شناسهٔ خبر: 45264664 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سمنان استانی امن از لحاظ شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

سمنان- ایرنا- مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: سمنان، با تمهیدات و اقدامات اندیشیده‌شده از لحاظ شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، جزو استان‌های پاک کشور محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا حسینی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: هیچ موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان سمنان تا کنون گزارش نشده است و هر گونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور و پرندگان، برای بررسی باید با شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش شود.

وی تصریح کرد: مراکز پرورش مرغ تخم‌گذار، مرغ گوشتی و پرورش بوقلمون بیشتر از دیگر طیور نسبت به  ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان حساس هستند و باید مراقبت شوند  و تاکنون با تلاش کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان سمنان و همراهی تولیدکنندگان استانی سبز و در امان از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: این اداره کل به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با خانه بهداشت روستاهای استان در ارتباط است تا هرگونه تلفات مشکوک و غیرعادی طیور در روستاها را گزارش کنند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیشگیری بیماری، در کمیته مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان سمنان مقرر شد بخش‌های مختلف مانند اداره کل حفاظت محیط‌ زیست ، دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و پلیس استان سمنان همکاری کنند.

وی بیان کرد: استان سمنان، به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در محور ترانزیتی، در معرض خطر شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و بر همین اساس طرح قرنطینه و غربالگری طیور  به منظور پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در  استان با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به قرارگیری استان سمنان در مسیر کوچ پرندگان آزادپرواز اضافه کرد: پرنده‌های آزادپرواز و مهاجر معمولا انتقال دهنده اصلی ویروس و فاقد علائم بیماری هستند و بیشترین خطر انتقال بیماری از پرندگان آزادپرواز مانند غاز و اردک وحشی است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: اکنون بر اساس بررسی‌های انجام شده و اجرای مرتب برنامه رصد و پایش، تا کنون هیچ کانون بیماری آنفلوآنزای پرندگان در بین حیات وحش، طیور بومی و طیور صنعتی گزارش نشده است.

در استان سمنان بیش از ۴۰۰ واحد انواع مرغداری با ظرفیت ۱۳ میلیون قطعه پرنده وجود دارد و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این حوزه فعالیت اشتغال دارند.

ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک ویروس سرمادوست است و احتمال شیوع آن در فصل سرد سال(پاییز و زمستان) وجود دارد و برای مقابله با بیماری همکاری دستگاه‌های اجرایی مختلف ضروری است.

نظر شما