شناسهٔ خبر: 45267979 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

فواید بی نظیر لبو + فیلم

سلامت رکنا : لبو که اکنون به وفور یافت می شود خواص بی شماری دارد.

صاحب‌خبر -

لبو غالباً در سواحل اروپایی و آسیایی یافت می‌شد و تا قبل از اینکه یونانی‌ها به کاشت لبو بپردازند، فقط برگ لبو خورده می‌شد. بعد از دهه اول 1400 میلادی، مصرف لبو در غذاهای انگلیسی رواج یافت. لبو انرژی کمی دارد.

به گزارش رکنا ، لبو غالباً در سواحل اروپایی و آسیایی یافت می‌شد و تا قبل از اینکه یونانی‌ها به کاشت لبو بپردازند، فقط برگ لبو خورده می‌شد. بعد از دهه اول 1400 میلادی، مصرف لبو در غذاهای انگلیسی رواج یافت. لبو انرژی کمی دارد، و فرم خام آن منبع عالی فولات است، ضمن آنکه تامین کننده مقادیری آهن نیز می‌باشد.

چه مقدار مصرف کنیم؟

وزن سه لبوی پخته شده کوچک حدود 105 گرم است که این مقدار حدود 53% از فولات مورد نیاز روزانه توصیه شده بدن را تامین می‌کند.

انتخاب و نگهداری

همواره از لبو‌های سفت، تازه و کاملا قرمز استفاده کنید.لبو‌های کوچک‌ معمولا تُرد‌تر هستند.

لبو را می‌توان به مدت 4 تا 5 روز در یخچال نگهداری کرد.

طرز تهیه و مصرف

لبو را به خوبی بشویید و مراقب باشید که در این مرحله پوست آن کنده نشود. لبو را می‌توان به صورت پخته، کبابی و آب پز مصرف نمود. هنگام پخت آب پز می توانید یک قاشق غذا خوری نمک به یک کیلو گرم لبو بیفزایید.

لبو را می‌توان به صورت سرد در سالاد و پخته در سوپ مصرف نمود.

برگ لبو را می‌توان مانند برگ اسفناج پخت و مصرف نمود. طریقه طبخ لبو بر اثربخشی مواد مغذی آن موثر است.

مصارف سنتی

یونانی‌ها و رومیان باستان از لبو برای کاهش تب استفاده می‌کردند. مدت‌هاست که خاصیت تصفیه کنندگی لبو توسط درمان گران گیاهی شناخته شده است. ضمنا معتقدند که لبو باعث تحریک کبد، کلیه، مثانه، طحال، روده و تحریک سیستم لنفاوی می‌شود.

همچنین سیستم ایمنی را در مبارزه با ویروس‌ها تقویت می‌کند. در طب چینی لبو را برای تقویت عملکرد قلب و آرام کردن روح، تصفیه خون، درمان کم کاری کبد موثر می دانند. همچنین لبو برای تنظیم هورمون‌ها در دوران یائسگی زنان استفاده می‌شود.

نقص لوله عصبی (Spina bifida)

زنان باردار و زنانی که قصد بارداری دارند باید دریافت فولات خود را از طریق دریافت مکمل اسید فولیک و غذاهای غنی از فولات، نظیر لبو افزایش دهند. دریافت فولات به مقدار کافی باعث کاهش خطر تولد نوزادان با نقص لوله عصبی می‌شود. فرایند طبخ باعث کاهش مقدار فولات موجود در لبو می‌شود.

اما از آنجایی که بعد از فرایند طبخ هر 100 گرم لبو می‌تواند تا 110 میکروگرم فولات را تامین ‌کند، بنابراین لبوی پخته نیز به عنوان یکی از غنی‌ترین منابع فولات برای انسان محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که در ‌ترشی لبو تقریباً تمامی فولات موجود در لبو از بین می‌رود.

بیماری قلبی

از آنجایی که مقدار اسید فولیک موجود در لبو بسیار بالاست، این سبزی می‌تواند در کاهش خطر بیماری قلبی عروقی بسیار مفید باشد. در واقع دریافت کافی فولات باعث کاهش سطح هموسیستئین، که از عوامل خطر ابتلا به بیمار‌ی‌های قلبی عروقی است، می‌گردد.

افزایش سطح کلسترول خون

لبو دارای فیبر محلولی است که به کاهش سطح کلسترولLDLکمک می‌کند. درضمن کاروتنوئیدها و فلاونوئید‌های موجود در لبو نیز از تشکیل کلسترول LDL و تخریب دیواره سرخرگ‌ها که به دنبال اکسیداسیون رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود جلوگیری می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت که مصرف لبو در کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سکته قلبی مؤثر است.

تخلیه ذخایر عضلانی

از آنجا که نمایه گلیسمی (GI) لبو 64 است، بنابراین به سرعت هضم و جذب جریان خون می‌شود و قندِ خون را بلافاصله افزایش می‌دهد. از این رو، لبو از جمله مواد غذایی است که برای ورزشکاران بعد از انجام تمرینات سنگین ورزشی و به منظور تامین ذخیره انرژی عضلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسیار مناسب است. ارزش غذایی لبوی پخته در سوپ و یا‌ ترشی لبو تفاوتی با انواع آب پز و کبابی شده ندارد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
5 0

نظر شما