیا تغییر نخواهد داد.

به گزارش روزنامه «سوزجو»، وزیر دفاع ترکیه گفت: «ما در دریای نیمه‌بسته اژه و شرایط جغرافیایی ویژه حاکم بر آن، حقوق و مناقع حیاتی داریم و موضع ما واضح است که آب‌های منطقه‌ای در این دریا نباید از سوی یک طرف توسعه یابد آن هم به روشی که آزادی کشتیرانی را برای کشور ما و سایر کشورها محدود می‌کند و مانع از رسیدن به آب‌های آزاد می‌شود؛ تغییری در این مواضع نخواهد بود».

او در مراسم به آب انداختن ناو استانبول گفت ترکیه معتقد است که تصمیمات ناتو در برابر ترکیه به‌عنوان یک عضو قوی با روحیه ملی ما سازگار نیست و باید در این خصوص در دوره جدید تجدید نظر شود.

وزیر دفاع ترکیه در ارتباط با روابط کشورش با یونان نیز گفت: «در ارتباط با روابط ما با یونان ما همواره به دنبال دوستی و حسن هم‌جواری بوده‌ایم و امیدواریم مسائل فیمابین در چارچوب حقوق و قانون و انصاف و بر اساس گفت‌وگوهای دوجانبه حل و فصل شود».

طی یک سال گذشته حفاری‌ها و تلاش برای یافتن منابع انرژی در دریای مدیترانه نگرانی کشورهای همسایه ترکیه به ویژه یونان را در پی داشته و یونان برای اعمال فشار از اتحادیه اروپا خواسته تحریم‌هایی را علیه آنکارا وضع کند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما