شناسهٔ خبر: 45272802 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در تهران زنگ خطر جدی است

تهران - ایرنا - فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: مجموعا در طول هفته های اخیر با کاهش رعایت شیوه نامه های بهداشتی در تهران رو به رو هستیم که می تواند یک زنگ خطر جدی و پیش درآمد بروز امواج بعدی بیماری کرونا در این شهر باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی با اشاره به روند رو به کاهش مجموعه رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی در هفته گذشته در تهران، افزود: معدل رعایت شیوه نامه های بهداشتی در دو هفته قبل به عدد ۷۶,۳ درصد رسیده بود، اما متاسفانه این عدد در هفته گذشته به ۷۵.۴ درصد تقلیل پیدا کرد. 

وی با هشدار نسبت به کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه های بهداشتی، از کاهش ۵۰ درصدی ترخیص بیماران کرونایی در بیمارستان های استان در طول ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

زالی درباره آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان تهران اظهار کرد: در طول ۲۴ ساعت گذشته در تهران مجموعا ۳۵۰۰ بیمار با تشخیص علائم بیماری کرونا به صورت سرپایی در بخش بهداشت و درمان به ما مراجعه کردند که سهم افرادی که به مجموعه بهداشت مراجعه کردند حدود دو هزار نفر بوده است.

وی افزود: مجموعا حدود یک هزارو ۹۱۶  بیمار در استان تهران با تشخیص کرونا در بیمارستان های استان تهران بستری هستند که اگر این آمار را با ۲۴ ساعت قبل مراجعه کنیم با یک رشد سه درصدی رو به رو خواهیم بود.

زالی ادامه داد: همچنین میزان ترخیص در تهران در ۲۴ساعت گذشته نسبت به ۲۴ ساعت ما قبل آن کاهش پیدا کرده است و از ۳۰۰ نفر ترخیص به ۱۵۰ بیمار مرخص شده رسیده است.

وی یادآور شد: میزان افرادی که در ۲۴ ساعت گذشته به عنوان موارد جدید ابتلا به کرونا در تهران بستری شدند ۲۲۳ بود که از این تعداد ۸۰ نفر در بخش های مراقبت های ویژه مستقیما بستری شدند.

زالی گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته میزان مرگ و میر ۱,۴ برابر نسبت به ۲۴ ساعت ماقبل آن افزایش یافته است.

وی درباره افزایش ابتلای گروه های سنی بین پنج تا ۱۷ سال توضیح داد: ابتلای این گروه سنی به کرونا در دو هفته گذشته در تهران افزایش یافته است؛ در حالی که عدد بستری این گروه سنی قبل از آذر ماه بین ۱,۵ تا ۲ درصد متغیر بود اما این عدد اکنون بین هشت تا ۱۰ درصد رسیده است.

زالی درباره علت این مسئله یادآور شد: یکی از دلایل این موضوع می تواند این باشد که ما با شکل های جدیدی از بیماری رو به رو هستیم که جوانان و نوجوانان را درگیر می کند، دیگر اینکه ممکن است جوانان بیشتر در معرض ارتباطات اجتماعی قرار گرفته باشند. علاوه بر اینها ممکن است الگوی حضور در شهر به گونه ای بوده باشد که جوانان بیشتری در معرض ابتلا به کرونا قرار گرفته باشند.

وی یادآور شد: حتی اگر نسبت به اسفندماه ۹۸ میزان مرگ و میر گروه صفر تا پنج سال را در نظر بگیریم که آن زمان حدود ۰,۴ تا ۰.۵ درصد بود، این میزان در دی ماه امسال به ۴.۴ درصد رسیده است.

زالی با بیان اینکه عدد مولد پایه در تهران هر هفته به عنوان یک شاخص مهم مورد تحلیل قرار می گیرد، افزود: متاسفانه در اواخر هفته گذشته این عدد به ۱,۱ رسید.

وی با بیان اینکه عدد مولد پایه اگر بالاتر از یک باشد نشان دهنده رو به تزاید بودن اپیدمی است و اگر زیر یک باشد نشان دهنده کاهش بیماری است، اظهار کرد: در دو هفته قبل عدد مولد پایه در استان تهران ۰,۹۹ بود اما متاسفانه در هفته گذشته این عدد به ۱.۱ درصد رسید.

زالی در پایان با بیان اینکه ابتلای به کرونا و سایر بیماری های تنفسی و بیماری هایی که دستگاه تنفسی فوقانی را با ماهیت ویروسی و یا عفونی درگیر می کند، بر اثر هوای آلوده و در تماس بودن با ذرات آلوده ویروسی است، گفت: استفاده بهینه از ماسک با کیفیت مطلوب و مناسب و با پوشش درست، استفاده منظم از مواد ضدعفونی کننده و شست و شوی منظم دست ها برای تمامی بیماری های ویروسی از جمله کرونا می تواند بسیار اثربخش باشد.

    

نظر شما