شناسهٔ خبر: 45272984 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل دامپزشکی لرستان مطرح کرد؛

معضل کشتار دام در حاشیه شهرها و منازل

پلدختر- مدیرکل دامپزشکی لرستان، کشتار دام در حاشیه شهرها و منازل را یکی از دغدغه‌ها موجود در استان اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

مصطفی زبردست پور روز شنبه در حاشیه آغاز طرح واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان در شهرستان پلدختر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در این طرح ۵۰ نیروی واکسیناتور به مدت یک ماه عملیات واکسیناسیون ۷۰۰ هزار رأس دام عشایری در اطراف شهرستان پلدختر و قسمتی از مناطق مربوط به استان‌های ایلام و خوزستان را انجام می‌دهند.

وی، افزود: عملیات واکسیناسیون نشخوارکنندگان کوچک بسیار ضروری و با هدف ایمن‌سازی دام‌ها علیه این بیماری صورت می‌گیرد، چراکه ابتلای دام به این بیماری علاوه بر اینکه موجب تلفات بسیار زیادی بین گله می‌شود، بلکه قابلیت سرایت به نشخوارکنندگان حیات وحش را نیز دارد.

مدیر کل دامپزشکی لرستان، با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه ابتلای دام به بیماری آبله در پلدختر مشاهده نشده است، گفت: چندین کانون بیماری آبله به علت جابجایی دام‌ها، با توجه به سیستم پرورش سنتی و عدم متمرکز بودن دام، با ورود دام‌هایی از مناطق دیگر مشاهده شده بود، که واکسینه آنها انجام شد.

زبردست، از دامداران پلدختری خواست در صورت مشاهده هرگونه بیماری در بین دام‌های خود در نخستین فرصت، مورد را جهت واکسینه با مراجعه به مرکز دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

وی، به کمبود نیروی انسانی در اداره دامپزشکی شهرستان پلدختر اشاره کرد و یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی مسئولان شهرستان سهم پلدختر نیز در آزمون استخدامی ادواری که تا قبل از پایان سال جاری انجام می‌شود، مشخص شده است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور به طور کلی دنبال برون‌سپاری است، گفت: بیش از ۹۰ درصد فعالیت‌ها از جمله واکسیناسیون دام به بخش خصوصی واگذار و بخش دولتی، تنها کار نظارت بر مراکز و فضاهایی مانند قصابی‌ها، مراکز عرضه، مرغ فروشی‌ها، کشتارگاه‌های دام و طیور و میادین دام را انجام می‌دهد.

زبردست، کشتار دام در حاشیه شهرها و منازل را یکی از دغدغه‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه لاشه دام در کشتارگاه قبل، حین و بعد از ذبح مورد نظارت کارشناسان شرعی و بهداشتی قرارمی گیرد و از نظر حلیت، تحیت و بهداشت مورد تأیید ناظران شرعی و بهداشتی است، مردم به‌طور حتم، برای حفظ سلامت خانواده و جامعه گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز سطح شهر تهیه کنند.

وی، افزود: کیفیت گوشت موجود در قصابی‌های سطح شهر نیز روزانه از سوی گشت‌های ویژه مواد خام مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

نظر شما