شناسهٔ خبر: 45261821 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بحران مالی در عربستان، سعودیها توان پرداخت حقوق تروریستها را ندارند

تهران - ایرنا - سیاست‌های غلط "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی که در سال‌های اخیر موجب کاهش شدید قیمت نفت و وارد کردن خسارت به کشورهای تولید کننده طلای سیاه شده، آل سعود را بیش از پیش در تنگنای مالی قرار داده و به حدی رسانده که این رژیم دیگر توان پرداخت حقوق تروریست‌ها در منطقه را ندارد.

صاحب‌خبر -

با آغاز بحران سوریه از اسفندماه سال ۱۳۸۹ و تبدیل آن به جنگ بین‌المللی علیه مردم این کشور، کشورهایی همچون آمریکا، انگلیس، عربستان، فرانسه و ترکیه نقش‌های مختلفی در این بحران به عهده گرفتند که نقش عربستان از همان ابتدا و حتی قبل از آن اعزام مبلغان وهابی و پرداخت هزینه‌های  سرسام‌آور این جنگ خانمانسوز بود که نتیجه‌ای جز ویرانی و کشتار مسلمانان در پی نداشته است.

حال پس از گذشت ۱۰ سال از جنگ بی‌نتیجه سوریه، سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که دیگر حقوق تروریست‌ها را نمی‌توانند پرداخت کنند.

از زمان آغاز بحران سوریه، عربستان با کمک آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه، اقدام به ایجاد گروه‌های تروریستی همچون «النصره، فیلق شام، احرار الشام، ارتش آزاد، داعش» و ... کرد. سعودی‌ها از همان ابتدای بحران در سوریه و دیگر کشورهای منطقه تاکنون اکثر هزینه‌های اقدامات تروریستی را به عهده گفتند.

 با روی کار آمدن بن سلمان در سال ۲۰۱۵ به عنوان وزیر دفاع عربستان و سپس ولیعهد شدن وی در سال ۲۰۱۷ که با رییس جمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا همزمان شد، شرایط مدیریتی عربستان نیز بسیار بغرنج گردید، هرچند دخالت‌های آل سعود در امور کشورهایی همچون عراق، سوریه، لیبی، افغانستان، پاکستان و لبنان در حمایت از گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و داعش به سال‌های پیش از آن باز می‌گردد.

اساسی‌ترین مشکل عربستان در سال‌های اخیر حمله این کشور به یمن در غالب ائتلاف عربی – آمریکایی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ و پس از وزیر دفاع شدن بن سلمان می‌باشد، اقدامی که آل سعود را در باتلاق فرو برده است.

عربستان در سال‌های اخیر حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در به آشوب کشاندن کشورهای سوریه، عراق، لیبی و لبنان و دیگر کشورهای منطقه با تجهیز و تسلیح گروه‌های تروریستی هزینه کرده است که اگر ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ شش ساله یمن را به آن اضافه کنیم، می‌بینیم که آل سعود نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را فقط برای کشتار مردم مسلمان منطقه و توطئه‌چینی علیه آنها هزینه کرده است.

بر اساس گزارشهای منتشر شده در رسانه‌ها، دو کشور عربستان و امارات در سال‌های اخیر در مجموع حدود یک هزار میلیارد دلار فقط خرید تسلیحات جنگی داشته‌اند، تسلیحاتی که همگی در کشتار مسلمانان منطقه استفاده شده است. عربستان فقط در دوران ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا ۴۶۰ میلیارد دلار از ایالات متحده تسلیحات نظامی خرید و موجب شد که عربستان به عنوان «گاو شیرده» معروف شود.

 این روزها عربستان با مشکلات فراوانی از جمله بحران اقتصادی مواجه است، بحرانی که دلایل مختلفی دارد، ولی سرمنشاء اصلی آن تجاوز نظامی این کشور به یمن و حمایت آل سعود از گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و لیبی است و این شرایط باعث شده تا مقامات سعودی حقوق تروریست‌های حاضر در سوریه را قطع کنند.

روزنامه الکترونیکی "رأی الیوم" دیروز (جمعه) در مطلبی اعلام کرد که این تصمیم سعودی‌ها در حالی اتخاذ شده که تروریست‌های در حال جنگ در سوریه به شدت دچار اختلاف هستند و ریاض هم حقوق آنها را اواخر ماه جاری میلادی قطع می‌کند.

به نوشته این روزنامه، مشخص نیست که آیا تصمیم ریاض "واکنشی به اختلافات داخل تروریست‌ها می‌باشد یا اینکه عربستان، بر اساس رخدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی جدید در حال مرتب کردن مجدد برگه‌های خود است؟ .

بن سلمان عامل اصلی بحران در آل سعود

هم‌اکنون عربستان با مشکلات فراوان داخلی و منطقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که فرورفتن در باتلاق جنگ یمن و هزینه سرسام‌آور تجاوز به این کشور، تامین هزینه‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق، لیبی و لبنان، مشکلات مدیریتی و در راس همه اینها خیز بن سلمان برای رسیدن به تخت شاهی به هر قیمتی از جمله دستگیری و تحت تعقیب قرار دادن خاندان سعودی و حذف مخالفان خود و همچنین رکود تحمیل شده در اثر شیوع «ویروس کرونا»، علل مشکلات حکام سعودی می‌باشد.

با روی کار آمدن بن سلمان در عربستان از سال ۱۳۹۳ به عنوان وزیر دفاع سعودی، شرایط این کشور روز به روز بدتر شده و با ادامه سیاست‌های وی بر اساس تحلیل موسسات و اندیشکده‌های بین‌المللی، چشم‌انداز خوبی در آینده برای این کشور تصور نمی‌شود.

بن سلمان که در دوران «باراک اوباما» رییس جمهوری سابق آمریکا، ابتدا به عنوان وزیر دفاع عربستان تعیین و سپس در دوران ریاست جمهوری ترامپ و با کمک وی و با حفظ پست قبلی خود، به سمت ولیعهد سعودی تعیین شد، با پیروی و حمایت‌های ترامپ که همفکر او بود، یکه‌تازی‌های خود را در عربستان و منطقه توسعه داد و این کشور و منطقه را با مشکلات بی‌شماری مواجه کرده است.

هر چند سیاست‌های جاه‌طلبانه و جنگ‌طلبانانه عربستان مربوط به امروز و دوران بن سلمان نیست و به چهار دهه گذشته باز می‌گردد، ولی در دوران ولیعهد جوان و کم‌تجربه، این کشور در پیروی ولیعهد سعودی از سیاست‌های ضدانسانی و جنگ‌طلبانه ترامپ این روند تشدید شده است.

یکی از مشکلاتی که عربستان به ویژه بن سلمان با آن روبه می‌باشد و "جو بایدن" رییس جمهوری جدید آمریکا نیز روی آن دست گذاشته، موضوع پرونده قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۱۳۹۷ است.

بایدن در سخنرانی انتخاباتی خود به مناسبت سالگرد قتل فجیع خاشقچی گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات در "روابط آمریکا با عربستان تجدید نظر خواهد کرد و تعهد واشنگتن به ارزش‌های دمکراتیک و حقوق بشر حتی با نزدیکترین شرکای امنیتی در اولویت خواهد بود".

بایدن همچنین با اشاره به کارنامه حقوق بشر عربستان گفته بود که "من از حق فعالان، مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران در سراسر جهان برای آزادی بیان بدون ترس از آزار و اذیت و خشونت دفاع خواهم کرد، مرگ جمال (خاشقچی) بی‌فایده نخواهد بود و ما به خاطر او مدیون هستیم که برای جهانی عادلانه‌تر و آزاد مبارزه کنیم".

این سخنان ضد سعودی بایدن، عربستان را از همان زمان، نگران آینده کرد، از این رو ولیعهد سعودی سعی کرده با متمایل نشان دادن خود برای سازش با رژیم صهیونیستی همچون امارات و بحرین، دل رییس جمهوری جدید آمریکا را به دست بیاورد تا از این راه هم به تخت و تاج شاهی نزدیک شود و هم بتواند مشکلات عدیده عربستان را سر و سامان دهد.

نظر شما