شناسهٔ خبر: 45260832 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

دیگر ناخن نجوید + دلایل

سلامت رکنا : جویدن ناخن که خیلی از افراد به آن عادت دارند برای سلامت بدن بسیار مضر است.

صاحب‌خبر -

بسیاری از مردم دارای عادات عصبی خاصی مانند جویدن ناخن‌ ها هستند. با این حال، این اقدام علاوه بر آسیبی که به بافت ناخن می‌زند، می‌تواند برای سلامت بدن نیز مضر باشد.

به گزارش رکنا ، محققان دانشگاه تگزاس با تحقیق درباره مضرات جویدن ناخن، اعلام کردند این کار به طور جدی سلامت بدن را به مخاطره می‌اندازد.

اصلی‌ترین دلایلی که باید این عادت ناسالم را ترک کنید شامل موارد ذیل می‌شود:

۱- میکروب‌های فراوان

حتی اگر از آن دسته انسان‌هایی هستید که به طور مستمر اقدام به شستن دست‌های خود می‌کنید، اما میکروب‌های موجود زیر ناخن‌های شما هیچ گاه به طور کامل تمیز نمی‌شوند. افراد از دست‌های خود برای پاکیزه کردن مدفوع پس از عمل اجابت مزاج استفاده کرده و یا در طول روز دستگیره‌ها، میله‌های اتوبوس و مترو و بسیاری از مکان‌های آلوده دیگر را لمس می‌کنند. از این رو، جویدن ناخن‌ها حجم قابل توجهی از عفونت‌های نامطبوع را وارد دهان، مری و معده خواهد کرد.

۲- افزایش خطر بیماری‌ها و عفونت

جویدن ناخن‌ها خطر ابتلا به بیماری پارونیشیا یا عقربک را افزایش می‌دهد. عقربک به التهاب نرم اطراف ناخن اطلاق می‌شود که در اثر وجود عفونت یا آبسه ایجاد می‌شود و جزو عفونت‌های رایج و دردناک دست است. همچنین فرد می‌تواند در عمل جویدن این بیماری را به انگشتان دیگر خود منتقل کند.

۳- خراب شدن دندان‌ها

دندانپزشکان همواره تاکید دارند از دندان‌های خود به جز برای خوردن غذا، به عنوان ابزار دیگری در زندگی استفاده نکنید. جویدن ناخن‌ها باعث کج شدن دندان‌ها می‌شود. همچنین مداومت در عمل جویدن ناخن‌ها باعث ترک خوردن، شکستگی و آسیب به بافت دندان می‌شود. باکتری‌های موجود در ناخن‌های شما می‌توانند به مدت بیشتری در دهان زنده بمانند، از همین رو این امر منجر به بوی نامطبوع تنفسی خواهد شد.

از دیرباز مرسوم بوده که از فلفل برای جلوگیری از جویدن ناخن استفاده می‌کردند، اما باید بدانید جویدن ناخن یک مشکل عصبی است که ریشه در سبک زندگی و استرس دارد. بهتر است ریشه‌های نگرانی و اضطراب خود را شناسایی کرده و آن را حل کنید. مراجعه به روانشناس و مشاوره در این زمینه توصیه می‌شود.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما