شناسهٔ خبر: 45254837 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بررسی رخدادهای لرزه‌ای در هفته گذشته؛

ثبت زلزله ۵.۵ ریشتری در کنگ و دو زلزله بزرگتر از ۴ در آذربایجان شرقی و هرمزگان

مریم رضایی

بزرگترین زلزله هفته گذشته در کنگ استان هرمزگان با بزرگای ۵.۵ به ثبت رسید. علاوه بر آن منطقه ترک استان آذربایجان شرقی با زلزله ۴.۳ و فارغان استان هرمزگان با زلزله ۴.۱ لرزیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روز شنبه ۲۷ دی ماه زلزله‌ای به بزرگای ۵.۵ در کنگ استان هرمزگان رخ داد.

نقشه موقعیت رومرکز زلزله ۵.۵ کنگ استان هرمزگان و جدول مشخصات کلی آن

به گفته دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سگمنت‌هائی از گسل "پیش ژرفای زاگرس" (ZFF) در مجاورت رومرکز این زلزله امتداد دارند و احتمال جنبائی این قطعه گسلی از سامانه گسلی ZFF موجب رخداد زلزله ۵.۵ کنگ استان هرمزگان شده است. 

وی خاطر نشان کرد: کاتالوگ زلزله‌های دستگاهی در ۱۵ سال اخیر معرف میزان لرزه خیزی این منطقه است به گونه‌ای که در این مدت زمانی تعداد ۱۰۴۳ زلزله با بزرگی ۵.۲ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله ۵.۵ ثبت شده است. از این تعداد ۲۵ زمین لرزه با بزرگی ۵ ریشتر و بالاتر و ۱۳۹ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده اند. 

علاوه بر آن در منطقه ترک استان آذربایجان شرقی زلزله ۴.۳، فارغان استان هرمزگان زلزله ۴.۱ ریشتری رخ داد.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۷ دی

زلزله ۵.۵ ریشتری مرز خلیج فارس، جزیره قشم و هرمزگان حوالی "کنگ" را لرزاند. این زمین لرزه ۲۸ کیلومتری کنگ، ۳۴ کیلومتری بندر لنگه و ۴۵ کیلومتری جزیره تنب بزرگ این استان رخ داد.

در "چاه داد خدا" استان کرمان نیز زلزله ۲.۸ ریشتری رخ داد.

یکشنبه ۲۸ دی

در قطرویه استان فارس زلزله ۲.۵، در مسجدسلیمان استان خوزستان زلزله ۲.۵، در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۶،در آلاشت استان مازندران زلزله ۲.۹، درجزیره لارک استان هرمزگان زلزله ۲.۶ و درمنطقه شهداد استان کرمان زلزله ۲.۹ ریشتری رخ داد.

در منطقه"ترک" استان آذربایجان شرقی زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۲۰ کیلومتری ترک و ۲۴ کیلومتری سراب استان آذربایجان شرقی و ۳۷ کیلومتری نیر استان اردبیل بوده است.

"کنگ" استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۷ کیلومتری زمین را تجربه کرد و کانون آن در ۳۵ کیلومتری کنگ، ۴۱ کیلومتری بندر خمیر و ۴۲ کیلومتری بندر لنگه این استان بود.

بندر خمیر استان هرمزگان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۲.۸ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۸ کیلومتری بندر خمیر، ۳۸ کیلومتری کنگ و ۴۵ کیلومتری بندر لنگه این استان بود.

دوشنبه ۲۹ دی

دز این روز، منطقه هجدک استان کرمان زلزله ۲.۵، چاه داد خدا استان کرمان زلزله ۲.۹، سبزوار استان خراسان رضوی زلزله ۲.۹، بندرعباس استان هرمزگان زلزله ۲.۸، چورزق استان زنجان زلزله ۲.۶، ارزوئیه استان کرمان زلزله ۲.۸ و بهاباد استان یزد زلزله ۲.۵ ریشتری را تجربه کردند.

در زاهدشهر استان فارس زلزله‎ای به بزرگای ۳.۲ رخ داد که عمق آن در ۱۴ کیلومتری و کانون رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری زاهد شهر، ۳۲ کیلومتری قطب آباد و ۳۳ کیلومتری نوبندگان این استان گزارش شد.

فارغان استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۲۲ کیلومتری زمین لرزید و کانون آن در ۱۴کیلومتری فارغان و ۳۵ کیلومتری حاجی آباد استان هرمزگان و ۴۱ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

سه شنبه ۳۰ دی

در بندرخمیر استان هرمزگان زلزله‌های ۲.۷ و ۲.۸ ریشتری رخ داد و  لامرد استان فارس زلزله ۲.۷، جم استان بوشهر زلزله ۲.۹، چایشلو استان خراسان رضوی زلزله ۲.۶، زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۷، حاجی آباد استان هرمزگان زلزله ۲.۶، شنبه استان بوشهر زلزله ۲.۷، کنگ استان هرمزگان زلزله ۲.۹ ریشتری را تجربه کردند.

در سرخه استان سمنان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۳۱ کیلومتری سرخه، ۴۶ کیلومتری سمنان و ۶۰ کیلومتری مهدی شهر استان سمنان به ثبت رسید.

چهارشنبه اول بهمن

در این روز نیز بندرخمیر استان هرمزگان زلزله ۲.۹، گهواره استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۵، سرپل ذهاب استان کرمانشاه زلزله ۲.۷ را تجربه کردند.

پنج‌شنبه ۲ بهمن

چاه دادخدا استان کرمان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین لرزید که کانون آن در ۱۵ کیلومتری چاه داد خدا، ۳۹ کیلومتری قلعه گنج و ۶۴ کیلومتری منوجان استان کرمان بوده است.

در"بایک" استان خراسان رضوی نیز زلزله ۲.۷ ریشتری رخ داد.

"اطاقور " استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۵ کیلومتری اطاقور، ۵ کیلومتری املش و ۹ کیلومتری رانکوه این استان بوده است.

برازجان استان بوشهر با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۲ لرزید و عمق آن در ۱۰ کیلومتری و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۷ کیلومتری برازجان، ۲۰ کیلومتری سعدآباد و ۲۲ کیلومتری وحدتیه این استان بوده است.

جمعه ۳ بهمن

در "فین" استان هرمزگان زلزله ۲.۶ ریشتری رخ داد.

رانکوه استان گیلان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۴ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۷ کیلومتری رانکوه، ۹ کیلومتری رحیم اباد و ۱۴ کیلومتری املش این استان گزارش شد.

قطور استان آذربایجان غربی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۳ کیلومتری قطور، ۳۵ کیلومتری زرآباد و ۵۴ کیلومتری تازه شهر این استان بوده است.

انتهای پیام

نظر شما