شناسهٔ خبر: 45259476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

مختار در پی برگزاری نشست هماهنگی اجرای عملیات بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر آبادان:

انکار وجود طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده توسط مدیران شهری آبادان ابهاماتی ایجاد می‌کند

نماینده مردم آبادان در مجلس، ضمن اعلام خبر برگزاری نشست هماهنگی اجرای عملیات بازآفرینی بافت‌های فرسوده آبادان تاکیدکرد که انکار این طرح توسط مدیران شهری این شهر بعد از تعیین ۱۵۰ میلیارد اعتبارات برای اجرای این پروژه ابهاماتی را ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه کمال حسین‌پور عضو این کمیسیون و جلیل مختار و سیدمجتبی محفوظی نمایندگان مردم آبادان در مجلس از حاشیه‌های دارای بافت‌های فرسوده شهر آبادان بازدید کردند.

بعد از این بازدید، نشست هماهنگی اجرای طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر آبادان در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان به منظور بررسی دلایل عدم جذب 150 میلیارد اعتبارات از محل درآمدهای سازمان بازآفرینی بافت فرسوده جهت اجرای طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده حاشیه شهر آبادان که نمایندگان آن بیش از 3 سال است در حال پیگیری آن هستند، برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا رضایی کوچی ضمن قدردانی از پیگیری‌های نمایندگان این منطقه همچون جلیل مختار، محفوظی و مولوی برای اجرای طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهر آبادان، گفت: اجرای این طرح کار با ارزشی برای آبادان که نمایندگان این شهر پیگیری کرده اند، اما تاکنون عملیاتی نشده بود، کما اینکه در دوره قبل مجلس شورای اسلامی موضوع توجه به حاشیه شهرها و مناطق آسیب‌پذیر  که مطرح شد آقای مختار در این زمینه نقش اثرگذاری داشت و در کمیسیون عمران حضور پیدا کرد و جلسات مشترکی به منظور بررسی ابعاد فرهنگی و اجتماعی بافت های فرسوده در حاشیه شهرها برگزار کردیم و تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شد و در قانون بودجه 99 نیز ردیفی برای تحقق این مهم تعیین شد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مدیریت ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده هم تغییراتی حاصل شد به همین دلیل نگاه به این موضوع تغییر پیدا کرد، چرا که در گذشته برغم افزایش جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده هیچ مدیری مسئولیت رفع این مشکل را نمی‌پذیرفت در حالی که در قوانین برنامه توسعه پنجم و ششم آمده بود که باید سالی 10 درصد محلات بازآفرینی شوند و این طرح باید برای 270 محله اجرا می‌شد، اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: هم‌اکنون شرایط به گونه‌ای تغییر یافته است که انگیزه لازم در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده وجود دارد، همچنین مجلس یازدهم هم اهتمام ویژه‌ای بر تحقق این امر دارد که اثرات آن را در بودجه 1400 مشاهده خواهید کرد، کما اینکه اعتبارات تعیین شده برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده چند برابر بیشتر از بودجه سال‌های گذشته است که ما باید بتوانیم از این منابع به خوبی استفاده کنیم.

رضایی کوچی یادآور شد: انتظار داریم شهرداران و فرمانداران شهرها بیشترین دغدغه را برای جذب منابع به‌منظور بازآفرینی بافت‌های فرسوده داشته باشند و باید این موضوع را تا حصول نتیجه لحظه به لحظه پیگیری کنند.

وی بیان کرد: نمایندگان آبادان اعم از جلیل مختار، محفوظی و مولوی بیش از 10 جلسه با کمیسیون عمران مجلس، قرارگاه خاتم الانبیاء و بدنه کارشناسی برگزار کردند تا در نهایت مبلغ 150 میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده در حاشیه شهر آبادان تعیین شد و انجام مقدمات لازم برای جذب این میزان اعتبارات باید توسط شهردار و فرماندار فراهم می‌شد. اما آنها سر اصل طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده هم اختلاف نظر دارند و در این زمینه با هم به تفاهم نرسیده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: ما با بازدیدی که از این مناطق داشتیم انتظار داریم کار با سرعت بیشتری جهت اجرای این طرح انجام شود و نباید در جذب این منابع زمان را از دست داد.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، خطاب به فرماندار آبادان تاکید کرد: باید مدیر کل راه و شهرسازی، مشاوران و شهردار را جمع کنید و تا دو هفته آینده اجرای این طرح را آغاز کنید که برای مناقصه فرستاده شود.

طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده باید برای حمایت از مردم محروم حاشیه شهر آبادان اجرا شود

جلیل مختار  نیز در این نشست با بیان اینکه این طرح بیش از 2 سال است که در حال پیگیری است اما هنوز یک راهکاری عملیاتی برای آن ارائه نشده است، افزود: وقتی به شهرداری مراجعه می‌کنیم سند مطالعات این طرح را ارائه می‌دهند و اجرای برنامه اجرایی آب‌های سطحی هم از سوی وزارت راه و شهرسازی رسما اعلام شده است و بعد از مدتی با استناد بدان حتی تخصیص هم ابلاغ شده تا اجرای آن آغاز شود اما روز به روز به جای اینکه در اجرای این طرح پیش برویم از موضع قبلی عقب‌نشینی می‌شود و بعد از اینهمه پیگیری‌هایی که انجام شده است، مشاور طرحی را ارائه می‌دهد که ما را به وضعیت عقب‌تر برمی‌گرداند چرا که این طرح در زمان گذشته که جمعیت این میزان نبود و وضعیت آب‌های سطحی، فاضلاب و لایروبی بهمنشیر این گونه نبود قابل اجرا بود اما در شرایط کنونی اثرگذار نیست.   

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: طرح کنونی با بررسی مشاوران و متناسب با وضعیت موجود به روز شده است و نیاز به انجام مطالعات جدید ندارد. بنابراین ما نمی‌توانیم 150 میلیاردی که برای اجرای این طرح تعیین شده است را برای انجام کارهای مطالعاتی هزینه کنیم.

مختار با تاکید بر اینکه با دست‌اندازی مسئولان حوزه شهری آبادان تا یکسال آینده نیز هیچ اقدامی برای اجرای طرح بازآفرینی بافت های فرسوده حاشیه شهر آبادان صورت نخواهد گرفت. تصریح کرد: اگر بنا است که در جهت احیا و آبادانی آبادان اقدامی انجام شود نباید دست روی دست گذاشت و باید کار از یک جایی شروع شود.

جلیل مختار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، گفت: این نشست به این دلیل برگزار شد که بعد از ورود کمیسیون عمران مجلس به ویژه رییس آن و نمایندگان آبادان به این موضوع، فرماندار آبادان کاملا منکر وجود چنین طرحی شده است. اما نامه‌ای از معاونت بازآفرینی شهری به شماره 4421/1/4136مورخ 15/6/99در این زمینه شفاف‌سازی می‌کند، بنابراین اظهار بی اطلاعی فرماندار در این مورد دارای ابهام است.

بر اساس گفته جلیل مختار این طرح بسیار مهمی است که باید در جهت حمایت از مردم محروم حاشیه شهر آبادان اجرا شود./

پایان پیام

نظر شما