شناسهٔ خبر: 45254931 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انجمن بازیگران آمریکا خواستار اخراج رئیس‌جمهور سابق شد

بدرقه پرکنایه ترامپ

دنیای‌اقتصاد : چهارشنبه‌شب به وقت ایران مراسم تحلیف جوبایدن برگزار شد و ترامپ با کاخ سفید خداحافظی کرد و همین اتفاق فرصتی فراهم کرد برای هالیوودی‌ها تا یک‌بار دیگر دسته‌جمعی به رئیس‌جمهور سابق آمریکا حمله کنند. بدرقه‌ای لبریز از کنایه و طعنه و متلک. ترامپ در چهار سال گذشته مورد شدیدترین انتقادها از سوی هالیوودی‌ها قرار ‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به نظر می‌رسید با پایان کارش این انتقادها هم فروکش کند، اما این اتفاق نیفتاد و دیروز رئیس انجمن بازیگران آمریکا پیشنهاد کرده است تا ترامپ به‌دلیل تشویق هوادارانش به حمله به کنگره آمریکا از این انجمن اخراج شود. انجمن بازیگران و فدراسیون آمریکایی هنرمندان تلویزیون و رادیو اعلام کرد در نظر دارد به خاطر نقش دونالد ترامپ در به راه انداختن حمله به کنگره آمریکا او را از انجمن خلع عضویت کند. گابریل کارتریس، رئیس این اتحادیه در بیانیه‌ای گفت: دونالد ترامپ به ارزش‌هایی حمله کرد که برای این اتحادیه از همه چیز مهم‌تر هستند: دموکراسی، حقیقت، احترام به دیگر آمریکایی‌ها از تمام نژادها و اعتقادها و اهمیت رسانه آزاد. می‌توان از مبارزه او با حقیقت تا حملات به خبرنگاران که توسط پیروان او انجام شد، خطی مستقیم کشید تحت قوانین اتحادیه. حالا این اتهام‌ها به کمیته انضباطی ارسال می‌شوند و کمیته جلسه‌ای برای بررسی برگزار می‌کند و می‌تواند جریمه صادر یا متهم را توبیخ کند. گابریل کارتریس خواستار بیشترین میزان تنبیه تحت قوانین اتحادیه یا اخراج از عضویت ترامپ شده است. 

از سویی دیگر در دقیقه‌هایی که دونالد ترامپ در حال ترک کاخ سفید بود، مایکل مور فیلم‌ساز مطرح و یکی از منتقدان آتشین ترامپ سخنان خداحافظی‌اش را در توییتر برای او فرستاد. این مستندساز برنده جایزه اسکار نوشت او همین حالا کاخ سفید را برای همیشه ترک کرده و ما مردم او را بیرون انداختیم. او بر فراز خرابی‌هایی که خلق کرده است، پرواز می‌کند و این در حالی است که می‌داند کارمان با او تمام نشده. دادگاه. محکومیت. زندان. او باید سزای اعمالش را بدهد و این نخستین‌بار خواهد بود که این اتفاق برایش می‌افتد. مایکل مور تاکید کرد که انتظار می‌رود سنای آمریکا به زودی دادگاه استیضاح ترامپ را حتی با وجود تمام شدن دوران ریاست‌جمهوری او برگزار کند و نتیجه نهایی می‌تواند به این معنی باشد که وی دیگر نتواند رئیس‌جمهور شود.

مایکل مور در مصاحبه‌ای در دسامبر گفته بود که با توجه به شواهدی که از ایالت‌های کلیدی دیده، «اگر همین امروز رای‌گیری برگزار شود، من باور دارم که او برنده ایالت‌های الکترال مورد نیاز خواهد شد؛ چون با توجه به زندگی کردن خودم در آنها به شما می‌گویم که درجه حمایت از او ذره‌ای کم نشده است. او گفته بود در حقیقت، به نظرم حالا بیش از همیشه هار شده چون حالا آنها نگران هستند. آنها نگران هستند که او ممکن است ببازد؛ چون رفتارش را دیده‌اند. بنابراین در ذائقه خود برای دونالد ترامپ سیری‌ناپذیرتر هستند و این خبر بدی است.» مور در مستند سال ۲۰۰۸ خود با عنوان «فارنهایت ۹/ ۱۱» که برعکس مستند برنده جایزه نخل طلای کن «فارنهایت ۹/ ۱۱» بود، تشابهاتی بین ظهور آدولف هیتلر و دونالد ترامپ به نمایش گذاشت و ترامپ را تهدیدی بزرگ برای دموکراسی خواند.

علاوه بر این تعداد زیادی از چهره‌های مطرح‌ترین هنرمندان آمریکا هم در ۴۸ ساعت گذشته به این اتفاق واکنش نشان دادند. مارک روفالو، بازیگر به هوادارانش اطمینان خاطر داد که اوضاع بهتر خواهد شد. او در توییتر نوشت از میان تمام ویرانی‌ها نوسازی صورت خواهد گرفت، از زخم‌ها شفقت و شخصیت شکل می‌گیرد، از جدایی‌ها شفافیت بیرون می‌آید، از ناامیدی دانش حاصل می‌شود و از فردیت اجتماع می‌آید. جیم کری، جدیدترین نقاشی خود را در توییتر منتشر کرد که در آن یک انبه یا مانگو له‌شده جلوی ساختمان کنگره آمریکا دیده می‌شود. کری کنار نقاشی‌اش نوشت: «دینگ دانگ جادوگر مرد.» جیم کری تا به حال چندبار ترامپ را در قالب یک جادوگر شرور کشیده و او را «ساحر بدطینت بال غربی» خوانده است. استفاده از انبه در نقاشی هم به این خاطر است که بعضی‌ها ترامپ را «مانگو موسولینی» خوانده‌اند. کریسی تیگن، شخصیت تلویزیونی آمریکایی در توییتر نوشت: سلام جو بایدن. رئیس‌جمهور چهار سال بود که من را بلاک کرده بود، میشه لطفا فالو کنی و همین باعث شد بایدن بعد از تحویل گرفتن حساب رسمی ریاست‌جمهوری، تیگن را دنبال کند. همچنین مجموعه‌ای از مجری‌های معروف آمریکایی از جمله جیمی کیمل، کانن اوبراین، استیون کولبر و تروور نوآ هم رفتن ترامپ را جشن گرفتند. اوپرا وینفری در توییتر خود عکسی از سوگند یاد کردن هریس را منتشر کرد و نوشت که با تماشای «این لحظه خارق‌العاده برای آمریکا» اشک شوق می‌ریزد.

 

نظر شما