شناسهٔ خبر: 45260617 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ورودی‌های فیروزآباد نیازمند ساماندهی

ورودی‌های فیروزآباد به هیچ وجه مناسب و شایسته این شهر باستانی و با قدمت طولانی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از فیروزآباد، ورودی‌های یک شهر تصویر برجسته ‌ای از شهر می ‌سازند؛ چراکه نخستین فضای برخورد مسافران با شهر ورودی آن است.

مبادی ورودی شهر، یکی از عناصر کلیدی ساختار کالبدی و فضایی شهرها است که گردشگران از آن طریق وارد شهر شده و در واقع اولین تصویر از شهر که در ذهن تازه واردین نقش می بندد و ذهنیتی مثبت یا منفی ایجاد می کند، در همین ورودی ها شکل می گیرد.

با نگاهی به گذشته و ساختار شهرها می توان دریافت که ورودی ها نقش زیادی در شخصیت بخشی به شهر ایفا می کردند و تصویر برجسته شهر را می ساختند. 

ورودی های هر شهر نقش تاثیرگذاری در ارزش بخشی به شهر ایفا می‌کنند و اولین منظره از شهر را به مسافران نشان می‌دهند که در فیروزآباد، ورودی‌ها به هیچ وجه مناسب و شایسته این شهر با قدمت طولانی و باستانی نیست.

سیما و منظر ورودی شهر فیروزآباد کارگاه بازیافتی و تجمع ضایعات آهن 

یکی از شهروندان فیروزآبادی در خصوص ورودی این شهر اظهار داشت: سیما و منظر کردی این شهر با کارگاههای بازیافتی و محصولات مواد پلاستیک پسمانده کشاورزی پرشده است. 

وی افزود: در بلوار شهید بهشتی که کردی شهر فیروزآباد از پس از پلیس راه آغاز می‌شودیا کارگاه بازیافت و یا ضایعات آهن آلات پر شده است. 

یکی دیگر از شهروندان این شهر ادامه داد: برخی نقاط این این ورودی در کنار بلوار شهرداری اقدام به تخلیه پسماندها و دور ریزهای ساختمانی نموده که زیبنده شهری با این قدمت تاریخی نیست.

ستاره شبانی در گفت و گو با خبرگزاری فارس در فیروزآباد با اشاره به مشاغلی که بهداشت ساکنین شهر را تهدید می کنند و اثرات مخربی بر محیط زیست دارند،اظهار داشت: در این زمینه در بند ٢٠ ماده ٥٥ قانون شهرداریها،جلوگیری از ایجاد و تاسیس تمام اماکن که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرها است جلوگیری می‌کند.

وی افزود: شهرداری مکلف است از تاسیس کارخانه ها،کارگاه ها، گاراژهای عمومی، تعمیرگاه ها، مغازه ها و همچنین مراکز تولید مواد محترقه و اصطبل چارپایان، مراکز دامداری و به طور کلی تمام مشاغل و کسب هائی که ایجاد مزاحمت، آلودگی صوتی، تولید دود یا عفونت، تجمع حشرات و جانوران نماید جلوگیری کند.

معاونت خدمات شهری شهرداری فیروزآباد ادامه داد: بر اساس قانون کوره های آجر و گچ و آهک پزی و خزینه گرمابه های عمومی که بر خلاف قوانین بهداشت بوده بر اساس نظارت در وضع دودکشهای اماکن و کارخانه ها و وسائط نقلیه که کارکردن آنها دود ایجاد می کند تخریب صورت میگیرد و از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری می نماید.

در شهرداری فیروزآباد تاکنون کمیسیون بند ٢٠ ماده ٥٥ قانون شهرداری تشکیل نشده

شبانی اضافه کرد: با توجه به این قانون شهرداری فیروزآباد در صدد تشکیل کمیسیون بند ٢٠ ماده ٥٥ قانون شهرداریها می باشد که تاکنون سابقه ای از فعالیت ان در شهرداری وجود نداشته و پیشنهاد تشکیل کمیسیون مذکور به شورای شهر ارائه شده است .

وی در پایان تصریح کرد: شهرداری فیروزآباد تاکنون با موارد ی که بهداشت شهروندان را به خطر می اندازد و باعث تخریب محیط زیست میشود توسط واحد تخلفات شهری برخورد نموده که به زودی پس از تشکیل کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ مطابق و دستورالعملهای اجرایی در این خصوص اقدام خواهد شد.

به گزارش فارس، ذکر این نکته ضروری است که مبادی ورودی هر شهر به عنوان نگین آن شهر مورد توجه قرار می گیرد و باید از نظر طراحی متناسب با شرایط منطقه ای و شاخصه های همان منطقه در نظر گرفته شود. متاسفانه با نگاهی به ورودی های شهر فیروزآباد فارس چیزی که به چشم نمی آید زیبایی این ورودی ها است.

لازم به ذکر است شهرستان فیروزآباد پایتخت سلسلله ساسانی با قدمت دو هزار ساله با دارا بودن ۱۰۷ اثر ثبت ملی و ۵ اثر ثبت جهانی از شهرستانهای ویژه و مهم گردشگری کشور بوده که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان شهرستانی و استانی قرار گرفته است.

انتهای پیام/ن

نظر شما