شناسهٔ خبر: 45261180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

عماد آب شناس، تحلیلگر مسائل منطقه در گفتگو با راهبرد تشریح می کند:

خروج نیروهای آمریکایی از عراق در هاله ای از ابهام

عماد آب شناس: خروج نیروهای امریکایی از عراق وقتی در مجلس عراق این قانون مصوب شد الکاظمی تلاش کرد آمریکایی ها را در عراق نگه دارد اما دیر یا زود کاسه صبر مردم عراق لبریز خواهد شد و به زور آمریکایی ها را از این کشور بیرون می کنند از این رو آمریکا مرتبا اعلام می کند که قصد خروج نیروهای خود را از عراق دارد.

صاحب‌خبر -

 

عماد آب شناس، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر در پاسخ به این سوال، دلیل اصلی اهمیت عراق برای ایران چیست؟ گفت: از نظر سیاسی و جغرافیایی عراق عمق استراتژیک و امنیتی ایران به حساب می آید. ما در تاریخ مشاهده کرده ایم که هر نوع مشکل و ناامنی در عراق وجود داشته به ایران نیز منتقل شده است البته این مساله فقط مربوط به عراق نیست و در مورد باقی کشورهای همسایه نیز دیده می شود. در دوره ای که صدام حسین حکومت عراق را در دست داشت و دشمن ایران بود در اولین فرصت به ایران حمله کرد ما همسایگانی داریم که کینه ای شتری با ایران دارند. از جمله عربستان سعودی که از نسل اول این خاندان تا نسل سومی های امور همواره خشونت نسبت به ایران اشکار بوده تا جاییکه حاضرشدند دست در دست یهودی ها و صهیونیست ها بگذارند تا در مقابل ایران بایستند ما چنین همسایگانی داریم و اگر احیانا کسی بر عراق حکومت کند که دشمن ایران باشد فورا از او حمایت می کنند تا به ایران حمله کند و ما این مساله را در جنگ بین ایران و عراق شاهد بودیم. اگر به خاطرات اعلم رجوع کنیم قبل از انقلاب آورده است که به شاه می گوید چرا این همه اسلحه می خرید و شاه در پاسخ می گوید اگر این سلاح ها را نخرم عراقی ها به ما حمله می کنند. حتی در آن دوره هم بحث اینکه چه کسی در عراق حکومت می کند برای ما مهم بود.

 

وی با اشاره به حضور نظامی ایران در عراق افزود: طبیعتا در شرایطی که داعش در عراق قدرت گرفت امنیت ما به خطر افتاد. بحث دیگر کمکی بود که مردم و دولت عراق از ایران خواستند و ایران برای کمک به عراق رفت. امروز سپاه قدس در عراق مستقر نیست ولی به صورت مستشاری کمک کرد و مشاوره داد و به ارتش و حکومت و سازمان های امنیتی و اطلاعاتی عراق مشورت داد و کمک کرد نیروهای عراقی را برای مقابله با تروریسم ساماندهی کنند.

 

آبشناس درباره حضور سردار سلیمانی در عراق گفت: اگر سردار سلیمانی و کمک نیروی قدس سپاه نبود قطعا امروز شرایط در منطقه ما تغییر کرده بود و عراق به طور کامل در دست داعش بود و ما در تهران مجبور به مقابله با تروریسم داعش بودیم. اینکه امروز مردم و شهروندان ایرانی به راحتی می توانند از خانه های خود بیرون بروند و خیال آنها از بابت امنیت خانواده هایشان راحت است به دلیل فداکاری سردار سلیمانی و رزمندگان مدافع حرم است وگرنه شرایطی بدتر از شرایط امروز لیبی و سوریه در ایران دیده می شد.

 

او در پاسخ به این پرسش، مجلس عراق به سرعت قانون خروج آمریکایی ها را تصویب کرد ولی الکاظمی اجرای این قانون را پیگیری نکرد. این پرونده چطور بسته خواهد شد؟ گفت: الکاظمی جزو افراد نزدیک به آمریکایی ها به شمار می رود. آمریکا بر اساس سیاست ماکیالیستی برخی عوامل را برای خود انتخاب کرده و آن ها را بر سر کار گذاشتند تا بتوانند در عراق از طریق کانال عوامل خودشان فعالیت کنند. طبیعتاً وقتی مجلس عراق این قانون را مصوب کرد الکاظمی تلاش کرد آمریکایی ها را در عراق نگه دارد اما دیر یا زود کاسه صبر مردم عراق لبریز خواهد شد و به زور آمریکایی ها را از این کشور بیرون می کنند از این رو آمریکا مرتبا اعلام می کند که قصد خروج نیروهای خود را از عراق دارد. معروف است که سربازان آمریکایی با پوشک تردد می کردند وضعیت آنها به اینجا کشیده شده بود.

 

نظر شما