شناسهٔ خبر: 45269311 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عرصه را برای فوتبالی‌ها تنگ کرده‌اند

تهران- ایرناپلاس- در بین فوتبالی‌ها و آنهایی که سابقه خوبی در فوتبال ایران داشته‌اند، در سال‌های اخیر منتقد سیستم مدیریت فدراسیون فوتبال بوده‌اند، نادر فریادشیران نیز یکی از همین منتقدان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، مربی سابق تیم ملی فوتبال ایران بر این عقیده بوده که مشکلات امروز فوتبال ایران نتیجه مدیریتی است که علی کفاشیان و مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال داشته‌اند.

نادر فریادشیران در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «درباره انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، پیش از هر چیزی، به چند نکته اشاره‌ کنم. فدراسیون فوتبال و هیأت‌رئیسه آن، حتی شاید خود وزارت ورزش علاقه‌ای نداشتند که اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران تغییر کند. اگر تمایل داشتند، چرا در ۱۲ سال گذشته از زمان آقایان کفاشیان و تاج تا همین اواخر، کاری برای تغییر اساسنامه انجام ندادند؟

نزدیک به سه دوره انتخاب فدراسیون فوتبال را با همان اساسنامه‌ای که نه مورد تائید «فیفا» و نه «ای‌اف‌سی» بوده آقایان کار خودشان را انجام داده‌اند. تعجب من از سازمان بازرسی و از نهادهای نظارتی بویژه نماینده‌های مجلس است که در ظاهر در بسیاری از موارد سینه‌ سپر کرده   می‌گویند ما حامی مردم و نماینده مردم هستیم اما آنجا که حقی از فوتبال پایمال می‌شود، خبری از آنها نیست به جز چند نماینده.

چرا هشت نفر امضاء کردند
دروازه‌بان اسبق تیم ملی کشورمان افزود: «‌از نظر من، رفتن آقای تاج یک نوع فریب بود و داستان اینگونه بود که برود و بعد بگویند بیا و استعفاء بده! اکنون هم همین طور است؛ اگر نهادهای نظارتی به آقای کفاشیان اجازه دهند، ایشان دوباره می‌آید و قطع یقین اینها باز هم رأی دارند!
آنها همان افرادی هستند که قرارداد آقای ویلموتس را هشت قبضه کردند نه دو قبضه؛ قرارداد منعقده بین رئیس یا دبیر فدراسیون با مربی تیم ملی برای دریافت مطالبات طرفین، قانونی، قابل استناد و حقوقی است. چرا هشت نفر از اعضای هیأت‌رئیسه می‌آیند این قرارداد را امضاء می‌کنند؟ یکبار گفتم و باز هم تاکید می‌کنم یک مشکلی وجود داشته که به این شکل هشت نفر پای آن را امضاء کردند. چنین چیزی که تاکنون در تاریخ فوتبال کشورمان سابقه نداشته است!»

فوتبالی‌ها بدون لابی موفق نمی‌شوند
دروازه‌بان اسبق تیم‌های راه آهن، برق شیراز، شاهین و استقلال گفت: «پیش از این نیز در مطلبی تاکید کردم فوتبالیست‌ها شجاعت به خرج دادند که وارد انتخابات شدند. به این دلیل می‌گویم شانسی ندارند که خودم قبلاً در فدراسیون‌های هندبال و تیرکمان و ... مسئولیت‌هایی داشته‌ام. مدیریت در واقع انتخابات و سیستم اداره انتخابات را می‌دانم چگونه است.
زمان قدیم، رئیس سازمان تربیت‌بدنی یا معاون رئیس‌جمهوری براساس شناختی که داشت، خمستقیم با آن فرد صحبت و حکم ابلاغ می‌داد. آن زمان بسیار بهتر از این مجامع بود که حالا با لابی‌گری انتخاب شوند. می‌خواهم بگویم وقتی یک چنین سیستمی فوتبال ما را اداره می‌کند، طبیعی است فوتبالیست‌ها در این فضا، محلی از اعراب ندارند.

اگر از بدنه فوتبال، فوتبالیست‌های نامی مانند آقایان کریمی و مهدوی‌کیا وارد می‌شوند به طور قطع تغییر و تحولاتی در فوتبال رخ خواهد داد. آقای شرفی اشاره‌ کردند به حضور آقایان دادکان و مایلی‌کهن؛ اینها تجربه مدیریتی دارند مثل خیلی از دوستان که تجربه مدیریت در بسیاری از جاهای دیگر دارند، قطعاً می‌توانند موثرتر از اینها باشند.
آنقدر عرصه را برای  فوتبالی‌ها تنگ کرده‌اند که اصلاً کسی رغبت نمی‌کند به سمت فدراسیون فوتبال برود، چون آنقدر مشکلات و مسائل در بخش داوری، آموزش، در تیم‌های پایه تا در بخش بانوان، ساحلی، فوتسال و ... وجود دارد که صدای همه درآمده و همه نیز این مشکلات را می‌دانند و می‌گویند تا ببینیم چه می‌شود؟ فقط امیدواری می‌دهند!»

وعده‌های پوچ به کانون مربیان
فریادشیران تصریح کرد: «همین کانون مربیان ایران که حداقل پنج سال عضو هیأت‌مدیره آن هستم در همه دوران به ما وعده دادند به بزودی انجام می‌شود. دوستان ساده ما پیش آقای تاج و کفاشیان رفتند و حتی پیش آقایان نبی و بهاروند هم؛ هیچکدام از آقایان کاری نکردند و وعده دادند.
بدترین وعده‌شان هم همین اساسنامه بود چطور اتحادیه فوتبال را آوردید؟ کانون مربیان و داوران را هم می‌آوردید؛ دلشان نمی‌خواهد چون می‌گویند اگر اینها بیاییند صدایشان شنیده می‌شود و در نتیجه ممکن است تاج و تختی که ما برای خود درست کرده‌ایم را از بین ببرند. معتقدم آقایان مایلی‌کهن و دادکان و همین طور کریمی و مهدوی‌کیا هم ورود کنند، شانسی ندارند، چون سیستمی حاکم هست که برای خودشان درست کرده‌اند. آرزو می‌کنم رئیسان هیأت‌ها، مدیران تیم‌ها، به آنچه که حق فوتبال است به آقایان کریمی و مهدوی‌کیا رأی دهند اما یقین بدانید آقای بهاروند و کیومرث هاشمی بالاترین شانس را دارند.
امیدوارم این تجربه‌ای باشد که در همین دوره حتی اگر آقای کریمی رأی نیاورد، درس عبرتی باشد برای همیشه تاریخ که آقایان غیرفوتبالی خود را وابسته جریان‌ها کرده‌ و صاحب پست و مقام‌ شده‌اند. چهار سال دیگر باز هم صبر می‌کنیم تا این سیستمی که مطمئنم رأی می‌آورند، حاکم باشند اما بعد از آن، کسی که رزومه فوتبالی ندارد، وارد انتخابات نشود.

نظر شما