شناسهٔ خبر: 45266427 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمادگی و سرعت رمز امدادرسانی موفق در توفان و برف خراسان رضوی

مشهد-ایرنا- روز دوم بهمن ماه سامانه‌ای بارشی وارد خراسان رضوی شد که هواشناسی این استان هشدار ورودش را داده بود و بر همین اساس دستگاههای امدادرسان با مدیریت و ساماندهی نیروها بر محور ۲ اصل آمادگی و سرعت از وقوع حوادث تلخ جلوگیری کردند و عملکرد خوبی از خود به جا گذاشتند.

صاحب‌خبر -

مهمترین اصل در مدیریت بحران آمادگی است که اگر چاشنی سرعت نیز به آن افزوده شود می‌توان امیدوار بود که بهترین عملکرد ممکن از سوی دستگاههای امدادرسان انجام شده است و کمترین آسیب ناشی از وقوع یک بحران و حادثه طبیعی رخ می‌دهد.

در پی صدور اطلاعیه اداره کل هواشناسی خراسان رضوی مبنی بر اعلام وضعیت نارنجی با ورود سامانه بارشی جدید و کاهش ۱۵ درجه‌ای هوای این استان، دستگاههای امدادی از جمله هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس ۱۱۵ با کسب آمادگی، تجهیز و اعلام آماده‌باش به نیروهای خود سعی در مدیریت هرچه مطلوبتر وضعیت پیش رو کردند.

اگرچه ورود چنین سامانه بارشی به همراه توفان کم سابقه آن در مشهد درسهای فراوانی را به همراه داشت که از آن جمله آسیب‌شناسی چرایی ۳۵ سقوط است اما آمادگی نیروها در امدارسانی به موقع و البته هوشیاری مردم در رعایت نکات ایمنی موجب شد تا حادثه تلخی در این رابطه رقم نخورد.

به گفته کارشناسان و صاحبنظران آموزش عمومی نیز از مهمترین اصول در پیشگیری و کاهش آسیبها و تبعات ناشی وقوع حوادث طبیعی و غیرمترقبه است که باید جدی گرفته شود.

مسدود شدن جاده‌ها، سقوط اجسام، درختها  و داربستها بر اثر سرعت بالای وزش باد، مسدودشدن جاده‌های مواصلاتی، در راه‌ماندن بیش از صدها مسافر در موج بارش و سرمای هوا و البته تصادفات تنها بخشهایی از حوادث رقم خورده طی ۲ روز گذشته در مشهد و محورهای استان خراسان رضوی بوده است.

امدادرسانی به ۱۰۷۰ حادثه دیده برف و کولاک

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی با بیان این که از صبح پنجشنبه هفته گذشته با توجه به اعلام هشدار هواشناسی استان نیروهای امدادی هلال احمر در سراسر محورهای مواصلاتی در حالت آمادگی کامل قرار داشتند افزود: با توجه به اینکه طرح امداد و نجات زمستانه نیز از اواخر آذرماه امسال در استان آغاز شده میزان و کیفیت تجهیزات امدادی نیز در ۳۱ پایگاه امدادی در بالاترین و عالی‌ترین سطح ممکن قرار داشت و آمادگی نیروها در بهترین سطح بود.

غلامرضا صیادی افزود: به هزار و ۷۰ نفر گرفتار در برف و کولاک طی ۲ روز گذشته در این استان توسط نیروهای امدادگر و نجاتگر هلال احمر استان امدادرسانی شده است.

وی ادامه داد: این میزان امدادرسانی از عصر دوم بهمن ماه تا صبح امروز در محورها و جاده‌های خراسان رضوی ارائه شده است.

او اظهار کرد: طی این مدت ۶۷۳ نفر به صورت اضطراری اسکان داده شدند که بیشترین شمار اسکان  در محور مشهد به تربت‌حیدریه صورت گرفته است.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: طی این مدت نیروهای امدادگر هلال‌احمر به ۳۹۷ نفر در قالب رهاسازی ۹۶ دستگاه خودروی گرفتار دربرف و کولاکامدادرسانی کردند.

صیادی افزود: بیشترین حجم نیروهای هلال احمر در قالب ۲۹ تیم عملیاتی به استعداد ۱۳۴ امدادگر و نجاتگر هلال احمر در محورهای مشهد به تربت حیدریه و برعکس، مشهد به نیشابور و برعکس، سرخس به مشهد و نیز در جاده نقاب و جوین مشغول امدادرسانی بودند.

وی ادامه داد: امدادرسانی به همراه ۹ دستگاه آمبولانس و ۱۳ دستگاه سایرخودروهای امدادی انجام شده است.

معاون امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی گفت: برای حمایت از مسافران اسکان‌یافته ۱۲۵ بسته غذایی ۲۴ ساعته و نیز پتو توزیع شده است.

وقوع ١٣٦ حادثه در پی توفان مشهد

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد هم گفت: ١٣٦ حادثه در پی وزش شدید باد و توفان در این کلانشهر از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه منجر به عملیات توسط آتش نشانان شد.

آتشپاد مسعود ظهوریان افزود: در این راستا ٢٢ مورد ایمن‌سازی دیوار، ٣٥ مورد ایمن‌سازی اسکلت ساختمان، ٩ مورد بازدید ساختمان، ٤٤ مورد جلوگیری از احتمال سقوط اجسام، نما و ایمن‌سازی اجسام معلق انجام شد و ٢٦ حادثه سقوط درخت روی کابل برق، خودرو و دیوار منازل روی داد که توسط آتش‌نشانان ایمن‌سازی شد.

وی ادامه داد: همچنین طی این مدت آتش‌نشانان چندین ماموریت در زمینه نجات افراد محبوس شده در داخل آسانسور به دلیل قطع برق در اقصی نقاط شهر مشهد انجام دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی مشهد گفت: این حوادث تلفات جانی در پی نداشت.

آمادگی عامل امدادرسانی سریع

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد نیز گفت: قبل از شروع توفان و با توجه به اعلام هشدار هواشناسی تمامی ۵۰ ایستگاه آتش نشانی مشهد با حضور ۴۵۰ آتش نشان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند که با تجهیزات و لوازم مرتبط با امداد در زمان سقوط اجسام کاملا تجهیز شده بودند.

آتشپاد دوم مهدی رضایی افزود: طی این مدت بیشتر تماسهای مردمی با سامانه ۱۲۵ آتش نشانی شامل سقوط درخت، اشیاء، اجسام، داربست و ریزش دیوار بود که خوشبختانه همکاران ما در کوتاهترین زمین ممکن با توجه به تعدد گزارشات، خود را به محل رسانده‌اند.

وی با بیان این که زمان استاندارد برای رسیدن به محل حادثه اعلامی از زمان تماس شهروندان با آتش نشانی حدود چهار دقیقه است  ادامه داد: با توجه به تعدد حوادث و گزارشات این زمانی اندکی افزایش یافته بود اما خوشبختانه سرعت همکاران ما موجب شد در کوتاهترین زمان بتوانند خود را به محل حادثه برسانند.

شدت کولاک و یخ‌بندان عامل مسدودی چندین جاده

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی هم گفت: شدت کولاک و یخ‌بندان به خصوص طی روز پنجشنبه عصر تا صبح روز جمعه به حدی بودکه همه راههای ارتباطی شهرستان کلات با درگز و مشهد برای چندین ساعت قطع شد.

ابراهیم نصری افزود:طی این مدت بارش برف در حوزه ادارات راهداری قوچان، درگز، کلات و چناران گزارش شده است و کولاک برف نیز در مسیرهای مشهد-کلات، مشهد-سرخس، مشهد-فریمان و بزرگراه‌های باغچه -تربت حیدریه و باغچه - نیشابور موجب کاهش دید رانندگان و لغزندگی سطح جاده‌ها شده بود.

وی ادامه داد: به واسطه برف و کولاک شدید، رفت و آمد در جاده‌های قوچان-باجگیران، قوچان-درگز، باغچه -تربت حیدریه، باغچه- نیشابور، سبزوار- اسفراین و نیشابور- فیروزه نیز طی پنجشنبه شب و جمعه صبح تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر بود.

سرعت وزش باد ۸۶ کیلومتر درساعت 

کارشناس پیش بین اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هم گفت: در فعالیت این سامانه که بیش از بارش، وزش باد در آن بسیار فراوان بود بیشترین وزش باد در شهرستان بینالود با ۸۶ کیلومتر در ساعت گزارش شد.

زهرا آهنگرزاده ادامه داد: سرعت وزش باد در فرودگاه مشهد نیز تا ۵۸ کیلومتر در ساعت ثبت شده است اما بعد از شهرستان بینالود در ایستگاه‌های سبزوار ، گناباد ، تربت‌جام و بجستان سرعت وزش باد به بالای ۷۰ کیلومتر در ساعت هم رسید.

این کارشناس گفت: همچنین بیشترین میزان بارش برف در قالب فعالیت این سامانه در شهرستان سرخس با ۲.۷ متر و سپس در قوچان با ۲.۶ متر گزارش شده است.

وی با اشاره به افت شدید دما طی ۲ روز فعالیت این سامانه در خراسان رضوی گفت: کمترین دما طی چند شب گذشته دیشب در شهرستان قوچان با ۱۵ زیر صفر بوده است و به طور کلی همه شهرهای استان شب گذشته دمای زیر صفر را تجربه کرده‌اند.

آهنگرزاده افزود: از مجموع ۳۰ ایستگاه هواشناسی استان خراسان رضوی، نشانگر ۱۰ ایستگاه، دمای کمتر از ۱۰ درجه زیر صفر را ثبت کرده‌اند.

نظر شما