زیاد شدن تعداد وب سرویسها باعث شده است که حجم عظیمی از Request & Response به وجود آید که کنترل و مدیریت آنها کار بسیار سختی است. حال اگر یک خطا در این بین اتفاق بیفتد به صورت زنجیروار همه وب سرویسهایی که با هم در ارتباط هستند قطع یا مختل میشوند.
برای حل این مشکل مهم که بخش قابل توجهی از نیرو و توان فنی و مدیریتی سازمان را درگیر میکند راهکاری به نام گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) وجود دارد.
گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) چیست ؟
گذرگاه سرویس سازمانی یا ESB یک نوع معماری زیر ساخت سازمانی است و مجموعه ای از قوانین و اصول برای ادغام سرویسهای متعدد بایکدیگر را در زیرساختی BUS مانند مشخص کرده است. مفهوم اصلی معماری ESB این است که شما با قرار دادن یک گذرگاه ارتباطی (BUS) بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده ، سرویسهای مختلف را ادغام می کنید و سپس هر سرویس را قادر می سازید تا با BUS صحبت کند. ESB سیستم ها را از یکدیگر جدا می کند و به آنها امکان می دهد بدون وابستگی یا شناخت سیستمهای دیگر در گذرگاه ارتباط برقرار کنند.
ESB یا گذرگاه خدمات سازمانی چگونه به سازمان شما کمک میکند؟
طبق نظر کارشناسان ارشد حوزه معماری زیر ساخت سازمانی، وقتی یک سازمان یا شرکت، گذرگاه خدمات سازمانی یا همان ESB را پیاده سازی میکند مجموعهای از راهکارها، سرویسها و ابزارها مدیریتی و نظارتی در اختیارش قرار میگیرید که باعث میشود که خطاها و ضررهای مالی و اتلاف زمان کاهش یافته و صرفهجوییهای چشمگیری در سازمان به وجود آید.
مشکلات مدیریتی که با ESB حل می شوند
مدیریت متمرکز کلیه سرویسهای سازمان
امکان تعریف کلیه قوانین، عملکردها و ارتباطات وب سرویسهای سازمان و سرویس گیرندگان داخلی و خارجی
ارائه ابزارهای نظارتی برای کنترل ارتباطات وب سرویسهای سازمان
ارائه ابزارهای دریافت دادههای وب سرویس برای بررسی دقیق
ارائه ابزارهای تحلیل داده برای مشخص شدن راندمان وب سرویسها و بخشهای مختلف
امکان جلوگیری سیستمی از رفتارهای خلاف قوانین سازمان
ارائه ابزار مشاهده بالا بودن (فعال بودن) سرویس به صورت آنلاین
تسهیل مدیریت پروتکلهای مختلف دسترسی به وب سرویسها
مشکلات برنامه نویسی که با ESB حل می شوند
عدم نیاز به نیروهای فنی سطح بالا برای هر عیب یابی یا رفع عیوب در سیستم
تشخیص دقیق خطا و دلیل ایجاد آن که باعث کاهش مجادله بین نیروهای فنی سازمان و توسعه دهندگان خارج سازمان میشود
ارائه محیط تست وبسرویس برای اطمینان از صحت و نحوهی عملکرد وبسرویس
استانداردسازی پروتکل ارتباطی وب سرویسهای سازمان
تسهیل تبدیل سرویسهای Soap به Rest
امکان توسعه وب سرویسهای قدیمی سازمان بدون کد نویسی
ارائه پنل شناسنامه وب سرویسهای سازمان
مشکلات مالی که با ESB حل می شوند
جلوگیری از قطع شدن درآمدهای جاری وب سرویسها به واسطه عدم قطع شدن سیستمها
جلوگیری از پرداخت هزینههای خسارت بابت قطع شدن وب سرویسها
جلوگیری از پرداخت هزینههای مازاد برای عیب یابی و رفع عیب
کاهش نیاز به نیروهای فنی با حقوق و مزایایی بالا
مشکلات عمومی که با ESB حل می شوند
امکان پیش گیری از وقوع قطعی وب سرویسهای سازمان
تسهیل فرایند توزیع بار، بر روی وب سرویسها
امکان استفاده یا توسعه وب سرویسهای قدیمی سازمان بعلت نبود نیروی فنی یا نداشتن دانش مناسب
رضایت عمومی بعلت کاهش قطعی وب سرویسها
امکان بالا بردن سطح امنیتی ارتباطات وب سرویسهای قدیمی
کدام سازمانها باید از گذرگاه سرویس سازمانی استفاده کنند ؟
سازمانهایی که تعداد وب سرویسهای شان زیاد باشد نظیر انواع بانکها و موسسات مالی و اعتباری
سازمانهایی که تعداد زیر مجموعه های شان زیاد باشد نظیر وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
سازمانهایی که یک یا چند وب سرویس با اهمیت و استراتژیک داشته باشند نظیر سازمان بورس و اوراق بهادار ، سازمان هواپیمایی کشوری ، ستاد برگزاری انتخابات
سازمانهایی که از طریق وب سرویسهای خود کسب درآمد میکند نظیر شرکت همراه اول و ایرانسل
سازمانهایی که ارتباط دائم وب سرویس بین سرویس دهنده و سرویس گیرندگان برایش با اهمیت باشد نظیر برقراری ارتباط دفاتر پخش فروشگاههای زنجیرهای با فروشگاهها یا سازمان گمرک با نهادهای نظارتی
هر مدیری در هر سازمانی میتواند با یک بررسی اجمالی متوجه شود که چقدر به زیرساخت ESB و سرویسهایی که میدهد نیاز دارند تا با کمک آن بتواند هم مشکلات فنی معماری زیر ساخت سازمان را مرتفع کند و هم با صرفه جویی هایی مالی که پس از پیاده سازی آن اتفاق میافتد، از هدر رفت منابع مالی سازمان جلوگیری کند.
نظر شما