شناسهٔ خبر: 45254437 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

از کاهش نرخ دلار تا ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو

بایدن چرخ خودروسازان را پنچر کرد؟!

صاحب‌خبر - کیمیا نجفی
با کاهش قیمت دلار در پی برخی تحولات سیاسی، بازار خودرو شاهد کاهش قیمت شد و آنطور که برخی از فعالان بازار می‌گویند احتمال ریزش بیشتر قیمت‌ها در این بخش وجود دارد. این در حالی است که کارشناسان بازار خودرو معتقدند حفظ رقم‌های فعلی و یا کاهش بیشتر قیمت‌‌ها منوط برخی از تصمیمات و رویدادهای سیاسی و اقتصادی است. به گفته آنها اگر سیاست‌های آمریکا به سمت رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع مالی ایران باشد، دولت می‌تواند با یک سیاست‌گذاری‌ درست تورم را به شدت کاهش دهد. در شرایطی که تورم کاهش یابد در ابتدا ما شاهد کاهش نرخ ارز و پس از آن شاهد تغییراتی در بازار خودرو خواهیم بود.
اما و اگرها درخصوص وضعیت قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر سبب شده است تا مشتریان به انتظار افت بیش از پیش قیمت‌ها از خرید دست بکشند. اما آیا می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت در بازار خودرو را داشت یا خیر؟ سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در گفت‌وگویی با ایرنا درخصوص چگونگی وضعیت قیمت در این بخش گفته است:« این روزها معاملات در بازار در حد صفر است و خریداران با احتمال افت بیش از پیش نرخ ارز به زیر ۲۰ هزار تومان و درنتیجه کاهش قیمت‌های خودرو، دست از خرید کشیده‌اند. با نرخ کنونی ارز، قیمت خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان دیگر جای ریزش دارد. اگر ارز همچون چند هفته گذشته در نرخ مشخصی تثبیت شود، آن‌گاه اثر آن را در بازار و روی قیمت‌ها شاهد خواهیم بود.»
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا و احتمال کاهش تحریم‌ها، گفت: «همه این مسائل سبب شده تا هیچ افزایشی در قیمت خودرو دست‌کم تا پایان امسال متصور نباشیم، مگر اینکه نوسان‌های ارزی مانع شود.»
خودروسازان خواستار افزایش قیمت‌ها هستند
به دنبال کاهش نرخ ارز ناشی از تحولات سیاسی و پایین آمدن تقاضا کاهش قیمت در بازار خودرو استارت خودرده است. روند نزولی قیمت‌ها در حالی است که فعالان بازار از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها صحبت می‌کنند. کاهش قیمت خودرو شاید برای مصرف‌کنندگان خبر خوبی به حساب بیاید اما از آنسو ریزش بیشتر قیمت‌ها می‌تواند اتفاقی ناخوشایند برای خودروسازان باشد. مرتضی مصطفوی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به ریزش قیمت‌ خودرو طی هفته‌های اخیر و واکنش خودروسازان به این روند نزولی به «ابتکار» گفت: اخیرا استارت کاهش قیمت خودرو زده شده است، البته ما باید توجه کنیم که اکنون شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو هستیم درصورتی که قیمت‌ها در کارخانه افزایشی است. خودروسازان در ماه های گذشته بسیار خوشحال از افزایش نرخ ارز بودند و می‌خواستند تمام زیان‌های‌شان را با افزایش قیمت محصولات به دلیل گرانی دلار جبران کنند، اما اکنون شرایط تغییر پیدا کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه خودروسازان به یک واقعیت توجه نکرده‌ بودند و آن هم این است که بازار خودرو در شرایط فعلی تابعی از صنعت خودرو نیست.
مصطفوی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به تاثیر قیمت‌ دلار بر بازارهای داخلی گفت: تصمیم‌گیران این‌روزها بازارهای اقتصادی را رها کرده‌اند به همین دلیل است که بازارها وابسته به پارامترهای برون‌زا شده‌اند. یکی از این پارامترها بحث انتظارات تورمی جامعه بوده که وابسته به تنش‌های بین‌المللی است و اثر این مبحث بر قیمت دلار خواهد بود. به عبارت دیگر بازارهای اقتصادی رها شده و در چنین شرایطی اقتصاد وابسته به افزایش و کاهش نرخ ارز می‌شود.
وی ادامه داد: ما می‌بینیم هرگاه دلار افزایشی شده است قیمت بازارهای داخلی بالا رفته و هرگاه قیمت دلار کاهشی شد ما شاهد روند نزولی‌ قیمت‌ها در بخش‌های مختلف بوده‌ایم.
سیاست‌های بین‌المللی به فضای باثبات‌تری رسیده است
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبت‌هایش به باثبات شدن روابط بین‌المللی ایران اشاره کرد و دراین‌باره گفت: خودروسازان گمان می‌کردند نرخ ارز مسیر صعودی خود را حفظ می‌کند و آنها می‌توانند تمام مشکلات جاری‌شان که روزبه‌روز هزینه‌های‌شان را بالاتر می‌برد از طریق افزایش قیمت به بهانه گرانی دلار جبران کنند. آنها با اشتیاق افزایش بیشتر قیمت‌ها، بر طبل شورای رقابت برای تصمیمات‌شان درخصوص قیمت‌گذاری می‌کوبیدند. اما اکنون که سیاست‌های بین‌المللی ایران به فضای باثبات‌تری رسیده و احتمال بهبود شرایط و کاهش بیشتر نرخ دلار وجود دارد خودروسازان شوکه شده‌اند.
مصطفوی ادامه داد: خودروسازان تمایل به افزایش قیمت محصولات خود را داشتند درصورتی که قیمت بازار روند نزولی به خود گرفته است. درضمن این احتمال هم وجود دارد که اگر شرایط بازار به همین شکل ادامه یابد و با کاهش بیشتر نرخ ارز را داشته باشیم، قیمت بازار از قیمت کارخانه پایین‌تر بیاید و در آن شرایط خودروها روی دست خودروسازان می‌ماند.
وی در ادامه از راهکار کاهش قیمت و شفافیت بازار خودرو گفت: ما بارها گفته‌ایم مشکل بازار خودرو در شرایط فعلی ربطی به صنعت و کارخانه ندارد که بخواهیم با افزایش قیمت کارخانه آن را حل کنیم. بازار خودرو باید زیر نظر سازمان مالیات به وسیله یک سامانه جامع تقاضای سوداگرایانه را کنترل کند تا قیمت‌ها به درستی تعیین شود. هرگاه این اتفاق رخ دهد بازار خودرو خودبه‌خود شفاف و مشکلات آن رفع می‌شود.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به راه‌حل مشکل صنعت خودروسازی ادامه داد: مشکل صنعت خودرو هم ربطی به بازار خودرو ندارد. صنعت خودرو باید اصلاح ساختار انجام دهد، مانع از فساد و رانت شود تا مشکلاتش یک به یک از بین برود.
وضعیت قیمت در بازار خودرو در سال 1400 چگونه خواهد بود؟
وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌ خودرو در سال آتی کاهشی خواهد بود و یا افزایشی، گفت: تا آخر سال مشخص می‌شود که دولت بایدن و ایران به چه نتیجه‌ای خواهند رسید. یا دولت‌ها به سمت تعامل می‌روند و یا تنش‌ها بیشتر می‌شود. بنابراین هرگونه پیش‌بینی برای چگونگی قیمت خودرو در سال آتی وابسته به مشخص شدن روابط بین‌المللی ما است.
وی ادامه داد: من گمان می‌کنیم روند نزولی قیمت در بازار خودرو تا پایان سال ادامه داشته باشد. همانطور که اشاره کردم به محض مشخص شدن میزان تعامل ایران و آمریکا وضعیت برای بازار‌های داخلی نیز تغییر می‌کند. اگر ما به سمت تنش برویم در سال 1400 افزایش قیمت در بازار خودرو خواهیم داشت، اما اگر وضعیت باثبات باشد و روابط ما به سمت تعامل بیشتر حرکت کند روند کاهش قیمت در سال آتی ادامه خواهد داشت.
مصطفوی در پایان به مصرف‌کنندگانی که قصد خرید خودرو دارند توصیه کرد: توصیه می‌کنم اگر مردم تصمیم به خرید خودرو دارند حداقل تا یک ماه دیگر دست نگه‌ دارند چراکه معتقدم وضعیت بازار تا یک ماه دیگر بهتر از شرایط فعلی خواهد بود.

نظر شما