شناسهٔ خبر: 45254767 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقش مصرف میوه و سبزی در سلامتی

افرادی که بیشتر میوه و سبزی را در رژیم روزانه خود دارند، کمتر به بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیرازگفت: تحقیقات نشان داده است افرادی که بیشتر میوه و سبزی را در رژیم روزانه خود دارند، کمتر به بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند.

او افزود: میوه ریزمغذی‌های ضروری بدن مثل پتاسیم، فیبر، ویتامین سی و فولیک اسید را فراهم می‌کند؛ اکثر میوه‌ها به طور طبیعی چربی، سدیم و کالری کمی دارند و هیچ میوه‌ای کلسترول ندارد! در علم تغذیه هر نوع میوه و هر نوع آبمیوه‌های طبیعی را جزو گروه میوه‌ها می‌دانیم.

این کارشناس نکاتی برای استفاده بهتر از میوه‌ها و سبزی‌ها در تغذیه افراد بیان کرد: قرار دادن میوه و سبزی در معرض دید همیشه سعی کنید یک ظرف حاوی چند میوه روی میز داشته باشید. دیدن آن‌ها باعث یادآوری برای خوردن می‌شود. همچنین در یخچال آن‌ها را جایی بگذارید که وقتی در یخچال را باز می‌کنید چشمتان به آن‌ها بیفتد!

میوه‌های تازه بخرید

 دهزاد ادامه داد: سعی کنید از میوه‌های هر فصل در زمان خودش استفاده کنید. با این شرایط نه هزینه زیادی برای آن می‌پردازید و نه از یکنواختی میوه‌ها خسته می‌شوید. همچنین طعم هر میوه و تازگی آن در فصل خودش منحصر بفرد است. از آن لذت ببرید!

او اظهر کرد: هر از چند گاهی می‌توانید برای تنوع از میوه‌های خشک شده، منجمد شده یا حتی کنسروی استفاده کنید. همچنین اگر برای مدتی دسترسی به میوه تازه نخواهید داشت، این توصیه مخصوص خود شماست!

فیبر را فراموش نکنید

این کارشناس تغذیه بیان کرد: سعی کنید بیشتر از میوه کامل و یا قطعات میوه استفاده کنید تا انواع آبمیوه. فیبر برای عملکرد دستگاه گوارش بسیاری ضروری است.

او تصریح کرد: با مصرف روزانه میوه برای فرزندان و یا افراد کم سن و سال‌تر از خودتان الگو باشید. با علاقه میوه بخورید و آن را به صورت ثابت در رژیم روزانه داشته باشید.

 دهزاد گفت: اگر عادت دارید در میان وعده‌ها انواع اسنک بخورید، به جای چیپس و پفک و موادی از این دست می‌توانید از میوه‌های خشک شده (یا آجیل کم نمک) استفاده کنید. حمل و نگهداری میوه‌های خشک شده آسان است و برای بدن بسیار مفید است. استفاده از کشمش و مویز و قیصی و برگه‌های میوه در فرهنگ گذشته کشور ما بسیار رایج بوده؛ آن را احیا کنیم!

او عنوان کرد: میوه هارا بشویید و خشک کنید: قبل از مصرف میوه‌ها را به خوبی بشویید؛ سپس کامل خشک کنید و بعد مصرف کنید.

انتهای پیام/ 

نظر شما