شناسهٔ خبر: 45273133 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بی‌توجهی شهرداری منطقه ۲۰ به شورایاران/ چرا شورایاران جلسه شهردار را تحریم کردند؟

شورایاران منطقه ۲۰ معتقدند، تعامل سازنده‌ای بین شهرداری و شورای محلات وجود ندارد و شهرداری به دنبال شوی تبلیغاتی است و شهرداری منطقه ۲۰ نیز حواشی پیش آمده را رویکرد سیاسی می‌داند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از شهرری: شورایاری‌ها انجمنی غیردولتی، داوطلبانه و مشارکتی هستند که با رویکرد کم کردن فاصله میان مردم و مسؤولان تشکیل شدند و در این راستا پیگیری مطالبات مردمی، امور خیریه و حل مشکلات شهری برای کمک به شورا‌های محل را در دستور کار قرار دادند.

اولین بار شورایاری‌ها در سال ۱۳۷۸ و همزمان با فعالیت نخستین دوره شورای اسلامی شهر تهران آغاز به کار کرد و آخرین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با مسؤولیت شهرداری تهران در تیرماه ۱۳۹۸ در سطح محلات شهر تهران برگزار شد.

با توجه به وسعت و گستردگی پایتخت، تهران را باید از داخل محلات مدیریت کرد زیرا اعضای شورای شهر تهران نمی‌توانند کل محلات تهران را رصد کنند لذا در این مسیر و برای بررسی مشکلات باید از شورایاران کمک گرفت چون آن‌ها از دل مردم هستند و بهتر از هر کسی می‌توانند، مطالبات مردم را احصاء و به مسؤولان منتقل کنند.

از نظر شهرداری تهران، به استناد مصوبات شورا، شورایاری یک انجمن شهری است که به عنوان یک نهاد مدنی در سطح محلات شهر تهران فعالیت می‌کند اما با گذشت زمان، نقش شورایاری‌ها کمرنگ‌تر شد تا جایی که به گفته برخی از شورایارها در شورای پنجم این ارتباط به شکلی از بین رفته است. 

برهمین اساس شورایاران منطقه ۲۰ معتقدند در دوره جدید، تعامل سازنده‌ای بین شهرداری و شورای محلات با هدف همیاری بیشتر شهروندان در اداره امور شهر و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های شهری وجود ندارد.

شهرداری منطقه ۲۰ به شورایاران اعتنایی ندارد

مسعود امان الهی رابط شورایاری منطقه ۲۰ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: شهرداری منطقه ۲۰  اصلاً شورایاری را قبول ندارد و موضوعات شورایاری را پیگیری نمی‌کند و در جلسات جایگاهی نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه شهردار منطقه ۲۰ بحث نظارت شورایاری‌ها را نادیده می‌گیرد، گفت: از شورایاری به عنوان نردبانی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند در حالی که دبیران باید در بحث نظارتی دخیل باشند.

شورایار منطقه ۲۰ ادامه داد: جلساتی که باید ماهانه با شورایاری‌ها تشکیل شود، برگزار نمی‌شود و در بازدیدهایی که شهردار منطقه حضور دارد از دبیران دعوت نمی‌شود.

امان الهی تصریح کرد: طی سه سال گذشته فقط حدود دو یا سه جلسه با شهردار داشتیم که در این جلسات نیز نتیجه مثبتی حاصل نشد و پایان جلسه به تنش منجر شد.

وی با اشاره به اینکه شورایاری از وضعیت محلات باخبر است و به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های محلات اشراف دارد، تأکید کرد: حداقل به عنوان نماینده شورایاری‌ها برای ارائه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها باید در جلسات و بازدیدها حضور داشته باشم اما به هیچ عنوان اطلاع رسانی نمی‌کنند.

رابط شورایاری منطقه ۲۰ بیان کرد: با مشاوران مختلفی که هیچ اشرافی به محلات ندارند، با هزینه‌های گزاف قرارداد می‌بندند که این مشاوران فقط مشکلات محله را احصاء کنند در حالی که شورایاران بهترین افرادی هستند که می‌توانند بانک اطلاعاتی دقیق از مشکلات، معضلات، ظرفیت‌ها، تهدیدها و فرصت‌های محل را در اختیار مسؤولان قرار دهند.

امان الهی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه یک بهمن ماه که قرار بود با حضور شهردار منطقه ۲۰ و سالاری و خلیل آبادی اعضای شورای شهر تهران با دبیران شورایاری محلات منطقه ۲۰ تشکیل شود، عنوان کرد: دبیران در اعتراض به عملکرد آقای افشار و بی‌اعتنایی‌اش به شورایاران، این جلسه را تحریم کرده و هیچکدام شرکت نکردند. 

وی در تکمیل این مطلب اضافه کرد: طی سه سال گذشته جلسه‌ای برگزار نمی‌کردند اما اکنون با هدف تبلیغاتی و تشریفاتی با حضور دو تن از اعضای شورای شهر برای ما جلسه گذاشته‌اند که همه دبیران به این نتیجه رسیدند که در جلسه شرکت نکنند و در ادامه نامه‌ای برای محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نوشتیم.

شورایار منطقه ۲۰ با اشاره به در خواست تجدید نظر در این رویکرد از رئیس شورای تهران گفت: در بخشی از نامه تأکید شده است؛ «به عنوان نمایندگان و منتخبان مردم در محلات منطقه ۲۰ بر خود واجب دانستیم تا به اطلاع جنابعالی برسانیم که به‌رغم پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام گرفته از سوی ما طی سه سال گذشته، برای برقراری ارتباط کارآمد و تعامل فعال با مدیریت شهری منطقه، به منظور فراهم ساختن بستر لازم برای عمل به مأموریت ذاتی خویش، در پیگیری و تحقق مطالبات شهروندان، متأسفانه تا این لحظه هیچ توفیقی در این خصوص حاصل نشده است.»

امان الهی تصریح کرد: در ادامه نامه به آقای هاشمی آمده است؛ «اصرار جناب آقای افشار، شهردار محترم منطقه بر پیگیری خط مشی دوگانه، که از یک سو بر طبل پرطمطراق مردم سالاری و حکم‌روایی شهری نواخته و از سوی دیگر نمایندگان مردم در محلات را مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار داده است، راه را برای تحقق مطالبات واقعی و حداقلی شهروندان در محلات ناهموار و دشوار ساخته است.»

انتشار بیانیه توسط شهرداری منطقه ۲۰

شهرداری منطقه ۲۰ نیز پس از انتشار نامه شورایاران به رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بیانیه‌ای صادر کرده و درخصوص اتفاقات چند روز اخیر توضیحاتی داده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: طی دوره مدیریت شهری جدید منطقه، برگزاری صدها جلسه کاری با نتایج مشخص و قابل احصاء با حضور شورایاران محترم تا به امروز از افتخارات مدیریت منطقه ۲۰ بوده که تمامی تصاویر جلسات و صورتجلسات موجود و قابل ارایه است.

شهرداری در ادامه این بیانیه تأکید کرده است: مدیریت شهری منطقه ۲۰ از رویکرد مطالبه گر و نه مداخله گر شورایاران عزیز نه تنها حمایت می‌کند بلکه در مسیر نقد درون خانواده مدیریت شهری نیز از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و نخواهد کرد اما مسئله رخ داده طی چند روز اخیر نشان از اتخاذ رویکردی سیاست زده و تحت تأثیر زود هنگام ورود به مسائل انتخابات پیش رو محسوب می‌شود.

 

به فکر مردم باشید

اکنون در ماه‌های آخر دوره پنجم شورای اسلامی شهر و روستا هستیم و طبق برخی اظهارات امسال آخرین دوره حضور شورایان است، لذا با حواشی که در شهرری اتفاق افتاده و هم مدیریت شهری و هم دبیران شورایاری این حواشی را مربوط به موضوعات سیاسی می‌دانند، باید ببینیم طی ماه‌های آینده، در میان این بازی‌های سیاسی میزان تعاملات و انسجام برای رفع مشکلات مردم چه میزان خواهد بود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ/س

نظر شما