شناسهٔ خبر: 45270069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

به سبب شوری آب در چند سال گذشته؛

دارایی از دست رفته ۳ هزار کشاورز آبادانی به آنان بازنگشت/ اشتغال ۶ هزار نفر در گرو ارائه مجوز پرورش دیگر آبزیان از سوی جهاد کشاورزی

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با اشاره به بروز شوری آب در چند سال گذشته و تاثیرات مخرب آن بر اراضی کشاورزی منطقه، گفت: در حال حاضر با حدود ۳ هزار کشاورزی مواجهیم که دارایی هایشان را از دست داده اند و هیچگاه این دارایی ها به آنها بازنگشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از آبادان، سید زین العابدین موسوی عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات آبزی پروری و کشاورزی که با حضور محمد رضا قدسی مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان ها وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل جهاد نصر در محل سرسرای اجتماعات فرمانداری ویژه آبادان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان آبادان، شهرستانی است که به رغم امکانات و دارایی های فعلی آن که می بینید دارای امکانات بسیار ویژه و ارزشمندی در پیش از جنگ تحمیلی بود که متاسفانه از نظرها غایب ماند.

وی با اشاره به صدمات وارده ناشی از جنگ تحمیلی به زیرساختهای شهری آبادان افزود: یکی از صدمات وارده به بخش کشاورزی و صید و صیادی بود که شاهد گله مندی فعالان این حوزه ها هستیم، تمام صیادان و تلاشگران حوزه آبزی پروری از وضعیت کنونی شان گلایه‌مندند.

وی اظهار کرد: به رغم وجود دو رودخانه ملی و بین المللی در آبادان که هیچ کجای ایران مانند آن نیستف شاهد نابودی اراضی کشاورزی و نخیلاتی هستیم که بخش هایی از آنها در زمان جنگ تحمیلی و بخشی دیگر در اثر شوری آب از بین رفته و تاکون احیاء نشده اند.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان تصریح کرد: اگر چه زمانی کشاورزی منطقه ما در استان خوزستان رتبه نخست را داشت اما اکنون وضعیت بسیار نگران‌کننده و اسفباری دارد، در حال حاضر با حدود سه هزار کشاورزی مواجیهم که تمام دارایی هایشان را از دست داده اند و هیچ گاه این دارایی‌ها به آنها بازنگشته است.

موسوی یادآور شد: امید می رود حضور مسئولان ملی در منطقه بتوانند خواسته ها و انتظارات مردم را برآورده کند.

وی با قدردانی از معاون وزیر جهاد کشاورزی به سبب حضورش در منطقه و بررسی موضوعات مبتلابه کشاورزان و صیادان، گفت: هزاران هکتار از مزارع پرورش میگو در منطقه دارای وضعیت نگران کننده ای هستند که اگر این مزارع فعال بودند به طور حتم مشکلات این بخش نیز بسیار اندک بود.

وی با بیان اینکه بیماری لکه سفید چند سالی است که مزارع پرورش میگو چوئبده از توابع آبادان را مبتلا و دچار رکود کرده است، افزود: اکنون که پرورش دهندگان میگو دچار مشکل شده اند چرا به آنان مجوز پرورش دیگر آبزیان داده نمی شود؟ به نظر می رسد بسیاری از کسانی که در این جا مسئولیت داشتند تحت عنوان ترک فعل در مورد این اراضی که دولت و نظام برای آنها هزینه کرد و اکنون بلاتکلیف و بلااستفاده رها شدند بایستی پاسخگو باشند که چرا وضعیت این مزارع به اینجا رسیده است؟ چرا باید به سبب عدم ارائه مجوز پرورش دیگر آبزیان در این منطقه،  تمامی امکانات بی نظیر و زمین ها در چوئبده بلا استفاده شوند، به طور حتم ارائه مجوز پرورش دیگر آبزیان علاوه بر ایجاد زمینه ی اشتغال برای بسیاری از افراد جویای کار، سبب درآمدزایی و توسعه اقتصادی در منطقه می‌شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از ما مسئولان در این زمینه کوتاهی کردیم و عذرخواهی ها هم دیگر اثر ندارد و به نتیجه نمی رسد، کسی بایستی برنامه و حرکتی را آغاز و مزارع را از وضعیت رکود کنونی خارج کند، بارها این مسئله را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتیم اما در نهایت نتیجه مطلوب حاصل نشد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان تصریح کرد: انتظار می‌رود مسئولان مشکلات مبتلا به کشاورزان و آبزی پروران منطقه را جدی بگیرند و اقدامات عملی و اجرایی برای حلشان انجام شود تا بیکاری بخش زیادی از مردم منطقه رفع شود.

موسوی یادآور شد: با فعال سازی و احیای مزارع پرورش آبزیان حدود ۶ هزار شغل ایجاد می شود لذا انتظارمان آنست که این موضوع به صورت حساس و جدید دنبال شود. آبادان قابلیت تبدیل شدن به پایلوت پرورش آبزیان مختلف را دارد.

وی گفت: متاسفانه بروز بیماری لکه سفید که چندین سال است دامنگیر پرورش دهندگان میگو چوئبده شده همچنان رکود دامنه داری را در این زمینهای سبب شده و لذا بایستی برای استفاده ی مطلوب و بهینه از امکانات موجود مجوز پرورش دیگر آبزیان ارائه شود.

وی افزود: امید می‌رود حضور مسئولان و توجه و اهمیت دادن آنان به مسائل اشاره شده سبب حصول نتیجه شود تا وضعیت جمع زیادی از فعالان حوزه آبزی پروری بهبود یابد.

46

نظر شما