شناسهٔ خبر: 45270949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهلت بیمه‌گری محصولات باغی و زراعی آذربایجان‌غربی تمدید شد

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:‌ مهلت بیمه گری محصولات باغی و تنه درختان در استان تا پایان بهمن و محصولات زراعی تا ۱۵ بهمن ماه جاری تمدید شد.

صاحب‌خبر -

رسول جلیلی روز شنبه در کارگروه ستاد بیمه کشاورزی آذربایجان غربی افزود: احتمال وقوع خسارت سرمازدگی و خشکسالی در برخی محصولات زراعی و باغی استان به علت کاهش بارشها وجود دارد و به همین علت، بیمه کردن محصولات توسط کشاورزان و بهره برداران ضروری است.

وی با اشاره به اینکه ۱۳۷ هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی آذربایجان غربی در سال زراعی گذشته تحت پوشش بیمه صندوق کشاورزی قرار گرفت، اضافه کرد: خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرایط جوی، همواره مقوله پوشش بیمه محصولات کشاورزی در منطقه را با اهمیت کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وارد شدن خسارت ۹ هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان گفت: این خسارت ها ناشی از حوادث غیر مترقبه در سال زراعی گذشته بود.

جلیلی با اشاره به وقوع سالانه حوادث و بلایای طبیعی و حادثه خیز بودن استان، اضافه کرد: در سال زراعی گذشته بیش از ۲۶۰ میلیارد ریال غرامت در بخش محصولات زراعی و باغی استان پرداخت شد که ۱۵۶ میلیارد ریال غرامت در بخش محصولات زراعی و بیش از ۱۰۴ میلیارد ریال غرامت به محصولات باغی استان تعلق گرفت.

وی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون نیز بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به دلیل کاهش بارندگی های پاییزه، وقوع سیل و عدم پوشش  مناسب برف و سرمازدگی به محصولات زراعی و باغی استان خسارت وارد شده است.

جلیلی اضافه کرد: صندوق بیمه کشاورزی با هدف حمایت از کشاورزان تاسیس شده و محصولات کشاورزی را در برابر هر گونه خطری از جمله سیل، تگرگ، یخبندان، سرمازدگی و خشکسالی و عدم پوشش برف به ۲ صورت عمومی و پایه و انفرادی بیمه می‌کند.

وی عدم تخصیص به موقع منابع مالی و اعتباری از طرف دولت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جبران بخشی از خسارت وارده به کشاورزان را یکی از چالش های مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بیمه کشاورزی در استان بیان کرد.

سالانه از ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بین ۱۵ تا ۲۵ درصد این اراضی تحت پوشش بیمه میرود.

آذربایجان غربی استانی با ۱۲۰ هزار هکتار باغ و ۶۵۰ تا ۷۰۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه خسارتهای بسیاری به بخش کشاورزی استان براثر حوادث وبلایای طبیعی وارد می شود.

نظر شما