شناسهٔ خبر: 45273479 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازنگری تحریم‌های آمریکا و موانع مبارزه با کرونا در ایران

درست یک سال است که ویروس کرونا در دنیا یکه‌تازی می‌کند و خسارات جانی و اقتصادی فراوانی به دنیا تحمیل کرده است. این فشار زمانی بیشتر می‌شود که یک کشور به دلیل انواع تحریم‌ها و اعمال فشار خارجی بر اقتصاد خود، برای تهیه اقلام دارویی و بهداشتی جهت مبارزه با کووید۱۹ با مشکلات مضاعفی روبه‌رو باشد. ایران یکی از کشورهایی است که با توجه به انواع تحریم‌های اقتصادی دولت ترامپ، بیش از سایر کشورها متحمل آسیب شد. بنابراین به منظور حفظ بهداشت جهانی و امکان مبارزه با کرونا، جو بایدن رییس‌جمهور جدید و دموکرات آمریکا دستور بازنگری کلیه تحریم‌هایی را صادر کرد که در زمان دونالد ترامپ اعمال شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: البته برخی بعضی از تحریم‌ها را بی‌اثر می‌دانند، ولی تحریم‌هایی هم هستند که وجودشان با پوست و خون مردم کشور تحریم‌شده احساس می‌شود. این تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ نسبت به برخی کشورها از جمله ایران، کره‌شمالی، ونزوئلا و… به عنوان سلاحی برای اعمال فشار و تضعیف کشور مورد نظر اجرا می‌شد تا خواست آمریکا را بپذیرند. اگرچه این فشارهای تحریمی و اقتصادی گاه بیش از حد توان و تحمل مردم بود، ولی بالاخره روزهای اقتدار ترامپ به سرآمد و جو بایدن که از همان روزهای اول کاندیداتوری خود وعده بازگشت به برجامی را داده بود که ترامپ از آن خارج شد، حالا دستور بازنگری بخشی از تحریم‌هایی را داده است که مبارزه با کرونا را دشوار می‌کند.

 این دستور شامل بازنگری در تحریم‌های آمریکایی علیه ایران هم می‌شود. بر اساس این گزارش بخشنامه امنیت ملی آمریکا که روز پنجشنبه منتشر شد، بخشی از اقدامات بایدن در نخستین روزهای فعالیت خود برای خنثی کردن سیاست‌های دونالد ترامپ  بیان شده است. دستور جدید بایدن، وزیر خارجه، وزیر خزانه‌داری، وزیر بازرگانی و رییس نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌الملل را موظف می‌کند با مشورت با بخش بهداشت و خدمات انسانی دست به «بررسی سریع تحریم‌های مالی و اقتصادی اعمال شده از سوی آمریکا و تحریم‌های همه‌جانبه بزنند و ارزیابی کنند که آیا این تحریم‌ها مانع مبارزه با پاندمی کرونا هستند یا خیر» و «از طریق مشاور امنیت ملی، توصیه‌هایی را برای هرگونه تغییر رویکرد، به رییس‌جمهور ارائه دهند.»

بر اساس این بخشنامه جدید هرگونه «تغییر رویکرد» پیشنهادی باید به بایدن اطلاع داده شود. البته رویترز در این باره نوشته است: «این یک عقبگرد یا یک فشار به جلو نخواهد بود، بلکه یک تعدیل مجدد در استفاده از ابزار تحریم خواهد بود.»

گفتنی است، پس از خروج یکجانبه ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفت؛ تحریم‌هایی که دولت آمریکا مدعی بودند شامل تحریم غذا و دارو و تجهیزات پزشکی در دوران کرونا نیستند. ولی مسوولان کشورمان بارها اعلام کردند که به دلیل تحریم‌های آمریکایی، امکان تبادل پول برای تهیه و خرید دارو و تجهیزات پزشکی را از سایر کشورها در زمان شیوع کرونا ندارند، چرا که آن کشورها در صورت تبادل مالی با ایران مشمول تنبیه و تحریم آمریکایی می‌شدند.

بنابراین در صورت تحقق دستور جدید بایدن، ایران می‌تواند به تحقق وعده‌های برجامی بایدن امیدوار باشد چرا که این دستور تا حد زیادی به نفع ایران است تا بتواند قدم‌هایی را برای مبارزه با کرونا و حفظ سلامت جامعه بردارد و شاید هم نشانه‌ای بر حسن نیت رییس‌جمهوری جدید آمریکا باشد.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما