شناسهٔ خبر: 45266359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مجوز ساخت‌وساز خارج از محدوده روستایی استان مرکزی تنها به طرح‌های گردشگری اعطا می‌شود

گروه استان‌ها ــ معاون عمرانی استاندار مرکزی گفت: در هیچ زمینه‌ای خارج از محدوده روستا اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم و فقط در حوزه گردشگری در خارج از محدوده مجوز داده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی زندیه‌وکیلی ظهر امروز در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با اشاره به عدم تمایل به طرح‌های متکی به وام اظهار داشت: علی‌رغم اینکه علاقه به گسترش طرح‌ها داریم اما تمایل نداریم پروژه‌ای آغاز شود که بخش زیادی از آن متکی به وام باشد بلکه سرمایه‌گذار باید اعتبار لازم برای اجرای طرح مورد نظر خود را داشته باشد، برخی از افراد دارای زمین‌های بی‌ارزش هستند که با مجوزهای صادره این زمین‌ها را با ارزش می‌کنیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی افزود: در روستای نظم‌آباد شهرستان اراک باید محدودیت‌هایی اعمال و نظارت‌های بیشتری انجام شود، در هیچ زمینه‌ای خارج از محدوده روستا اجازه ساخت و ساز نمی‌دهیم و فقط در حوزه گردشگری در خارج از محدوده مجوز داده می‌شود که این امر سبب شده تا تمام تقاضاها به سمت طرح‌های گردشگری برود بنابراین در این راستا باید از روند کاری پروژه‌ها اعتبارسنجی لازم انجام شود.

رویکرد استان مرکزی نسبت به خنداب را باید تغییر داد

حمیدرضا نوازنی، مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی هم در این جلسه با اشاره به اهمیت طرح‌های گردشگری گفت: شهرستان خنداب ظرفیت طبیعی بسیار بالایی دارد اما متاسفانه فقیرترین شهرستان از نظر خدمات تفریحی است.

وی افزود: قطعا درصورتی که ظرفیت شهرستان خنداب در محل دیگری قرار داشت وضعیت متفاوت‌تر بود، بنابراین باید رویکردمان نسبت به خنداب را تغییر دهیم تا شاهد پیشرفت بیشتری در این منطقه باشیم.

خنداب جزو 31 شهرستان کمتر توسعه‌یافته است

حسن خزایی‌پور، فرماندار خنداب هم در این جلسه با اشاره به اهمیت شهرستان خنداب گفت: طی چند سال اخیر در شهرستان خنداب هیچ‌گونه طرح سرمایه‌گذاری انجام نشده و جزو 31 شهرستان کمتر توسعه‌یافته است و قطعا طرح‌هایی اعم از هتل 3 ستاره می‌تواند به توسعه‌یافتگی شهرستان کمک کند.

به گزارش تسنیم، در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی 21 پروژه گردشگری اعم از 3 مورد هتل سه ستاره، 3 طرح بوم‌گردی، 5 سفره‌خانه، 5 مجتمع بین راهی، هتل آپارتمان و غیره مورد بررسی قرار گرفت.

نخستین طرح هتل 3 ستاره در روستای گوره زار واقع در شهرستان خنداب با حجم سرمایه گذاری 511 میلیارد ریال و با تعداد اشتغال 30 نفر بود که این هتل دارای استانداردهای هتل 3 ستاره است.

دومین طرح، هتل یک ستاره در شهرستان تفرش در روستای کهک با حجم سرمایه‌گذاری 8 میلیارد ریال با اشتغالزایی برای 5 نفر است که این طرح هم تصویب شد و سومین طرح مطرح شده در این جلسه احداث اقامتگاه بوم‌گردی با حجم سرمایه‌گذاری 13 میلیارد ریال و با تعداد اشتغال 3 نفر بود که منابع لازم برای آن از سوی سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

چهارمین طرح احداث مجتمع گردشگری در کمربندی ساوه- همدان، جاده سد الغدیر-شهرستان تفرش با حجم سرمایه‌گذاری 143 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 22 نفر است که منابع مالی آن کاملا از سوی سرمایه‌گذار تامین می‌شود.

احداث سفره‌خانه سنتی در شهرستان ساوه روستای بالقلو با حجم سرمایه‌گذاری 41 میلیارد ریال و با تعداد اشتغال 14 نفر پنجمین طرح مورد بررسی در این کارگروه بود که این طرح از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

از دیگر طرح‌های مورد بررسی در این کارگروه امی‌توان به مجتمع گردشگری عمومی در شهرستان ساوه با حجم سرمایه‌گذاری 46 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 21 نفر و تاسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی با حجم سرمایه‌گذاری 978 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 140 نفر اشاره کرد.

طرح دیگر مورد بررسی در این جلسه، احداث اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان زرندیه با حجم سرمایه‌گذاری 10 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 4 نفر بود، احداث سفره‌خانه سنتی در شهرستان دلیجان با حجم سرمایه‌گذاری 15 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 6 نفر هم از جمله طرح‌های امروز بود.

در کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی طرح های دیگری اعم از احداث مجتمع گردشگری در شهرستان دلیجان روستای راونج با سرمایه‌گذاری 317 میلیارد ریال و اشتغال 39 نفر، احداث مجتمع گردشگری در شهرستان محلات با حجم سرمایه‌گذاری 87 میلیارد ریال با اشتغال 24 نفر، احداث مجتمع گردشگری در شهرستان محلات با حجم سرمایه‌گذاری 104 میلیارد ریال با اشتغال 24 نفر، احداث مجتمع گردشگری در شهرستان محلات در روستای آب‌دنبه با حجم سرمایه‌گذاری 210 میلیارد ریال و اشتغال 24 نفر هم مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

 احداث مرکز تفریحی و سرگرمی گردشگری در شهرستان خمین روستای ریحان با حجم سرمایه‌گذاری 41 میلیارد ریال با اشتغال 17 نفر، احداث مجتمع گردشگری عمومی واقع در میدان فراهان اراک با حجم سرمایه‌گذاری 74 میلیارد ریال و اشتغال 14 نفر که این طرح به تصویب نرسید هم از دیگر طرح‌های مورد بحث در جلسه امروز بود.

احداث هتل 3 ستاره در شهرستان اراک روستای نظم‌آباد با حجم سرمایه‌گذاری 56 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 14 نفر، احداث سفره‌خانه سنتی در شهرستان اراک روستای نظم‌آباد با حجم سرمایه‌گذاری 24 میلیارد ریال و اشتغال 6 نفر، احداث هتل آپارتمان در شهرستان اراک روستای نظم‌آباد با حجم سرمایه‌گذاری 193 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 28 نفر و سفره‌خانه سنتی در روستای نظم‌آباد با حجم سرمایه‌گذاری 12 میلیارد ریال و تعداد اشتغال 6 نفر هم از دیگر طرح‌هایی بود که امروز مورد بررسی قرار گرفتند.

انتهای پیام/712/س

نظر شما