شناسهٔ خبر: 45272233 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

دکتر خاکی صدیق در پیامی به مناسبت روز جهانی آموزش:

در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی و شناخت تجربه‌های جهانی امری ضروری است

دکتر علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت روز جهانی آموزش تحت عنوان«آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» پیامی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این پیام دکتر خاکی صدیق با بیان اینکه روز جهانی آموزش (۲۴ ژانویه) انگیزه‌ای است تا اهمیّت و کارآمدی آموزش در اذهان انسان‌ها روشنگری شود و اثرات و ثمرات آن به چشم آید، اظهار داشت: «آموزش» و «پژوهش» بنیان‌های جدایی‌ناپذیر فرهنگ بشری هستند که پیوسته و با هم اثرگذاری دارند. حیات یک جامعه از پویایی و پایایی این دو مایه می‌گیرد. در این میان، فرصت‌هایی برای بهبود در فرایند انتقال فرهنگ از دانش و اخلاق، به وجود می‌آید که دستاورد خرد گروهی و تجربۀ جهانی است.
وی افزود: آموزش استاندارد و استاندارد آموزش» مهم‌ترین نیاز امروزین جامعۀ انسانی است. در روزگار ما، استاندارد معنایی ژرف و فراگیر یافته است که شناخت و کاربست جنبه‌ها و پیامدهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی آن در تمام سطوح و نظام‌های تعلیم و تعلّم ضروری است. «نیاز» همزاد انسان است و این «آموزش» است که بالندگی فرد و سازندگی اجتماع را معنا می‌بخشد.
دکتر خاکی صدیق در ادامه این پیام با بیان اینکه در آموزش استاندارد، آموختن استانداردهای بین‌المللی آموزش و شناخت تجربه‌های جهانی بسیار مهم بلکه ضروری است، گفت: استاندارد آموزش، بهینه‌سازی روش‌های آموختن، کنش‌های رفتاری شایسته و به‌کارگیری ابزارهای بایسته است که در هر کشوری بر مبنای «فرهنگ» ساماندهی می‌شود. استاندارد کردن آموزش و اجرای آموزش استاندارد برای افزایش اثربخشی آن، ضرورت زمانه است.
وی افزود: نکتۀ درخور توجه این است که ارتقای کیفیّت نظام آموزشی مرهون اعتلای کیفی و شخصیّتی استادان و آموزشگران است. رویکردسازندۀ سازمان‌های آموزشی برای احترام انسان و والایی شخصیّت او، یادگیری مادام‌العمر است. در این رویکرد، ارتباط معنایی آموزش و تجربه، پیوند درس‌های آموخته و تجربه‌های اندوخته‌شده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با بیان اینکه دستاورد آموزش استاندارد و استاندارد آموزش، اعتلای سه کارکرد اصلی نظام آموزشی کشور در تولید دانش (پژوهش)، انتقال دانش (آموزش) و نشر دانش (خدمات آموزش و پژوهش) است، اظهار داشت: ارزش افزودۀ این نگرش، خلّاقیّت و دانش‌آفرینی ویژه‌ای است که از خاستگاه علم برمی‌خیزد. علمی که بر بنیاد عقل وحیانی استوار باشد «حلم» و «سِلم» را برای جامعۀ انسانی به ارمغان خواهد آورد. اِنَّ رَبَّکَ هُوَ الخَلّاق العَلیم (قرآن کریم؛ حجر :۸۶)
ر.ب ۴۵/ ل.م ۵۴/ ع.ع ۵۷

نظر شما