شناسهٔ خبر: 45261118 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار آهن متأثر از حضور «بایدن»

این هفته اگر نرخ ارز روند نزولی و یا مسیر ثبات نسبی را طی کند نرخ مقاطع فولادی نیز کاهش خواهد یافت اما اگر دلار سیر صعودی در پیش گیرد با روند افزایشی قیمت ها همراه خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، درروزهای ابتدایی و میانی هفته گذشته با کاهش نرخ ارز، مقاطع طویل فولادی نیز قیمت محصولات خود را کاهش دادند اما در اواسط هفته دلار بار دیگر روند صعودی به خود گرفت که باعث شد برخی فعالیت ها برای افزایش نرخ مقاطع طویل فولادی در روزهای پایانی هفته صورت گیرد، البته بازار آهن که همچنان بدون مشتری باقی مانده در برابر افزایش نرخ مقاطع مقاومت کرد و باید دید این مقاومت در این هفته نیز ادامه خواهد داشت یا خیر؟

با بازگشت ارز به کانال ۲۳ هزار تومانی در اواخر هفته گذشته، نرخ میلگرد آجدار نیز بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفت. این هفته اگر نرخ ارز روند نزولی و یا مسیر ثبات نسبی را طی کند نرخ مقاطع فولادی نیز کاهش خواهد یافت اما اگر دلار سیر صعودی در پیش گیرد با روند افزایشی قیمت ها همراه خواهد بود و اما باید منتظر بود و دید کدام سناریو اتفاق خواهد افتاد؟  

در این میان با ورود جو بایدن به کاخ سفید همه منتظرآن هستند که ببینند دولت جدید آمریکا در قبال ایران و برجام چه رویکردی خواهد داشت البته با توجه به گفته های دولت جدید آمریکا بازگشت به برجام به این زودی ها صورت نمیگیرد و ایران باید در ابتدا به تمام تعهدات برجامی خود عمل کند. در همین میان مسئولان کشورمان معتقدان تعهدات باید گام به گام و در قبال لغو تحریم ها انجام شود.

در چنین شرایطی بازار فولاد در هفته گذشته از یک سو با رشد نرخ عرضه های بورس و از سوی دیگر اختلاف قیمت با بازار بورس کالا مواجه بود به طوری که برای مثال نرخ میلگرد آجدار در بازار آزاد حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان از قیمت پایه سبد مخلوط میلگرد پایین ‌تر بود. و اما میتوان گفت همانند سال های دیگر تقاضا برای خرید محصولات فولادی از اواسط بهمن بهبود پیدا می‌کند.


در هفته گذشته اگرچه متوسط نرخ میلگرد ۱۴ ‌آجدار در بازار آزاد با کاهش ۳۷۷ تومانی به ۱۲ هزار و ۷۰۳ تومان، میانگین قیمت انواع نبشی با افت ۸۳۸ تومانی به ۱۲ هزار و ۲۱۳ تومان، متوسط نرخ انواع پروفیل با ضخامت ۲ با کاهش ۹۹۴ تومانی به ۲۲ هزار و ۷۷ تومان و میانگین قیمت هر کیلو تیرآهن ۱۴ در بازار آزاد نیز با افت ۲۴۲ تومانی ‌به ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان رسید، اما این روند کاهشی در سایه نوسان ۳ هزار تومانی نرخ ارز در هفته سپری ‌شده بود.

اما در نهایت؛ نرخ دلار نقدی در بازار آزاد تنها با ۶۰۰ تومان کاهش روی رقم ۲۳ هزار و ۲۵۰ تومان ایستاد و میانگین موزون نرخ حواله ‌جات دلار در سامانه نیما هم با هزار و ۳۱۸ تومان سقوط به ۲۳ هزار و ۹۸۸ تومان رسید؛ پس در پایان باید گفت تداوم مقاومت بازار آهن در برابر قیمت‌های بورسی به روند نرخ ارز در هفته جاری بستگی دارد که به نظر نمی‌ رسد با تحولات سیاسی اخیر، بازار ارز هم چندان چشم‌انداز کاهشی داشته باشد.

نظر شما