شناسهٔ خبر: 45269764 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده مجلس: ساخت مجدد پلاسکو اقدامی غیرتمندانه بود

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خلال بازدید از ساختمان پلاسکو، ساخت مجدد آن را اقدامی غیرتمندانه خواند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، «اقبال شاکری»، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همراه علی‌محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ به منظور آگاهی از روند پیشرفت احداث ساختمان جدید پلاسکو از این ساختمان واقع در چهارراه جمهوری دیدن کرد.

وی با اشاره به حادثه پلاسکو در سال ۹۵ گفت: غم ازدست‌دادن آتش‌نشانان و هم‌وطنان در حادثه پلاسکو و لطمه کسبه همچنان در قلب ما باقی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از حادثه پلاسکو درس بگیریم، افزود: رسانه‌ها نیز باید کمک کنند تا به موضوع ایمنی به عنوان مطالبه عمومی بیشتر توجه شود.

شاکری پیامدهای حادثه پلاسکو را حول محور سه موضوع دسته‌بندی کرد و در تشریح این موضوعات گفت: پیگیری امور شهدا، کسبه و ساخت مجدد پلاسکو موضوعاتی بود که بعد از حادثه پلاسکو به‌طور هم‌زمان با آنها روبه‌رو بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، ساخت پلاسکو ظرف مدت دو سال را برآمده از غیرت و همت ایرانی دانست و ضمن قدردانی از شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازندگان و مشاوران مهندسی و همه کسانی که در ساخت پلاسکو حضور داشتند، گفت: برخلاف تصور برخی از افراد، ما از نظر نیروی انسانی، منابع و فناوری مشکلی نداریم؛ حال آنکه با خوداتکایی، بسیاری مشکلات حل‌شدنی است.

شاکری با تقدیر از رشادت‌ها و ایثارگری‌های آتش‌نشانان در این حادثه، حفظ ایمنی و به‌روزرسانی تجهیزات برای سازمان آتش‌نشانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای آنان برشمرد و ادامه داد: آنان نجات‌بخش‌اند، باید خودشان مجهز باشند و جانشان حفظ شود.

«علی سعادتی» شهردار منطقه ۱۲  نیز در این بازدید، عزم ملی را در التیام‌بخشی به درد فاجعه پلاسکو با توجه شرایط اجتماعی و انتظار افکار عمومی مؤثر دانست و با بیان اینکه از روزهای اول‌ حادثه، ‌مدیران و مسؤولان کشور از پروژه بازدید کردند، افزود: مسؤولان در بازدیدهایشان قول همکاری و مساعدت دادند و همه دستگاه‌ها به نوبه خود به یاری مجموعه بنیاد که متولی بازسازی ساختمان بود، آمدند.

وی، ساخت پلاسکو با اقلام و تجهیزات تولید داخل را افتخار مهندسی داخلی نامید و در مورد روند اخذ مجوز برای ساختمان پلاسکو تشریح کرد: ما در مرحله نخست، طرح و برنامه را به تصویب کمیسیون ماده پنج رساندیم؛ سپس برخی درخواست‌ها از ناحیه بنیاد در مورد این طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال و در نهایت مصوبه این شورا برای این پروژه اخذ شد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت وجود قوانین حمایتی در حوزه ایمنی یادآور شد: در مورد ساختمان پلاسکو تأییدیه ایمنی از آتش‌نشانی نظام مهندسی دریافت شده است؛ در واقع هرگز نباید موضوع ایمنی در هیچ کار و فعالیتی، مسأله‌ای فرعی تلقی شود.

سعادتی با اشاره به محدودیت‌های تخریب و نوسازی موجود در منطقه ۱۲ که به گفته وی، فضاهای تاریخی و حقوق مالک و مستأجر از جمله آنهاست و ابراز نگرانی از بافت فرسوده این منطقه هشدار داد: در روزهای عادی این منطقه میزبان یک میلیون و ۵۰۰ تا یک‌میلیون و ‌۷۰۰ نفر تردد است که این تعداد در شرایط پیک به دو میلیون نفر می‌رسد و بدیهی است در این شرایط، موضوع ایمنی در این منطقه، حساسیت بیشتری را طلب کند.

وی ادامه داد: از سال ۹۵ تاکنون یکهزار ساختمان در این منطقه شناسایی شده که بالقوه دچار خطر و حادثه بودند و از بین آنان یکصد ساختمان با سه شاخص تعداد نفرات در هر واحد ساعت، نوع اجناس و شبکه دسترسی بررسی شده‌اند که امیدوارم به‌زودی اقدامات اساسی و حمایت‌های قانونی لازم در مورد حفظ ایمنی در این ساختمان‌ها صورت گیرد.

ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ دچار حریق شد و فرو ریخت، در حال حاضر ساخت مجدد این ساختمان در مراحل پایانی است و به گفته پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان اردیبهشت ماه سال آتی به کسبه تحویل می شود.  

نظر شما