شناسهٔ خبر: 45259770 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون جهاد کشاورزی فارس اعلام کرد:

خسارت ۹۸۰۰ میلیارد ریالی سرمازدگی به کشاورزی استان فارس

شیراز - معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی فارس گفت: سرمازدگی در سطح ۳۸ هزار هکتار از باغ ها و مزارع ۱۲ شهرستان این استان، مبلغی معادل ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت زد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر صبوری پور با اشاره به اینکه در سنوات اخیر پدیده تغییر اقلیم با افزایش فراوانی، شدت و مدت وقوع مخاطرات اقلیمی همراه بوده است، تصریح کرد: دمای شبانه از نوزدهم تا بیست و سوم دی ماه در شهرستان‌های جنوبی استان فارس هر شب بین ۴ تا ۸ ساعت دمای تا منفی ۱۴ درجه رسید و خسارت زیادی به بخش کشاورزی وارد کرد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از خسارت در حوزه باغ‌ها و مابقی در زراعت بود، ابراز کرد: افت دمای شبانه به ۲۵ هزار هکتار از باغ‌ها و به صورت عمده باغ مرکبات مبلغی معادل ۸ هزار و ۸۰ میلیارد ریال و ۱۳ هزار هکتار از محصولات زراعی شامل گندم، جو و کلزا، یک هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال خسارت زد.

به گفته صبوری پور، شهرستان‌های داراب با ۳ هزار و ۸۰ میلیارد ریال، فسا یک هزار و ۹۶۰ میلیارد ریال و جهرم یک هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال بیشترین خسارت را داشتند.

پیگیری جبران خسارت سرمازدگی

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه پیش از وقوع سرمازدگی به کشاورزان اطلاع رسانی و در خصوص پیشگیری توصیه‌های فنی شده است، ابراز کرد: اگرچه تنها اهرم حمایتی دولت از کشاورزان در شرایط عادی بیمه است اما اقداماتی در زمینه کاهش خسارت صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: از مسئولین ملی وزارت جهاد کشاورزی دعوت شد تا خسارت سرمازدگی به باغ‌ها و مزارع شهرستان‌های فسا، داراب، جهرم و قیر وکارزین بازدید کنند و بدین ترتیب عمق خسارت به سطوح ملی انعکاس داده شد و امیدواریم که بخشی از خسارت جبران شود.

صبوری پور با اشاره به اینکه کمک بلاعوض، تسهیلات قرض‌الحسنه و تأمین هزینه امهال بدهی تسهیلات بانکی باغداران خسارت دیده و تخصیص ۱۰۰ درصد اعتبارات صندوق بیمه از جمله پیشنهادها به منظور کمک به خسارت دیدگان بود، افزود: تاکید شده که صندوق بیمه کشاورزی ارزیابی و پرداخت غرامت را ظرف مدت یک ماه انجام دهد.

نظر شما