شناسهٔ خبر: 45255026 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پیشگیری از سکته در هوای سرد و آلوده

تداخل سرمای هوا و آلودگی هوا باعث افزایش مضرات آلودگی به‌خصوص ایست قلب می‌شود، با رعایت چند نکته احتمال این اتفاق را کاهش دهید

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی شدید هوا احتمال بروز ایست ناگهانی قلب (آریتمی) را به شدت افزایش می‌دهد یا در فرد ایجاد آریتمی بدخیم می‌کند. از طرفی آلودگی در کنار سردی هوا به دلیل حالت وارونگی که ایجاد می‌کند این احتمال را بار‌ها و بار‌ها افزایش می‌دهد، زیرا در حالت عادی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به سمت پایین حرکت می‌کند. در اوایل روز و هنگام طلوع خورشید لایه‌های زمین به دلیل برخورد اشعه خورشید گرم‌تر از لایه‌های زیرین می‌شود. با شروع روز و مصرف سوخت، دمای هوای سطح زمین زیاد می‌شود. هوای گرم هنگام حرکت به سمت بالا به وسیله باد با لایه‌ای هم دما از هوا که توسط تابش خورشید در طبقات فوقانی جو تشکیل شده برخورد می‌کند و نتیجه آن تشکیل یک سطح پوششی بالای شهر است که به دلیل حبس هوا در زیر این لایه مواد آلاینده تولید شده در سطح زمین باقی می‌ماند و بالا نمی‌رود. با اقدامات زیر مضرات آلودگی هوا را کاهش دهید:

۱- توصیه‌هایی برای بیماران قلبی
کسانی که بیماری قلبی یا ریوی مزمن دارند به هیچ وجه و به هیچ دلیلی وارد هوای آلوده نشوند. افراد دیگر، اگر مجبور هستند وارد فضای آلوده شوند، می‌توانند از ماسک‌های ویژه‌ای استفاده کنند که از استنشاق ذرات آلوده کننده هوا جلوگیری می‌کند.

۲- مصرف مواد غذایی مفید
در کنار استفاده از ماسک مناسب و محدود کردن استنشاق هوای آلوده، مصرف آنتی اکسیدان ها، که به ویژه در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، نوشیدن مایعات فراوان و به خصوص شیر (اگر نارسایی شدید قلبی ندارند) تا حدودی به سم زدایی کمک می‌کند.

۳- در طول هفته شکلات تلخ مصرف کنید
مطالعات نشان می‌دهد که شکلات تلخ برای قلب مفید است. وجود موادی مانند فلاونوئید در ساختار شکلات تلخ به عملکرد صحیح قلب کمک می‌کند. شکلات تلخ منبعی غنی از فیبر و منیزیم است. دقت کنید که اگر شکلات تلخ را با شیر مخلوط کنید این خاصیت خود را از دست می‌دهد و حتی باعث افزایش کلسترول هم می‌شود.

۴- ویتامین B کمپلکس مصرف کنید
محققان سوئیسی بیش از ۲۰۰ مرد و زن را مورد مطالعه قرار دادند. این افراد برای باز کردن شریان‌های قلبی خود، جراحی انجام داده بودند. محققان از برخی از آن‌ها درخواست کردند که ویتامین‌های B یعنی ترکیبی از اسیدفولیک، ویتامین B۶ و B۱۲ را مصرف کنند. پس از بررسی‌ها مشخص شد که سطح هموستین این افراد در حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. هموستین ماده‌ای است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و انسداد شرایین را افزایش می‌دهد.

۵- تنفس خود در شب را بررسی کنید
اگر خروپف می‌کنید حتما به پزشکی متخصص مراجعه کنید. آپنه می‌تواند موجب فشار خون بالا و دیگر مشکلات پزشکی شود و خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش دهد.

۶- خواب کافی
پژوهشگران دریافته‌اند، افرادی که کمتر از ۷ ساعت خواب شبانه دارند، بیشتر در معرض ناراحتی‌های قلبی و سکته هستند. به نظر می‌رسد کمبود خواب موجب افزایش هورمون‌های استرس و فشار خون می‌شود و بر سطح قند خون تأثیرگذار است.

۷- حداقل ۴ بار در هفته خوراکی‌های فیبردار بخورید
پژوهش‌ها حاکی از آن است که مصرف ۲۳ گرم فیبر در طول روز موجب کاهش خطر سکته می‌شود. افرادی که فیبر مصرف می‌کنند کمتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند. جالب است بدانید شانس حمله قلبی در مردانی که از رژیم غذایی با فیبر بالا بهره می‌برند تا ۳۶ درصد کاهش می‌یابد. میوه‌ها و سبزیجات حاوی فیبر هستند.

۸- روزانه ۲ فنجان چای بنوشید
چای سبز یا معمولی فرقی نمی‌کند، سعی کنید حداقل دو فنجان چای در طول روز بنوشید. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف دو لیوان چای یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

۹- فندق بخورید
مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغز‌هایی مانند فندق شما را از بیماری‌های قلبی و عروقی دور می‌کند.

۱۰- روزی یک عدد پرتقال بخورید
پرتقال سرشار از ویتامین سی است. این ویتامین باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود. به‌ویژه اگر سیگاری هستید، مصرف پرتقال و ویتامین C را جدی بگیرید. اگر پرتقال دوست ندارید، می‌توانید توت فرنگی، کلم بروکسل، بروکلی یا فلفل دلمه‌ای را جایگزین آن کنید.

۱۱- هر دو ساعت یک لیوان آب بنوشید
زنانی که روزانه بیش از پنج لیوان آب می‌نوشند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که تنها دو لیوان یا کمتر آب مصرف می‌کنند به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. مصرف آب باعث می‌شود جریان خون به راحتی به گردش دربیاید.

۱۲- زود به زود به دستشویی بروید
مثانه پُر باعث افزایش ضربان قلب می‌شود و شریان‌های قلبی را تحت فشار قرار می‌دهد. در افرادی که مستعد سکته قلبی و مغزی هستند، این فشار بسیار خطرناک است. پس به محض این که احساس کردید ظرفیت مثانه‌تان تکمیل شده است، آن را تخلیه کنید.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

نظر شما