شناسهٔ خبر: 45265215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ضرورت ثبت ۵۰ قلم کالا در سامانه جامع انبارها

رئیس سازمان صمت فارس بر ضرورت ثبت مشخصات ۵۰ قلم کالا در سامانه جامع انبارها خبر داد و گفت: در صورت عدم ثبت، کالا احتکار است و بامتخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با تاکید بر ضرورت ثبت موجودی و ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبار‌ها، گفت: براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار کشور، تمامی واحد‌های ذخیره سازی یا نگهداری کالا، از جمله انبار‌ها و سردخانه‌ها که به طور مستقل یا وابسته فعالیت می‌کنند، موظف هستند با مراجعه به سامانه جامع انبار‌ها نسبت به ثبت الکترونیکی مشخصات و اطلاعات موجودی ۵۰ قلم کالای مشمول اقدام کنند.

او به جزئیات آن پرداخت و ادامه داد: این ۵۰ قلم در ۲۲ گروه کالایی شامل برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت قرمز، مرغ، نان، لبنیات، ماکارونی، حبوبات (انواع عدس، لوبیا، لپه و نخود)، چای، خرما، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی، میوه و مرکبات، نهاده‌های دامی، پودر شوینده، فولاد، سیمان خاکستری، کاغذ و لاستیک خودرو می‌شود.

ایزدی تاکید کرد: از این پس رصد و پایش و جابه‌جایی کالا در سطح کشور از طریق سامانه جامع انبار‌ها انجام می‌شود، بنابراین ثبت موجودی، ورود و خروج کالا در سامانه جامع انبار‌ها ملاک است و چنانچه صاحبان کالا و مراکز نگهداری از این اقدام خودداری کنند، کالای آن‌ها به عنوان کالای احتکار شده ضبط و ثبت شده و مشمول جرائم احتکار کالا می‌شود.

او با بیان اینکه با محتکران و متخلفان برخورد قانونی می‌شود، افزود: در صورت شناسایی تخلفات، علاوه بر عرضه کالا‌ها به شبکه دولتی، متخلفان به پرداخت جریمه برابر با ۷۰ درصد ارزش کالا ملزم شده و در مراجع قضایی با آن‌ها به عنوان محتکر و قاچاقچی کالا برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

ثبت اطلاعات در خارج از سامانه اعتباری ندارد

رئیس سازمان صمت فارس تاکید کرد: اعلام موجودی و ثبت اطلاعات خارج از بستر این سامانه، اعتباری نداشته و رفع تکلیف قانونی صاحبان کالا‌های مشمول اعلام موجودی محسوب نمی‌شود.

ایزدی با ابراز تاسف از اینکه برخی صاحبان کالا و بهره برداران انبار‌ها به رعایت تکلیف قانونی خود در سامانه یاد شده عمل نکرده و مسئولیت ثبت رسید یا حواله را به دیگری واگذار می‌کنند، گفت: مسئولیت ثبت رسید یا حواله در سامانه جامع انبار‌ها بر عهده بهره بردار رسمی انبار است. چرا که ملاک شناسایی فرد حقیقی یا حقوقی ثبت اطلاعات در این سامانه، شخصی است که طبق اطلاعات درج شده در سامانه به عنوان بهره بردار رسمی معرفی شده و مسئولیت ورود و خروج کالا به وی واگذار شده است.

رئیس سازمان صمت فارس به صاحبان کالا توصیه کرد: ضروریست که مشخصات و اطلاعات کالا‌های یاد شده را در سامانه جامع انبار‌ها ثبت کنند و برای جلوگیری از اعمال جریمه و خسارت، رسید یا حواله آن را دریافت کنند.

ایزدی با تاکید بر این که رصد، پایش و کنترل مستمر فعالیت انبار‌ها و سردخانه‌های استان در دستور کار بازرسان این سازمان قرار گرفته، یادآور شد: صحت اطلاعات به طور مداوم رصد و نظارت می‌شود و در صورت شناسایی هر گونه تخلف با متخلفان و محتکران برابر با قانون به شدت برخورد خواهد شد.

این مقام مسئول از مردم خواست در صورت مشاهده هر نوع تخلف، موارد را از طریق تلفن ۱۲۴ ستادخبری سازمان صمت فارس اطلاع رسانی کرده، تا بازرسان در اسرع وقت به آن رسیدگی کنند.

انتهای پیام/ 

نظر شما