شناسهٔ خبر: 45254322 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

موج محکومیت‌های داخلی و خارجی انفجارهای تروریستی بغداد

صاحب‌خبر - وقوع دو انفجار انتحاری در مرکز شهر بغداد و کشته و زخمی شدن دهها شهروند عراقی، با موجی از محکومیت‌ها در سطح داخلی و خارجی روبرو شده است.
به گزارش ایرنا، «برهم صالح» رئیس جمهوری عراق در توییتی به انفجارهای روز پنجشنبه واکنش نشان داد و گفت که این دو انفجار تروریستی علیه شهروندان بی‌پناه در بغداد در این برهه زمانی تاکید می‌کند که گروههای تاریک دل تلاش می‌کنند تا به انتظارات ملت ما در داشتن آینده‌ای صلح آمیز ضربه بزنند.
وی افزود: ما با قاطعیت در برابر این تلاش‌های طغیانگرانه برای ایجاد بی‌ثباتی در کشور خود می‌ایستیم.
«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز به نوبه خود در توییتی نوشت که آنچه امروز در بغداد اتفاق افتاد، از وضعیت خطرناکی حکایت دارد، زیرا تروریسم کوردل در تلاش برای برهم زدن ثبات و امنیت اجتماعی است.
«عمار الحکیم» رئیس ائتلاف «عراقیون» در پارلمان عراق نیز با محکوم کردن انفجارهای بغداد، درباره عقبگرد وضعیت امنیتی هشدار داد.
در سطح بین‌المللی نیز این انفجارهای انتحاری امروز بغداد با موجی از محکومیت مواجه شد.
در همین پیوند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با انتشار بیانیه‌ای دو انفجار تروریستی در پایتخت عراق را که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان بیگناه عراقی شد، محکوم کرد.
براساس این بیانیه، سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با خانواده‌های قربانیان این جنایت تروریستی ابراز همدردی کرده و برای مجروحان شفای عاجل آرزو کرده است.
این بیانیه همچنین با اعلام حمایت از اقدامات دولت و دستگاه‌های امنیتی عراق، افزود که جمهوری اسلامی ایران همانند همیشه بر حمایت و پشتیبانی از دولت و ملت عراق تاکید می‌کند و آماده هرگونه کمک احتمالی است.
سفارت ایران ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های امنیتی عراق هر چه سریعتر عوامل اصلی دست داشتن در این انفجار را بازداشت و محاکمه کنند.
دفتر سازمان ملل در عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام پلید هرگز مسیر عراق به سمت ثبات و شکوفایی را تضعیف نخواهد کرد.
«مارتین هوث» رئیس دفتر اتحادیه اروپا در عراق نیز “به شدیدترین لحن این حملات خصمانه را محکوم کرد”.
همزمان وزارت خارجه قطر نیز با محکوم کردن این انفجارها، “بر موضع ثابت خود در رد خشونت و تروریسم با هر انگیزه و دلیلی تاکید کرد”.
سفارت آمریکا در عراق نیز در بیانیه‌ای با محکوم کردن این حمله انتحاری در میدان الطیران اعلام کرد که این حمله بزدلانه و پلید است و بیانگر خطرات تروریسمی است که همچنان میلیونها عراقی با آن روبرو هستند”.
کشورهای ترکیه، کانادا، اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین، امارات، اتحادیه عرب، پارلمان عربی و ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش نیز به طور جداگانه انفجارهای امروز بغداد را محکوم کردند.
میدان الطیران در مرکز بغداد شاهد دو انفجار انتحاری همزمان بود.
منابع رسمی عراق اعلام کردند که شمار کشته‌های این دو انفجار به ۲۸ کشته و ۷۵ زخمی افزایش یافته، اما برخی منابع نیز شمار زخمی‌ها را ۸۸ نفر عنوان کردند.
هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این دو انفجار انتحاری را برعهده نگرفته است.

برچسب‌ها:

نظر شما