شناسهٔ خبر: 45258684 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یخبندان شبانگاهی به مناطق جلگه‌ای مازندران رسید

ساری - ایرنا - مازندران سردترین شب زمستانی خود را با قندیل‌های آویزان در مناطق کوهستانی و یخ‌زدگی جوی‌های آب و سطح خیابان‌ها در مناطق جلگه‌ای به صبح رساند و دما هوا در بعضی مناطق از ۲۰ درجه زیرصفر هم پایین‌تر آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، یخبندان در مناطق جلگه ای مازندران بندرت رخ می دهد ولی شب گذشته دمای شهر ساری مرکز مازندران به حدود ۲ درجه زیر صفر رسید. البته هواشناسی پیش بینی پنج درجه زیر صفر  را برای این شهر داشت.

جدول داده های آماری هواشناسی مازندران نشان می دهد که دیشب تمامی نقاط بیست و دوگانه مازندران دارای یخبندان بود ولی دمای هوا در بلده نور به ۱۸ درجه زیر صفر رسید تا عنوان سردترین نقطه استان را به خود اختصاص دهد. البته بلده ۲ شب پیش هم با ثبت دمای ۲۰.۲ درجه زیر صفر ، رکورد شکینی کرده بود.

طبق اعلام هواشناسی مازندران ، شب گذشته تمامی مناطق کوهستانی مازندران یخبندان همراه با قندیل را تجربه کردند به گونه ای که دمای هوا در کجور به ۱۵.۶ زیر صفر و رینه آمل به ۱۳ درجه زیر صفر رسید.علاوه بر این بامداد امروز سیاه بیشه چالوس و آلاشت سوادکوه به هشت درجه زیر صفر رسید ، کیاسر دمای هفت درجه زیر صفر را تجربه کرد و پل سفیدی ها نیز شب را با سرمای ۶.۵ زیر صفر به صبح رساندند.

مناطق جلگه ای و ساحلی استان نیز که به دلیل رطوبت بالای هوا، حتی در سردترین هوای سال دمای بالای صفر دارند، شب گذشته دمای زیر صفر را تجربه کردند که سردترین منطقه شهرستان گلوگاه با دمای ۳.۵ درجه زیر صفر یخبندان را برای مردم این شهر به همراه داشت.

دمای هوا در منطقه دشت ناز میاندرود به ۳.۲ درجه زیر صفر رسید ، قراخیل قائمشهر و شهر آمل دمای منفی ۲ درجه را تجربه کردند ، ساری با دمای ۱.۸ درجه زیر صفر شب را به صبح رساند و در بندر امیرآباد دما ۱.۲ درجه زیر صفر رسید. مردم ایزدشهر هم دمای یک درجه زیر صفر را تجربه کردند و کمترین میزان سرما زیر صفر هم مربوط به رامسر با ۰.۴ درجه زیر صفر بود.

تنکابن تنها استثناء در میان ایستگاه های هواشناسی مازندران بود که شب گذشته را با یک درجه بالای صفر به صبح رساند تا عنوان گرم ترین نقطه مازندران را به خود اختصاص دهد.

سامانه سرد بارشی که اواخر روز چهارشنبه وارد استان مازندران شب با کاهش ۲۰درجه ای دمای همراه بود که منجر به بارش برف حتی در برخی مناطق جلگه ای شد.

بارش برف در ارتفاعات بسیار سنگین بود و ایستگاه های هواشناسی ارتفاع ۸۰ سانتی متری را در نقاط اندازه گیری کردند.

مازندران تا آخر هفته ۱۰ درجه گرمتر می شود

با این وصف ، شب سرد مازندران تمام شد و هواشناسی پیش بینی کرده است که هوای استان طی روزهای آینده صاف و آفتابی می ماند ولی دمای هوا امشب هم در بسیاری از مناطق زیر صفر می آید.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شرایط جوی استان را تا پایان هفته پایدار همراه با آسمان صاف پیش‌بینی کرد و گفت: دمای هوا تا آخر هفته جاری نسبت به امروز به تدریج ۱۰ درجه گرم‌تر می‌شود.

مرتضی فرجی افزود : دمای هوای ساری مرکز استان مازندران امروز در گرمترین ساعت به ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر خواهد رسید ولی بتدریج تا روز پنجشنبه هفته جاری به ۲۳ تا ۲۵ درجه افزایش می‌یابد.

وی از تداوم بردوت شبانگاهی هوا خبر داد و گفت که شب های آینده نیز دمای زیرصفر برای تمای مناطق استان پیش‌بینی می‌شود که اختلاف دمای شب و روز در برخی ایستگاه های هواشناسی حدود ۱۵ درجه خواهد بود.

این کارشناس پیش‌بینی هواشناسی مازندران تاکید کرد : در این مدت نیاز است حوزه‌های کشاورزی و باغداری از مجموعه‌های خود مراقبت بیشتر داشته باشند و نسبت به اختلاف دمای شب و روز حساسیت به خرج دهند.

در حال حاضر نیز بلده نور با دمای ۱۵ درجه زیر صفر سردترین و رامسر با چهار درجه گرم ترین ایستگاه هواشناسی در مازندران هستند.

نظر شما