شناسهٔ خبر: 45267331 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

چرا بایدن برای لغو تحریم‌های ضدایرانی فرمان اجرایی صادر نکرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی خیابان انقلاب یادداشتی از عبدالرضا هادی زاده فعال رسانه ای‌ را منتشر کرد.

جوبایدن بر صندلی قدرت تکیه زد و در ساعات ابتدایی شروع به کار خود ۱۷ فرمان اجرایی صادر کرد. فرمان‌هایی که مهر بطلان به تعداد زیادی از تصمیمات جنجالی دولت دونالد ترامپ بود. به عنوان نمونه او بازگشت به توافق پاریس، برداشتن ممنوعیت ورود به آمریکا و پایان وضعیت اضطراری در مرزهای آمریکا و مکزیک را اعلام کرد تا نشان دهد مسیر رئیس‌جمهور سابق را نخواهد رفت.

 اما این پیرمرد ساکن کاخ سفید برخلاف دیگر روسای جمهور آمریکا در اولین نطق خود به پرونده ایران اشاره‌ای نکرد و نشان داد که به قول بلومبرگ، برای دولت جدید این کشور، ایران و غرب آسیا اولویت کمتری دارد.

 بایدن که در روز اول حاکمیت خود، بسیاری از تصمیمات ترامپ را از بین برده، نه تنها در قبال خروج از برجام و اعمال صدها تحریم ضدایرانی و غیرقانونی دولت قبل تصمیمی برای اصلاح رفتار آمریکا نگرفته که حتی مشاوران او همان مسیر ترامپ را به عنوان راهبرد دولت جدید آمریکا در برابر ایران تشریح کرده‌اند.

 این اتفاق سنگ محکی‌ بر این گذاره معروف دولتمردان است که دشمنی‌های آمریکا با ایران را همواره به رفتار خصومت‌آمیز دونالد ترامپ تقلیل داده‌اند.

 ظریف بارها خروج از برجام را مانند خروج ترامپ از سایر موافقت‌نامه‌های بین‌المللی معرفی کرده و با انکار ضعف ساختاری برجام و دشمنی‌های بنیادین آمریکا با ایران، دولت ترامپ را یک استثنا در این اقدامات خصمانه تحلیل نموده است. خوشحالی فراوان رئیس جمهور روحانی از پایان دولت ترامپ نیز در همین راستا ارزیابی می‌شود.

 بایدن به هر موافقت‌نامه‌ای با چرخاندن یک خودکار بازگردد؛ اما دشمنی و کینه‌ورزی با ایران یک استثنای بزرگ است و او برای امضای فرمان‌های اجرایی در لغو تحریم‌های غیرمشروع علیه ایران تصمیم مثبتی ندارد.

نقض عهد برجامی و وضع تحریم‌های فراوان، ارتباطی با سیاست‌های خاص یک دولت و یکجانبه‌گرایی ترامپ نداشته است. چرا که بایدن که از منتقدان یکجانبه‌گرایی مدنظر رئیس جمهور سابق آمریکاست، نه به دنبال لغو ۸۰۲ تحریم وضع شده در دولت اوباماست و نه درصدد لغو ۷۵۱ تحریم دوره ترامپ و بازگشت به برجام!

 این اولین بار نیست که تحلیل دستگاه دیپلماسی دولت روحانی با شدت زیادی اشتباه از آب درآمده است. جواد ظریف قبلا نیز با این تحلیل که آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود عمق اشتباه محاسباتی و انحراف دستگاه تحلیلی وزارت خارجه را نشان داده بود. او حتی در تحلیل‌های خود تلویحا پیروز انتخابات ۲۰۲۰ را هم دونالد ترامپ می‌دانست.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما