شناسهٔ خبر: 45261234 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«دود وَزَن» آبشاری منحصربه‌فرد در شمال ایران

یکی از مناطق بکر و منحصربه‌فرد در شمال ایران، آبشار دود وَزَن در شهرستان شفت از استان گیلان هست که خواستگاه این آبشار و قرار گرفتن آن در دل طبیعت روح انسان را تازه می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، این شهرستان در گیلان در مقایسه با دیگر شهرستان‌های استان وسعت کمتری دارد اما درعین‌حال مناطق گردشگری، تفرجگاهی و طبیعت گاه‌های آن کمی از دیگر شهرستان‌ها ندارد و گاهاً می‌توان مدعی بود که بیشتر نیز است.

 

شفت، جدای از اینکه دیار عالمان وارسته است، دیار آب و آفتاب و ابریشم نیز هست، بنابراین؛ این سرزمین سرآمد سایر مناطق در پهنه پرمهر گیلان است.

بسیاری شفت را به سرزمین امام‌زادگان ابراهیم و اسحاق علیه‌السلام می‌شناسند در حالیکه این امام‌زادگان واجب العظیم تنها دو نگین خوش‌درخشش در این شهرستان‌اند و همچون آفتاب بر دیگر نقاط می‌تابند.

 

از دیگر نقاط بالقوه و بکر شفت وجود آب‌بندهای متعدد در شهرستان هست که طی چند سال اخیر نگاه ویژه‌ای به رونق و بهره‌وری از آن‌ها شده و در این جهت نیز به دیگر گردشگاه‌های شفت تبدیل شده است.

شفت را جدیداً سرزمین ابریشم نیز می‌خوانند و دلیلش را نیز کارشناسان و نخبگان دانشگاهی، سبقه دیرینه این شهرستان در تولید کرم ابریشم و ریسندگی می‌دانند.

اما از مزیت‌های منحصربه‌فرد شهرستان شفت تنها به داشتن امامزادگان واجب‌التعظیم، آب‌بندان ها، جنگل و کوه و یا صنایع فعال و ویژه نظیر ابریشم نیست بلکه از دیگر نقاط برجسته و ویژگی شاخص شهرستان در تعدد تفرجگاه‌های طبیعی و گردشگاه‌های بکر و دست‌نخورده و بعضاً معرفی نشده است.

یکی از مناطقی که توجه به آن علیرغم زیبایی‌های خدادادی و بکر در سطح شهرستان شفت مورد غفلت قرارگرفته، آبشار دودوَزَن در روستای خرمکش از توابع بخش احمدسرگوراب است.

 

برای رسیدن به آبشار دود وزن باید از شفت به سمت شهر احمدسرگوراب و سپس دهستان نصیرمحله و بعد روستاهای شالما، علیسرا، لپوندان، سفید مزگی و سیاهمزگی و نهایتاً توسه و خرم‌کش راهی شد.

 

نکته قابل‌توجه در مسیر منتهی به آبشار دود وزن علیرغم بکر بودن، آبادانی مسیر و جریان داشتن زندگی در بین مردم منطقه هست که نه‌تنها میهمان‌نوازی بلکه گردشگران و مسافران و میهمانان را می‌پرستند و حق میزبانی را آن‌طور که باید، ادا می‌کنند.

 

آبشار دود وَزَن در آخرین نقطه از روستای خرم‌کش واقع‌شده است. راه آسفالته که تمام شد باید کوله‌های خود را بردارید و به‌جای صعود، از پله‌هایی که تعدادشان تقریباً زیاد است به سمت آبشار بااحتیاط روانه شوید.

 

چند گامی که می‌روید صدای شُر‌شُر آبشار البته باهیمنه و صلابت به گوش می‌رسد و اشتیاقتان را برای دیدنش بسیار می‌کند. جلوتر که می‌روید کورسویی از آبشار نیز دیده می‌شود. وارد پیچ آخر از پله که شدید آبشار تماماً پیداست به‌گونه‌ای که شوق دیدار و دوختن نگاه به آن، رمق ادامه مسیر را از شما می‌گیرد.

 

آبشار دود وَزَن همچون شیر سفیدی است که از ارتفاع حدوداً ۳۰ متری فرومی‌ریزد و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد و کم‌نظیر را در مقابل چشم‌هایتان می‌آفریند.

 

دودوزن در مفهوم محلی به معنای آبشار دودی است. اهالی ازآنجاکه این آبشار در آن ارتفاع به زمین می‌ریزد و در مسیر و در برخورد با تخته‌سنگ‌ها هاله‌ای از دود با ریز‌ قطرات آب ایجاد می‌کند، آن را به این نام می‌خوانند.

 

هوا در حوض دودوزن که وجود آبشار در آن سهیم هست در فصل تابستان بسیار خنک‌ و در فصل زمستان در غیاب آفتاب بسیار سرد است.

 

دود وزن درگذشته تنها در فصل بهار و تابستان محلی برای گشت‌وگذار بود اما امروز در فصل زمستان که در حوض آبشار هوا بسیار سرد هست نیز میهمان دارد و عمو حسین باصفایش آن‌ها را میزبانی می‌کند.

 

توصیف آبشار و سپری کردن اوقاتی بی‌مانند و بی‌مثال در دل جنگل که صخره‌های بلند دورتادورش را فراگرفته با ردیف کردن جملات پشت‌هم ممکن نبوده و بلکه تنها با حضور و درک فیزیکی ممکن هست و باید دید و لمس کرد و نفس کشید و تمایز نشاط و شادابی و روح تازه را فهمید.

 

آبشار دود وَزَن از منحصربه‌فردترین آبشارها در شمال کشور است که در هیچ‌گونه بهره‌برداری اقتصادی در آن نشده و گردشگران خاص خود را دارد و اهالی از آن حفظ و حراست می‌کنند و به‌نوعی در اختیار شخص حقیقی است.

 

دود وَزَن در ارتفاعات دور البته اگر در راستای آبشار قرار بگیرید نیز صلابتش را به رخ می‌کشد و شُرشُر آبشار آن به گوش می‌رسد. این آبشار به اذعان گردشگران و مسافران بهترین نقطه برای تمرکز حواس، حفظ آرامش و شروع مجدد زندگی در دوران دیجیتال و تنش‌های شهری است.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

نظر شما