شناسهٔ خبر: 45265203 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا/

۱۳۰ روستای اورامانات کرمانشاه بعد از زلزله آبرسانی شده است

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، اقدامات دولت بعد از زلزله سال ۹۶ در استان و بخصوص در اورامانات در بخش آب و فاضلاب را کم‌نظیر دانست و گفت: در این مدت به ۱۳۰ روستای این منطقه آبرسانی شده و ۳۴ روستا هم در دست اجرا است که تعدادی از آنها دهه‌فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

«علیرضا کاکاوند» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیشترین حجم فعالیت شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در سه سال اخیر یعنی بعد از وقوع زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ را در اورامانات دانست و افزود: اکنون ۱۶۴ روستای این منطقه در بخش آب تعیین تکلیف شده که از این تعداد ۱۳۰ روستا به بهره برداری رسیده و ۳۴ روستا نیز در دست اجرا است و مابقی هم روستاهای کم جمعیت، سخت گذر و پراکنده‌ای است که با تانکر به آنها آبرسانی می شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اکنون سه تانکر آبرسانی در اختیار دارد، گفت: از این تعداد ۲ دستگاه آن در منطقه اورامانات مستقر است.

اجرای ۳۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در اورامانات

او همچنین با اشاره به اینکه بعد از زلزله، ۳۰۰ کیلومتر شبکه آب و فاضلاب در منطقه اورامانات انجام شده که معادل هر سال ۱۰۰ کیلومتر می‌شود، توضیح داد از این میزان ۷۰ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۲۳۰ کیلومتر شبکه آب بوده است.

وی به اجرای ۲۹ ایستگاه پمپاژ در منطقه اورامانات در سه سال اخیر نیز اشاره کرد و گفت: تابستان امسال آبرسانی به شهر نودشه شهرستان پاوه به بهره برداری رسید که برای آبرسانی به این شهر پنج مرحله پمپاژ اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در ادامه سخنانش گفت: در استان کرمانشاه تنها شهرستانی که ۲ تصفیه خانه فاضلاب دارد، پاوه است و ساخت سومین تصفیه خانه این شهرستان هم در مرحله مطالعات قرار دارد.

کاکاوند همچنین به انتقال آب از چشمه «هانی کوان» در نزدیکی شهر پاوه به این شهر خبر داد و افزود: آبرسانی به شهر پاوه از طریق آب این چشمه اکنون در مرحله تست و آزمایش است و به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گفته او، در سه سال اخیر همچنین یک دستگاه واترجت، ۲ دستگاه دیزل ژنراتور، سه دستگاه اندازه گیری آنلاین و یک دستگاه سختی گیر آب برای منطقه اورامانات خریداری واکنون مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی به آبرسانی به شهرهای بانه وره، شاهو و شیخ صله در منطقه اورامانات نیز اشاره کرد و گفت: آبرسانی به این سه شهر اکنون از طریق حفر چاه در دست اجرا است.

به گفته او، خط دوم آبرسانی به شهر تازه آباد نیز اکنون در دست مناقصه است.

مشکل داریم اما کار هم شده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه منکر مشکلات در حوزه آب و فاضلاب در استان کرمانشاه و منطقه اورامانات نیستیم، گفت: این مشکلات در همه استان ها و مناطق کشور وجود دارد.

کاکاوند افزود: اگرچه مشکلاتی اکنون داریم و در منطقه اورامانات هم در شهرستان ثلاث باباجانی در بخش روستایی با مشکلاتی روبرو هستیم اما کارهای زیادی هم انجام شده است.

وی اظهار داشت: وضعیت منطقه اورامانات استان کرمانشاه در حوزه آب و فاضلاب در مقایسه با سایر شهرستان های استان نه تنها بد نیست بلکه مطلوب‌تر است.

به گزارش ایرنا؛ اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

این استان ۳۷۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد ۲۲۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

نظر شما