شناسهٔ خبر: 45271224 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

صاحب نظران حوزه و سیاست مطرح کردند:

اهانت، رسم مسلمانی نیست

استان‌ها - ایرنا - کمتر از پنج ماه مانده به انتخاب سیزدهمین رییس جمهور و در شرایطی که جریان‌های سیاسی رایزنی‌های خود را برای رسیدن به گزینه‌ نهایی شدت بخشیده‌اند، هر از چند گاهی شاهد اظهارات توهین آمیز علیه مسئولان کشور هستیم که نه در رسم مسلمانی می گنجد و نه رفتار سیاسی برآمده انقلاب جایی دارد.

صاحب‌خبر -

«هدف وسیله را توجیه نمی‌کند» این جمله شاید ساده‌ترین عبارتی است که نسل اول انقلاب به یاد دارند؛ جمله‌ای که برای تبیین تفاوت‌های «جمهوری اسلامی» از مدل‌های سیاسی آن زمان بخصوص مارکسیسم به کار می رفت و هنوز ورد زبان بسیاری از سیاسیون است؛ اینکه اخلاق، اصول و قواعد مورد تایید اسلام که از اصول و بنیان‌های زیست انسانی است، نباید به پای سیاست قربانی شود.

اما شاید همین جملات ساده با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، در نظر برخی غبارگرفته به نظر آید به همین دلیل است که هر از چندگاهی مخاطبان رسانه‌ها و بویژه کاربران شبکه های اجتماعی شاهد عبور برخی چهره‌های سیاسی و اجتماعی از همین اصول اخلاقی و دینی ابتدایی هستند که انسان را به حیرت وادار می‌کند؛ جالب اینکه فرد هتاک با قبول نکردن اشتباه خود، به بازتولید این گونه رفتارها در جامعه دامن می زند فارغ از اینکه گردش چرخ روزگار، وی را هم از این رفتارهای ساختار شکنانه بی نصیب نخواهد گذاشت.

هرچند در ماههای گذشته اهالی رسانه به شکل‌های مختلف شاهد این بداخلاقی های سیاسی و دینی بوده‌اند که بارها چنین رفتارهایی از سوی بزرگان دینی و سیاسی مورد مذمت قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد با شدت گرفتن فعالیت های سیاسی و انتخاباتی، این گونه رفتارها نیز بنای رخت بستن از فضای سیاسی کشور را ندارد.

نمونه اخیر این این رفتار را هفته گذشته در گفتار مهمان برنامه «زاویه» شبکه چهار سیما شاهد بودیم؛ در این برنامه فردی به نام «احمد جهان‌بزرگی» به عنوان عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مطالبی سخیف، موهن و اتهام‌آمیز را نسبت به رییس جمهوری و برخی دولتمردان نسبت داد که به طور گسترده در فضای مجازی بازتاب یافت و سبب جریحه‌دار شدن افکار عمومی، مسئولان، جریان های سیاسی و کارشناسان علوم دینی و حوزوی شد که همچنان ادامه دارد.

امروز - شنبه چهارم بهمن ماه - نیز برخی فعالان سیاسی در قم و مشهد در واکنش به این نوع اظهارنظرهای سخیف و توهین به رییس جمهوری به عنوان دومین مقام عالی نظام و مسئول دستگاه اجرایی کشور واکنش نشان داده و آن را مغایر با سیاست‌ها، اصول و مشی اعلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در رفتارهای سیاسی برشمردند.

نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه: اهانت به دولت جرم است

حمیدرضا ترقی نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه «اهانت به مقامات کشور و مسوولان دولت از لحاظ قانونی جرم است» به ایرنا گفت:‌ این نوع رفتار موهن نه تنها مغایر با قانون است بلکه هیچ انطباقی با سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقد عملکرد دولت باید همراه با انصاف، مشفقانه و همچنین دور از توهین و اهانت باشد زیرا آلودگی نقد به الفاظ و ادبیات توهین‌آمیز مسموع نبوده و هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد. 

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد پخش اظهارات موهن این فرد از صدا و سیما نیز گفت: مسوولیت محتوای سخن در "برنامه‌های زنده تلویزیونی" با گوینده آن است زیرا این امکان که مجری یا صدا و سیما بتوانند برنامه را قطع یا موضوع گفتگو را به سرعت تغییر دهند، به راحتی میسر نیست.

وی افزود: البته صدا و سیما باید پیش از آغاز پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی چارچوبهای قانونی را به مصاحبه شوندگان ابلاغ کند تا مطالب و مواضعشان را در همان چارچوب عنوان کنند تا مجبور به عذرخواهی نشوند. 

عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم: مسوولان را با داوری شتابزده متهم نکنیم

حجت الاسلام و المسلمین محمود صلواتی عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: انتقاد از مسوولان نظام بویژه دولتی که با رای ۲۴ میلیونی مردم سرکار آمد، باید مودبانه، حساب شده و همراه با پیشنهادهای سازنده و بدون حب و بغض های سیاسی و بدور از داوری شتابزده و اتهام خیانت و کم‌کاری باشد.

وی که از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب اسلامی است، افزود: باید بپذیریم که مسوولان در حال خدمت به کشور و مردم هستند و اگر ضعف و نارسایی های هم هست، باید از زوایای مختلف به آن نگریست و دنبال علت ها رفت نه این که با قضاوت های عجولانه، مسئولان را به خیانت و کم کاری متهم کنیم.

وی ادامه داد: اینکه فردی با لباس روحانیت در صدا و سیمای جمهوری اسلامی با ادبیات زننده به منتخب مردم توهین کند، جای تاسف دارد، صدا و سیما در حالی اجازه چنین اهانتی را به این فرد داده که آقای دکتر روحانی دارای سابقه طولانی در انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و سایر مناصب حساس را دارد.

صلواتی ادامه داد: روحانیت همانگونه که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش اصلی را ایفا کردند، در تداوم و موفقیت انقلاب نیز رسالت و نقش اول را برعهده دارند، بنابراین، باید مراقب باشیم عده ای در لباس روحانیت با ورود به کشمکش های جناحی و سیاسی، دستاوردهای انقلاب اسلامی را به فنا ندهند.

وی تاکید کرد: حوزه های علمیه باید مراقب برخی تحرکات و اظهارنظرها باشند، مردم از حوزه و دانشگاه بیش از این انتظار دارند، ما باید دنیا را خوب بشناسیم و متناسب با پیشرفت علم و مصلحت نظام و کشور سخن بگوییم، برخی اقدامات نادرست و ناسنجیده شایسته حوزه علمیه قم نیست.  

ادبیات زننده علیه روحانی و ظریف مایه شرمساری است

حجت الاسلام و المسلمین «بهرام دلیر نقده‌ای» مدرس دروس خارج فقه و اصول فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، کاربرد ادبیات سخیف و زننده و رفتارهای خلاف شان علیه رییس جمهوری و وزیر خارجه کشور را مایه شرمساری و نگران کننده دانست.

وی در یادداشت اختصاصی برای ایرنا با اشاره به هجمه به دولت و رئیس جمهور در محافل مختلف تاکید کرد که رفتار اخیر مجلس با وزیر امور خارجه، اظهارات یک روحانی در صدا و سیما علیه رئیس جمهور و برگزاری برخی تجمعات وحدت شکن، سخت نگران کننده است.

وی افزود: متاسفانه برخی افرادی که ملبس به لباس روحانیت نیز هستند، گاهی با ادبیات و حرکات خود، جایگاه حوزه علمیه و اخلاق اسلامی را به چالش می کشند و کار به جایی رسیده است که یک معمم با لباس روحانیت در برنامه تلویزیونی ادبیات زننده ای علیه رئیس جمهور به کار می برد.

این پژوهشگر و نویسنده ادامه داد: توصیه ام به این افراد این است وقتی قرار است با این ادبیات زننده با مردم سخن بگویند حداقل بدون لباس روحانیت در این برنامه ها شرکت کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: مردم بدانند حوزه های علمیه مهد ادب، اخلاق و عقلانیت هستند و نباید اقدامات این افراد محدود را به پای حوزه علمیه قم نوشت.

دلیر نقده ای همچنین گفت: نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی که برخی از آنها در دوره ای هم لباس سردار قاسم سلیمانی بودند، باید از این سردار رشید اسلام الگو بگیرند و بدانند حاج قاسم سلیمانی هرگز خود را در جناح بندی های سیاسی روزمره ورود نکرده و تا آخر سرباز انقلاب و پایبند به توصیه های امام و رهبری باقی ماندند.

حریم مقامات نظام حفظ شود

حجت الاسلام و المسلمین «علی اکبر رشاد» رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز سوم بهمن ماه در با بیان اینکه «انتقاد کردن حق هر کسی است اما کسی حق افترا زدن به دیگری را ندارد و انتقاد را نباید با انتقام خلط کرد»، تاکید کرده بود: افترا غیر از انتقاد است، انتقاد حق هر کسی است اما هیچکس حق افترا بستن به غیر را ندارد حتی اگر طرف انتقاد منتقد کافر و منافق باشد، شرعا افترا بستن به اهل کفر و اصحاب نفاق هم حرام است.

رشاد تصریح داشت: رعایت حریم مقامات و مسؤولان نظام مورد تاکید جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی است و باید بجد هم رعایت شود، البته این بدان معنا نیست که مسؤولان هر کاری بکنند از مصونیت بی حد و حصر برخوردارند؛ ما طلبه ها بیش از سایر اقشار باید پایبند منطق و اخلاق نقد و امر به معروف و نهی از منکر باشیم، طرح مطالب ناصواب و به شیوه ناصواب تر قبیح مضاعف است.

نظر شما